با وجود تاکیداتی که مبنی بر جلوگیری از گرانی و کمیاب شدن کالاها و اجناس موردنیاز مردم در ماه مبارک رمضان شده بود اما باز هم دیو تورم دست‌بردار نیست و گرانی همچنان زودتر از هر جنس دیگری سر سفره خانواده‌ها حاضر می‌شود. از سوی دیگر، کمبود برخی اقلام موردنیاز در بازار هم دردسرهایی را برای مردم به وجود آورده است. این روزها اگر سری به مغازه‌ها و میادین میوه‌ و تره‌بار زده باشید احتمالا با کمبود و افزایش قیمت شکر، روغن، سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، گوشت و مرغ مواجه می‌شوید.

گرانی و افزایش قیمت محصولات مختلف از گرفتاری های اصلی مردم است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، خرید کردن برای خانه یکی از استرس‌زاترین کارهایی است که این روزها از سوی هموطنان انجام می‌شود. علت هم این است که مشخص نیست شما وقتی وارد فروشگاهی شوید برای خرید اقلام ضروری و موردنیاز خود نسبت‌به دفعه قبل چقدر بیشتر باید بپردازید. این در حالی است که کمبود شکر و روغن و گرانی آن حالا بیشتر از قبل هم به چشم می‌آید. اگرچه برای کمبود چنین اقلامی علت‌هایی چون تنش‌های سیاسی و نبرد بین روسیه و اوکراین هم مطرح می‌شود.


دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی درباره کمبود و گرانی برخی اقلام موردنیاز مردم به «مهر» گفته است: دولت حواله‌هایی برای طرح رمضان ارائه کرد که طی روزهای آینده شکر با قیمت ۱۶هزار و ۳۵۰تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید.


قاسمعلی حسنی درمورد وضعیت قیمت شکر در بازار، اظهار کرد: قیمت شکر طی چند روز گذشته با نوسان مواجه بود و حتی تا کیلویی ۲۳هزار تومان نیز بالا رفت اما امروز دولت حواله‌هایی برای طرح رمضان ارائه کرد که شکر طی چند روز آینده با قیمت پایین‌تری عرضه خواهد شد. دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران افزود: در این طرح قرار است چند صد تن شکر در قالب طرح توزیع رمضان توزیع شود.

درحال‌حاضر این محصول در شرکت‌های بسته‌بندی قرار دارد تا در بسته‌های یک کیلوگرمی به مرحله توزیع برسد. وی گفت: بر این اساس، این کالا با قیمت ۱۲هزار و ۵۰۰تومان به کسانی که جواز کسب بنکداری دارند، عرضه می‌شود و درنهایت با قیمت ۱۶هزار و ۳۵۰تومان به مشتریان فروخته خواهد شد.


 
روغن چرا کم شد؟


برخی گزارش‌های میدانی از مغازه‌های شهر نیز نشان می‌دهد که عرضه روغن به فروشگاه‌ها کم شده است. برخی علت این مساله را کاهش واردات دانه‌های روغنی از کشورهایی چون روسیه و اوکراین می‌دانند که این روزها درگیر جنگ با یکدیگر هستند. از سوی دیگر، برخی می‌گویند سیاست‌های نادرست دولتی موجب شده تا کارخانه‌ها انگیزه تولید نداشته باشند.

مهر در گزارشی که دراین‌باره منتشر کرده به‌سراغ برخی فروشندگان رفته است. یکی از این فروشندگان گفت:‌ چند روزی است که عرضه روغن کاهش یافته و ما ناچار شده‌ایم قیمت‌ها را بالا ببریم. این فروشنده عنوان کرده که قیمت روغن را تا ٨٠درصد گران کرده‌اند.


فروشنده دیگری هم گفته است: شرکت‌های تولیدکننده روغن از ایام قبل از عید عرضه روغن به فروشگاه‌ها را محدود کرده بودند. شرکت‌های تولیدکننده، مغازه‌داران را مجبور می‌کنند همراه با روغن، تن‌ماهی هم بخرند! وی اضافه کرد: این شرکت‌ها به‌دنبال افزایش قیمت روغن هستند و به همین دلیل کالا به مغازه‌ها عرضه نمی‌کنند.

فروشنده دیگری عنوان کرد که اکثر شرکت‌های تولیدکننده روغن عرضه این محصول به مغازه‌ها را محدود کرده‌اند و فقط دو شرکت درحال‌حاضر به مغازه‌ها روغن می‌دهند که یکی از این شرکت‌ها نیز در کنار روغن مغازه‌دار را مجبور به خرید محصولات دیگر ازجمله تن‌ماهی نیز می‌کند. به گفته این فروشنده، هم‌اکنون قیمت روغن سرخ‌کردنی یک‌لیتری ١٣هزار تومان و روغن سرخ‌کردنی یک‌ونیم لیتری ٢١هزار و ۵٠٠ تومان است. قیمت روغن پخت‌وپز یک‌لیتری نیز ١۴هزار تومان و یک‌ونیم لیتری هم ٢٣هزار و ٧٠٠تومان است.


 
کارخانه‌ها، دولت را مقصر می‌دانند


در این گزارش یک فعال صنفی هم که در زمینه تولید روغن نباتی فعالیت دارد انتقادات درباره کمبود روغن و افزایش قیمت آن را متوجه دولت دانسته و می‌گوید: آخرین نرخ مصوب تعیین‌شده برای روغن به اردیبهشت ١۴٠٠ برمی‌گردد. از آن زمان تاکنون هزینه تولید این کالا برای کارخانه‌ها دوبرابر شده است.

وی با اشاره به افزایش ۵٧درصدی حقوق کارگران، افزود: تعرفه گاز نیز در این مدت 3.5برابر و قیمت اتیکت دو برابر شده؛ همچنین قیمت روغن خام در بازارهای جهانی افزایش داشته و نرخ ارز نیما که بخشی از مواد اولیه موردنیاز صنعت با این نوع ارز وارد می‌شود، گران شده است. این فعال صنفی با اشاره به اینکه مسائل فوق باعث شده واردکنندگان انگیزه‌ای برای واردات نداشته باشند، گفت: با وجود افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها، دولت می‌گوید تا آخر ماه مبارک رمضان هیچ کالایی نباید گران شود.


اما غیر از این اقلام موردنیاز مردم در میادین میوه‌وتره‌بار هم شاهد افزایش قیمت بوده و موجب شده تا در این میان اقلامی چون سیب‌زمینی یا گوجه‌فرنگی شاهد افزایش قیمت عجیبی باشند؛ البته برخی مسوولان مرتبط دراین‌باره اعلام کرده‌اند که با افزایش جابه‌جایی بار بین استان‌های جنوبی و شمالی کشور و انتقال محصولات کشاورزی موردنیاز، قیمت این اقلام هم کاهش خواهد یافت؛ البته گرانی این محصولات در روزهای گذشته موجب شد تا برخی از فروشندگان میادین میوه‌وتره‌بار جنسی برای فروش نداشته باشند. این در حالی است که قیمت گوشت قرمز و مرغ هم در روزهای اخیر شاهد نوسانات افزایشی بوده است که باید برای آن هم به فکر چاره بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha