رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای سرگشاده، درباره وضعیت نظام سلامت در کشور هشدار داده است.

وضعیت نظام سلامت بحرانی است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،در متن پیام سید موید علویان می‌خوانیم: «اول اینکه همه به اهمیت و ‌نقش بی‌بدیل سلامت آگاهند و دوم اینکه همه در شرایط خطیر همه‌گیری کرونا شاهد بودند که جامعه پزشکی در کنار بیماران و ملت ایران ایستاد و خون جگر خورد و شهید داد تا اگر شده حتی یک نفر بیشتر زنده بماند و تا حد امکان خانواده‌ای بی‌پدر و بی‌مادر نشود.


جامعه پزشکی کار برای مردم و خدمت به بیماران را مقدس می‌داند و این راه را هوشمندانه انتخاب کرده است و ترمیم آلام بیماران را بر خود واجب می‌داند. هر عقل سلیمی حکم می‌کند که برای افزایش کمی و کیفی و ارائه به موقع خدمات سلامت باید زمینه و بستر مناسب هم فراهم شود. اما در عوض نه تنها شاهد ایجاد بستر مناسب برای فعالیت پزشکان از سوی مسئولان امر نیستیم که با کمال تأسف شاهدیم افراد مغرض و معاند و دشمنان سلامت مردم و معدود تصمیم‌گیران نادان در تلاشند تا جامعه پزشکی ناامید شود و ارائه خدمات باکیفیت به مردم متوقف شود. یک ماه از سال ۱۴۰۱ گذشته است و هنوز موضوع تعرفه‌های پزشکی این سال بلاتکلیف باقی مانده است‌.

بخش‌های مختلف قانون‌گذاری و تصمیم‌گیری در عرصه مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و ذی‌نفعان در شرکت‌های عظیم خصولتی که بدون شایستگی و با رانت‌های مختلف بر کرسی‌های مدیریتی این شرکت‌ها (که باید حامی کارگران و مردم عزیز کشورمان برای دریافت خدمات باکیفیت پزشکی باشند) تکیه زده‌اند، و با سوء استفاده از سوگیری‌های ذهنی اشتباه برخی مسئولان تازه‌کار، فشار بی‌حد و حصری را برای عدم افزایش تعرفه‌های پزشکی به جامعه پزشکی وارد آورده‌اند و با بهانه قراردادن شرایط اقتصادی کشور (که دستپخت همین مسئولان است) و با این ادعا که افزایش تعرفه‌های پزشکی باعث گسترش فقر در کشور خواهد شد، در تلاشند تصویب تعرفه‌های ۱۴۰۱ بدون درنظرگرفتن قیمت تمام‌شده خدمات پزشکی و افزایش هزینه‌ها و تورم کمرشکن فعلی کشور صورت گیرد.

معادله جالبی است. مردم توان پرداخت ندارند و لذا خدمات را باید ارزان دریافت کنند و این ارزانی باید از جیب پزشکان محقق شود، چراکه بیمه‌ها حاضر نیستند بهره‌وری خود را افزایش دهند! مگر می‌شود؟ مع‌الاسف این سیکل معیوب هر سال تکرار می‌شود و دست‌های پشت پرده این ماجرا برای رسیدن به اهداف خود ابایی از ایجاد تقابل میان مردم و جامعه پزشکی ندارد و آتش توپخانه صداوسیمای بی‌درایت نیز میدان‌دار غائله است. بیایید بی‌پرده سخن بگوییم. مسئولان می‌گویند مردم پول ندارند، بیمه‌ها هم می‌گویند پول نداریم و در شرایطی که تورم ۵۰ درصدی بر کشور حاکم است ارائه خدمات باکیفیت با تعرفه‌های فعلی نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست. پس راه‌حل چیست؟ سازمان نظام پزشکی معتقد است حل مشکل تعرفه‌ها تنها با اصلاح همه‌جانبه نظام سلامت بر مبنای اسناد بالادستی آن هم به طور جدی امکان‌پذیر است. اسناد بالادستی متولیان را ملزم به اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع و پایبندی به گایدلاین‌ها و کنترل مصارف و توجه به بیماری‌های صعب‌العلاج و حمایت بیشتر از فقرا و پرداخت سهم بیشتری از هزینه‌ها توسط بیمه‌ها و تشکیل پرونده سلامت و مقدم‌نمودن پیشگیری بر درمان و... کرده است. مردم شریف ایران کدام یک از این تکالیف اجرا شده است؟ اما در طرف مقابل بخش‌هایی از حاکمیت فکر می‌کند راه‌حل این مشکلات در پایین نگه‌داشتن تعرفه‌ها و تربیت پزشک بیشتر است و این در حالی است که حتی بخش دولتی هم با تعرفه‌های فعلی اقتصادش نمی‌چرخد و دولت باید جداگانه به مراکز درمانی یارانه بدهد و افزایش چندبرابری ورودی دانشگاه‌های پزشکی نیز در حالی که هیئت علمی فعلی دانشگاه‌ها به فکر خارج‌شدن از استخدام دولت هستند، تنها به کاهش شدید کیفیت آموزش پزشکی منجر خواهد شد. امیدوارم جناب آقای رئیسی، رئیس‌جمهور محترم به عنوان تصمیم‌گیر نهایی همه طرف‌های ذی‌ربط را مورد مشورت قرار دهند و تحت تأثیر القائات یک گرایش فکری خاص که درک درستی از اقتضائات و امکانات نظام سلامت کشور ندارند قرار نگیرند.

و اما همکاران عزیز ما در شرایط حساسی هستیم و من به صراحت اعلام می‌کنم که نافرمانی مدنی و توقف خدمت‌رسانی به مردم چاره کار نیست. ما باید مقاومت مدنی را نهادینه کنیم و در مقابل فشارها مقاومت کنیم و با تمسک به قانون و استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی و گفت‌وگو با مسئولان دلسوز و آگاه، با اخلالگران در عرصه تصمیمات کلان در حوزه سلامت مبارزه کنیم و ناامید نباشیم و با مردم شفاف صحبت کنیم و بدانیم که مردم هنوز به جامعه پزشکی اعتماد دارند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha