دبیر کل جهانی مبارزه با دخانیات گفت:  افراد سیگاری تا ۲۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند و استعمال دخانیات عامل اصلی این سرطان است و بیش از دو سوم مرگ ­های ناشی از این بیماری را در جهان موجب می شود.

افراد سیگاری ۲۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دخانیات سالانه باعث مرگ هشت میلیون نفر در دنیا می شود و سالانه بیش از یک میلیون نفر بر اثر تماس با دود سیگار جان خود را از دست می­ دهند و این در حالیست که در ایران حدود هشت میلیون نفر مواد دخانی مصرف می‌کنند و سالیانه حدود ۵۵ هزار میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود.  

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صنعت دخانیات با گردش مالی سالیانه ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان در ایران، ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم و ۷۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان هزینه غیرمستقیم و سرجمع ۱۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه سلامتی به کشور تحمیل می‌کند.

۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و ۳ درصد زنان در کشور سیگاری هستند و ۳۵ درصد دختران تجربه مصرف قلیان دارند

بر اساس اعلام جمعیت مبارزه با دخانیات، ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و ۳ درصد زنان در ایران سیگاری‌ هستند و  آمار دانش‌آموزان و دانشجویان نیز نشان می‌دهد تا ۳۵ درصد دختران تجربه مصرف قلیان دارند.

محمدرضا مسجدی دبیر کل جهانی مبارزه با دخانیات در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: مصرف دخانیات از جمله سیگار و قلیان در جامعه بویژه میان جوانان بسیار افزایش یافته است و آسیب های زیاد روحی و جسمی به آنها وارد می کند.

وی با بیان اینکه دخانیات دارای امراض و عوارض زیادی است، افزود: دخانیات پوست را چروک می ­کند و باعث می ­شود پیرتر از سن خود به نظر برسید چرا که سیگار کشیدن به علت از بین بردن کلاژن باعث پیری زودرس پوست می ­شود،  ویتامین A را از بین می ­برد و جریان خون را نیز محدود می ­کند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به پسوریازیس (نوعی بیماری التهابی غیرواگیر پوستی) را افزایش می ­دهد، و بیشتر  در محل آرنج، زانو، لبه رویش موی سر و غیره ظاهر شده و همراه با خارش است.

این فوق تخصص بیماریهای ریوی با اشاره به اینکه  افراد غیرسیگاری نیز در معرض نیکوتین و سایر مواد شیمیایی مضر دخانیات قرار می گیرند، تصریح کرد: سیگار کشیدن در اطراف افراد بویژه کودکان سلامت و ایمنی آنها را به خطر می­ اندازد و می تواند بر تعاملات و روابط اجتماعی تاثیر منفی بگذارد.

مسجدی تاکید کرد: سیگار کشیدن می­ تواند در مردان موجب کاهش تعداد اسپرم­ها و ناباروری شود، جویدن دخانیات می ­تواند باعث سرطان دهان، از دست دادن دندان، قهوه ­ای شدن دندان­ها، لکه ­های سفید و بیماری­های لثه نیز شود.

به گفته دبیر کل جهانی مبارزه با دخانیات،  افراد سیگاری تا ۲۲ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند و استعمال دخانیات عامل اصلی این سرطان است و بیش از دو سوم مرگ ­های ناشی از این بیماری را در جهان موجب می شود.

مسجدی افزود: از هر پنج فرد سیگاری، به ویژه افرادی که در دوران کودکی و نوجوانی سیگار می ­کشند، یک نفر در طول زندگی خود به بیماری انسدادی مزمن ریوی مبتلا می ­شود، چرا که دود تنباکو به طور قابل توجهی رشد ریه را کند می ­کند.

وی ادامه داد: سیگار کشیدن می ­تواند آسم را در بزرگسالان تشدید کند، فعالیت آنها را محدود کرده، باعث ناتوانی و افزایش خطر حملات شدید آسم شود که نیاز به مراقبت­های اورژانسی دارد،  افراد سیگاری تا دو برابر بیشتر در معرض خطر سکته مغزی و چهار برابر افزایش خطر ابتلا به بیماری­های قلبی هستند.

مسجدی با هشدار به زنان سیگاری در ابتلا به بیماریهای مختلف، اظهار داشت: در زنان سیگاری، یائستگی ۱ تا ۴ سال زودتر رخ می­ دهد زیرا سیگار باعث کاهش تولید تخمک در تخمدان­ها شده و در نتیجه باعث از بین رفتن عملکرد باروری و سطوح پایین استروژن می­ شود.

وی اضافه کرد: زنانی که در دوران بارداری سیگار می­ کشند یا در معرض دود سیگار قرار می گیرند، در معرض افزایش خطر سقط جنین هستند و  تولد نوزادان مرده  نیز به دلیل کمبود اکسیژن جنین و ناهنجاری­های جفتی ناشی از مونوکسید کربن موجود در دود تنباکو و نیکوتین موجود در دخانیات دودزا و بدون دود شایع­تر است.

این پزشک تاکید کرد:  افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر حاملگی خارج از رحم هستند، به همین دلیل آن دسته از زنان در سنین باروری که قصد باردار شدن دارند و همچنین در دوران بارداری، ترک سیگار و محافظت از قرار گرفتن در معرض دود دخانیات  اهمیت ویژه ­ای دارد.

مسجدی به مصرف کنندگان دخانیات نیز توصیه کرد هیچ زمانی برای ترک سیگار و قلیان دیر نیست، از هم اکنون می توان با تفکر درست زندگی بدون دخانیات را تجربه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha