با آگاهی کامل از اتفاقات یک سال اول بعد از جراحی لاغری و دستورالعمل های آن می‌توان با آمادگی بیشتری نسبت به این عمل حساس اقدام نمود.

سال اول بعد از جراحی لاغری؛ تغییرات، بایدها و نبایدها و اقدامات ضروری

اگر قصد انجام جراحی لاغری را دارید، برای ایجاد تغییراتی آماده شوید که یک‌عمر دوام دارند. اضافه‌وزن زیاد، بر زندگی اجتماعی و سلامتتان تأثیرگذار است. جراحی لاغری به افراد کمک می‌کند تا بر هوس‌های خود غلبه کنند. فرد با این عمل سالم‌تر بوده و تعاملات اجتماعی وی بهبود می‌یابد. این جراحی از طرق مختلف بر افراد تأثیر می‌گذارد.

جراحی لاغری تنها یکی از ابزارهای کمکی برای کاهش وزن است. برای حفظ سلامت و ثبات وزن لازم است تا تغییرات زیادی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. موفق‌ترین مردم این جراحی را راهکاری سریع در نظر نمی‌گیرند. جراحی لاغری جایگزین سبک زندگی نیست. شما باید بخواهید تغییراتی در سبک زندگی‌تان ایجاد کنید که برای همیشه ادامه می‌یابند. برای موفقیت‌آمیز بودن این قبیل تغییرات، درک نقاط عطفی که می‌توانید در طول سه ماه، شش ماه یا یک سال انتظار داشته باشید سودمند است.

آمادگی برای جراحی لاغری

قبل از جراحی لاغری شما باید الگوهای تغذیه‌ای که درگذشته شما را دچار این مشکل کرده‌اند به‌خوبی درک کنید. همه افراد مبتلا به چاقی مفرط بیان می‌کنند که آنها غذا می‌خورند چون این کار سرگرم‌کننده است؛ چون حوصله‌شان سر رفته است، چون در حال تماشای فیلم هستند و یا چون غذا خوردن یک مسئله اجتماعی است. آنها وقتی‌که خوشحال هستند غذا می‌خورند، وقتی‌که ناراحت هستند هم غذا می‌خورند.

همچنین لازم است تا وعده‌های غذایی بسیار کوچکی بخورید. اگر بعد از جراحی لاغری پرخوری کنید، ممکن است دچار استفراغ شوید. پرخوردی مکرر درنهایت باعث کش آمدن کیسه شکمی جدید می‌شود که به این معناست که نمی‌خواهید لاغر شوید و مجدداً وزن اضافه می‌کنید.

این سبک زندگی طاقت فرسا نیست، شما به‌سادگی به مزه‌سنج (تیستر) چیزهای زیادی تبدیل می‌شوید. متوجه می‌شوید که با یک تخم‌مرغ و شاید چند عدد توت‌فرنگی برای صبحانه به‌خوبی سیر شده‌اید و همین مقدار کافی است!

مرحله اول دقیقا بعد از جراحی لاغری

برای دو هفته اول پس از جراحی لاغری، رژیم مایعات سرشار از پروتئین تجویز می‌شود. سپس، بیماران خوردن غذاهای نرم و پوره شده و غذاهایی به غلظت خاگینه تخم‌مرغ را آغاز می‌کنند.

باید شروع به پیاده‌روی کنید، حتی پنج دقیقه در روز و آن را به ۳۰ دقیقه در روز برسانید. این مسئله برای بعضی از افراد کار دشواری است. در صورت ابتلا به آرتروز به‌ویژه در لگن و زانو، ایروبیک آبی را پیشنهاد می‌شود.

یک تا سه ماه پس از جراحی لاغری

در این زمان، مردم مصرف غذاهای عادی را شروع می‌کنند تا ببینند قادر به تحمل چه چیزی هستند. این زمان‌بندی به نوع جراحی لاغری وزن بستگی دارد. غذاهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید خوردن چه چیزی ساده‌تر است. اگر خوردنش راحت نبود، تنها برای مدتی از آن غذا دوری‌کنید. یک ماه منتظر بمانید و سپس دوباره آن را امتحان کنید.

تغذیه بعد از جراحی لاغری

یک بیمار اهل ممفیس که با جراحی لاغری بای‌پس معده 90 کیلوگرم وزن کم کرده است می‌گوید خودتان را ناامید نکیند. مدتی طول می‌کشد تا مغزتان یاد بگیرد که غذای زیادی نمی‌خواهد. برای شام یک بشقاب بزرگ را پر نکنید و از بشقاب کوچک‌تری استفاده کنید. غذا خوردن همچنان می‌تواند لذت‌بخش باشد اما لازم نیست به‌اندازه‌ای غذا بخورید که می‌تواند چند نفر دیگر را سیر کند.

شش ماه بعد از جراحی باریاتریک

در ماه ششم وزن زیادی کم خواهید کرد. اگر جراحی بای‌پس معده انجام داده باشید، در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد وزن اضافی بدنتان را از دست خواهید داد.

نه ماه بعد از جراحی لاغری معده

اگر در معاینه ماه ششم مشکلی داشته‌اید، جراحتان می‌خواهد تا در این نقطه عطف نیز مجدداً شما را معاینه کند. کمبود ویتامین یا عدم کاهش وزن کافی موضوعاتی هستند که در این مرحله بررسی می‌شوند.

یک سال بعد از جراحی لاغری

بین ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از جراحی لاغری وزن زیادی کم خواهید کرد. بعد از جراحی بای‌پس معده احتمالاً به هدفتان نزدیک‌تر شده‌اید. اگر کاهش وزنتان کند پیش می‌رود؛ پیدا کردن دلیل آن اهمیت زیادی دارد - مانند خوردن تنقلات.

نقاط عطف: معاینات پزشکی پس از جراحی کاهش وزن

پس از انجام جراحی بای پس معده، انجام معاینات متعاقب توسط جراح اهمیت زیادی دارد. این معاینه‌ها به شناسایی کمبود مواد مغذی کمک می‌کنند و اطمینان می‌دهند که با سرعت طبیعی وزن کم می‌کنید.

در جراحی بای‌پس معده، ویزیت‌ها برای ماه سوم، ماه ششم و یک سال (و احتمالاً ماه ‌نهم) برنامه‌ریزی می‌شوند.

دو عامل مهم برای موفقیت جراحی لاغری: غذای سالم و ورزش

برای اطمینان از کاهش وزنتان و دریافت مواد مغذی مناسب، باید گزینه‌های غذایی‌تان تغییر کند. حجم بالای غذای شیرین و قندی سریعاً در روده کوچک حرکت می‌کند. این امر منجر به دامپینگ یعنی دویدن به‌سوی دستشویی باحالت اسهال یا صرفاً احساس تهوع می‌شود. مصرف بهترین میوه بعد از جراحی لاغری در این مرحله توصیه میشود اما باید مقدار آن متعادل باشد.

ورزش بعد از جراحی لاغری

دیگر نمی‌توانید ورزش را نادیده بگیرید. اگر قبلاً همیشه جلوی تلویزیون لم می‌دادید، باید بعد از جراحی لاغری کار متفاوتی انجام دهید. با مصرف کالری بیشتر، کاهش وزن را ادامه می‌دهید. افرادی را می‌بینیم که کنترل زندگی‌شان را به دست گرفتند. این افراد در کلاس‌های ایروبیک و یوگا حضور دارند. آنها الهام‌بخش دیگران هستند. قطعاً کسب حمایت روحی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مثال محفلی از دوستانتان تشکیل دهید تا در طول مسیر شما را تشویق کنند.

بهبود روابطتان پس از جراحی لاغری

آماده باشید تا عادات غذا خوردن جدیدتان را برای خانواده و دوستانتان توضیح دهید. مثلا به آنها بگویید: «صد و بیست گرم مقدار عادی غذایی است که اکنون می‌توانم بخورم. از اینکه قصد دارم وزن کم کنم خوشحال باشید. اگر نتوانم وزن کم کنم با احتمال زیادی به دیابت مبتلا می‌شوم» (البته اگر قبلاً به آن مبتلا نشده باشید).

بر روی سایر جوانب مثبت تمرکز کنید کنید: اگر دچار وقفه تنفسی در خواب هستید، احتمالاً دیگر مجبور نیستید نگران آن باشید. اگر برای بازی با بچه‌هایتان وزنتان بیش از اندازه زیاد بوده است این مسئله نیز تغییر خواهد کرد.

سلامت با کاهش وزن

اگر دوست یا عضوی از خانواده دارای اضافه‌وزن باشد؛ احتمالاً شما متوجه حسادت آنها می‌شوید. اگر زندگی اجتماعی شما پیرامون غذا بناشده است، با جراحی لاغری همه‌چیز تغییر خواهد کرد. شما به دوستان جدیدی نیاز دارید. قطعاً باید فعالیت‌های اجتماعی خود را تغییر دهید.

توصیه می‌شود که به‌جای رستوران به سینما بروید: علایق و فعالیت‌هایی را پیدا کنید که متمرکز بر غذا نیستند. هنوز می‌توانید بیرون غذا بخورید اما به‌جای غذای اصلی‌تان، پیش‌غذا سفارش دهید یا بخش اعظمی از شامتان را بسته‌بندی کرده و با خود به خانه ببرید.

بعد از جراحی لاغری خودتان را برای تغییرات در روابط زناشویی آماده کنید: رابطه بد بدتر می‌شود. رابطه خوب نیز قوی‌تر خواهد شد. اگر همسرتان وزن قدیمی‌تان را دوست داشت و یا کنترلی که می‌توانست به دلیل اضافه‌وزنتان بر شما اعمال کند را دوست داشت، ممکن است دچار احساس حسادت یا ناامنی شود. ممکن است برای کنار آمدن با این تغییرات به یک مشاور نیاز داشته باشید.

فرزندان شما به شیوه‌ای خوب تحت تأثیر جراحی لاغری شما قرار می‌گیرند. فرزندان الگوهای غذایی سالم‌تری ایجاد می‌کنند و غذاهای سالم‌تری می‌خورند. یک نوجوان آن‌قدر باهوش است که اگر ببیند پدر یا مادرش برای کاهش وزن جراحی مهمی انجام داده است هرگز نمی‌خواهد تا خودش چنین چیزی را تجربه کند.

با مشاوره با بهترین جراح لاغری و رعایت کامل اصول این مقاله میتوان انتظار داشت که ضمن کاهش وزن با جراحی لاغری موفقیت آمیز، وزن و تناسب اندام فرد حفظ شده و درنتیجه کیفیت زندگی و سلامت فرد تضمین گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha