دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸

اگرچه کرونا، عمدتا بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد، اما به گفته محققان، به بافت های دیگر هم آسیب می رساند و می تواند باروری در مردان را مختل کند.

کرونا و باروری در مردان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،اگرچه کرونا، عمدتا بر سیستم تنفسی تأثیر می گذارد، اما به گفته محققان، به بافت های دیگر هم آسیب می رساند و می تواند باروری در مردان را مختل کند.

بر اساس یک تحقیق که هفته گذشته در نشریه ACS Omega منتشر شد،  محققان سطوح پروتئین را در مایع منی مردانی که از کووید19 بهبود یافته بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و متوجه شدند حتی بیماری خفیف یا متوسط ​​کووید19 می‌تواند سطح پروتئین های مربوط به عملکرد تولید مثل مردان را تغییر دهد و این تغییر ممکن است باروری را  در مردان مختل کند.

به گفته محققان، اگرچه کرونا، عمدتا بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارد، اما به بافت‌های دیگر هم آسیب می‌رساند.این تیم، از جمله محققان بیمارستان Jaslok و مرکز تحقیقات بمبئی در IIT-B، به این فکر افتادند که آیا عفونت می‌تواند تأثیرات طولانی مدتی بر سیستم تولید مثل مردان داشته باشد.آن‌ها نمونه های 10 مرد سالم و 17 مردی را که به تازگی از کووید19 بهبود یافته بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

(هیچ یک از مردان سابقه قبلی ناباروری نداشتند)این تیم دریافت که مردان بهبود یافته از کرونا، تعداد و تحرک اسپرم‌شان به میزان قابل توجهی کاهش یافته و تعداد اسپرم‌های معمولی کمتری نسبت به مردانی که کووید19 نداشته‌اند،دارند.همچنین دو مورد از پروتئین های مرتبط با باروری، سمنوژلین 1 و پروزاپوزین، در مایع منی گروه بهبود یافته از کووید19 کمتر از نیمی از سطح خود، نسبت به گروه افراد سالم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha