سه‌شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 338485

بحران ابتلا به دیابت پس از کرونا

جمعیت مبتلا به دیابت در کشور از 11درصد سال 95 به 14.5درصد در سال 1400رسیده است

تعداد مبتلایان به دیابت در کشور، سال 95، 11درصد بود و سال گذشته به 14.5درصد رسید.مدیر برنامه کشوری پیگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت می‌گوید، کرونا در افزایش ابتلا به دیابت تأثیر داشته است.

بحران ابتلا به دیابت پس از کرونا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،خطر ابتلا به دیابت پس از درگیر شدن با کرونا، موضوعی است که در پژوهش‌های جهانی هم ثابت شده؛ موضوعی که سبب شد تا از متخصصان از مبتلایان به کرونا بخواهند پس از بهبود، وضعیت قندخونشان را بررسی کنند. حالا همین موضوع گریبان‌ ایرانیان را هم گرفته است. ماجرای ابتلا به دیابت پس از بهبودی از کرونا، موضوعی است که از سوی علیرضا استقامتی، عضو کمیته علمی کرونا هم مطرح می‌شود.

به‌گفته او مطالعه‌ای که حدود 3 هفته قبل در نشریه «لنست» منتشر شد، نشان می‌داد که از میان ۱۸۰هزار سرباز آمریکایی که به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته بودند، ریسک بروز دیابت ۴۰درصد نسبت به افراد بدون ابتلا بیشتر بوده است. در ایران هم با اینکه هنوز مطالعات مشخصی در این‌باره انجام نشده اما به‌گفته علیرضا مهدوی، مدیر برنامه کشوری پیگیری و کنترل دیابت در وزارت بهداشت براساس بررسی‌های انجام شده در سال گذشته جمعیت بالای 25سال کشور مبتلا به دیابت نسبت به سال 95، 4.5درصد افزایش پیدا کرد.

البته او این توضیح را هم اضافه می‌کند که دلیل این افزایش تنها کرونا نیست:«عواملی ازجمله قرنطینه، خانه‌نشینی مردم، کم‌تحرکی همچنین افزایش متوسط سن جمعیت هم در این زمینه نقش دارند.» حالا به تأکید متخصصان، با اینکه اینگونه اطلاع‌رسانی‌ها نباید سبب ایجاد ترس در جامعه شود و باید جنبه آگاهی‌رسانی داشته باشد اما بهبودیافته‌های کرونا درصورت برهم خوردن تعادل قند خون و تداوم این زمان تا 2 هفته، باید نسبت به انجام آزمایشات و مراجعه به پزشک اقدام کنند.

رمدسیویر نقشی در ابتلا به دیابت ندارد
علیرضا استقامتی، عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به نتایج تحقیقات بین‌المللی در حوزه افزایش شیوع دیابت پس از پاندمی کرونا به ایسنا می‌گوید: «بررسی‌های طولانی نشان داده میان آن گروه از بیماران که در مرحله حاد کرونا بودند، شیوع دیابت بیشتر بوده است و در مواردی حتی فرد بدون اینکه سابقه دیابت داشته باشد، این بیماری خودش را نشان داده. در برخی افراد مبتلا به کرونا پس از مراجعه به بیمارستان مشخص شد که میزان قند خون‌شان در بدو بستری بالا بوده، درحالی‌که بسیاری از آنها قبلا سابقه دیابت هم نداشتند.»

او درباره علت بروز دیابت به‌دنبال ابتلا به کرونا توضیح می‌دهد:«گاهی این اتفاق به‌دلیل استرس ناشی از ابتلا به کرونا و گاهی هم در پی مصرف کورتون برای درمان انواع شدید کرونا ممکن است، رخ دهد و به‌طور موقت قند خون را بالا ببرد. درهرحال به دلایل مختلف در افرادی که در مرحله حاد بیماری‌اند ممکن است افزایش قندخون ایجاد شود، برای گروهی این وضعیت گذراست و برای برخی هم در آینده می‌تواند تبدیل به دیابت ‌شود.»

او درباره تأثیر داروهای درمان‌کننده کرونا ازجمله رمدسیویر در بروز دیابت پس از ابتلا به کرونا هم می‌گوید:«در مطالعه انجام شده روی سربازان آمریکایی هیچ ردپایی از رمدسیویر نبوده و تنها کسانی که کورتون مصرف کردند افزایش قندخون داشتند ولی زمانی که جان فرد در خطر است و با این دارو می‌توان جان او را نجات داد چاره‌ای جز استفاده از آن نداریم. البته بیشتر افراد پس از دوره مصرف دارو بهبود می‌یابند و به دیابت مبتلا نمی‌شوند، اما کسانی که زمینه و استعداد دارند ممکن است به دیابت مبتلا شوند.»

کرونا تنها عامل مؤثر در افزایش دیابت نیست‌
کسانی که مبتلا به کرونا می‌شوند پس از بهبودی به میزان بیشتری در معرض ابتلا به دیابت نوع 1 قرار دارند. این نکته‌ای است که اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران به آن اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «به‌طور معمول در اواخر زمستان و اوایل بهار، همچنین اواخر تابستان و اوایل پاییز هم شیوع بالای دیابت داریم که دلیل اصلی این مسئله مشخص نیست و ارتباطی به کرونا ندارد.

در تمام دنیا همین وضعیت است و برخی می‌گویند تغییر فصل و برخی دیگر شروع مدارس را مطرح می‌کنند، اما دلیل علمی برای آن وجود ندارد.» به‌گفته رجب، درباره افزایش احتمال ابتلا به دیابت برای بهبودیافته‌های کرونا مطالعات دقیقی در کشور وجود ندارد، اما این مسئله در دیگر کشورها مورد بررسی قرار گرفته و ثابت شده است، حتی منجر به تشدید بیماری در افراد مبتلا به دیابت نوع  2هم شده است.

او درباره اینکه مردم چه زمانی باید نسبت به افزایش قند خون توجه و به پزشک مراجعه کنند، توضیح می‌دهد:« در حالت طبیعی، میزان قند خون قبل از غذا 100و 2 ساعت بعد از غذا 140است. افزایش این میزان، نشانه اختلال در سوخت‌وساز قند است و اگر ادامه‌دار باشد فرد باید آزمایش‌های لازم را انجام دهد. همچنین توجه به تغذیه‌، فعالیت‌های جسمی و مدیریت استرس هم باعث می‌شود کنترل بیماری در این افراد بیشتر شود.»

داروهای کرونا تعادل بدن را به نفع دیابت تغییر می‌دهند
یکی از مهم‌ترین عوامل در برابر بیماری‌ها، قدرت سیستم ایمنی بدن افراد است، هر عاملی که بتواند باعث ضعف این سیستم شود، منجر به بیماری می‌شود. کرونا هم با تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی ازجمله دیابت را افزایش داده است. مهدی شادنوش، رئیس سابق مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این مطلب به نقش داروها در ابتلا به دیابت اشاره می‌کند و می‌گوید: «در مراحل درمان، داروهای متعددی ازجمله آنتی‌بیوتیک‌، ضدالتهاب و کورتون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجموعه این عوامل می‌تواند تعادل بدن را برهم بزند و به نفع برخی بیماری‌های مزمن ازجمله دیابت شرایط فرد را تغییر دهد.

به‌طور کلی کرونا می‌تواند با برهم زدن تعادل سیستم ایمنی و نقص در عملکرد اعضای مختلف بدن زمینه‌ساز بیماری‌های مزمن دیگری باشد.» به‌گفته این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، برهم خوردن تعادل قند خون در طول زمان اهمیت دارد اما ممکن است فرد به‌صورت مقطعی دچار این مشکل شود اما اگر این نبود تعادل ماندگار و دو هفته در حد بالا باقی بماند، باید به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

او معتقد است شرایط دیابت برای بیمارانی که در مراکز درمانی بستری می‌شوند، خطرناک نیست، چرا که به‌صورت مرتب تحت بررسی‌ قرار می‌گیرند، اما کسانی که در منزل قرنطینه و خوددرمانی می‌کنند، باید نسبت به برهم خوردن تعادل قند خونشان توجه بیشتری داشته باشند.

افزایش 4.5درصدی ابتلا به دیابت در کشور
در اواسط پاندمی کووید-19، ابتلا به دیابت نوع 1، بعد از ابتلا به کرونا مطرح شد اما اخیرا نتایج مطالعات بین‌المللی نشان داده که بهبودیافته‌های کرونا بیشتر به دیابت نوع 2مبتلا می‌شوند. این موضوع را علیرضا مهدوی، مدیر برنامه کشوری پیگیری و کنترل دیابت وزارت بهداشت  می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در کشور هر سال مطالعات پیمایشی درباره دیابت داشتیم، اما در سال 98با شیوع پاندمی کرونا این مطالعه متوقف شد.

اواخر سال 99مطالعه جدیدی داشتیم و متوجه شدیم که شیوع دیابت در ایران در جمعیت بالای 25سال 4تا 5درصد نسبت به سال 95افزایش داشته است. البته نمی‌توانیم به‌طور قطعی کرونا را تنها عامل این افزایش بدانیم چرا که در این مدت به‌دلیل قرنطینه و خانه‌نشینی مردم، کم‌تحرکی هم وجود داشته و علاوه بر آن متوسط سن جمعیت در کشور هم در حال افزایش است.

مجموعه این عوامل می‌تواند منجر به افزایش بیماری در کشور شود.» مهدوی البته معتقد است احتمال ابتلا به دیابت بر اثر ابتلا به کرونا چندان نگران‌کننده نیست و مسئله مهم‌تر که قبل از کووید -19هم مطرح بود و قطعا در آینده هم وجود خواهد داشت، سبک زندگی مردم است: «شیوع دیابت، فشار خون و بیماری‌های مزمن بالاست و مردم به نوعی با این بیماری‌ها زندگی می‌کنند اما نکته اینجاست که سالانه جمعیت افرادی که بر اثر دیابت جان خود را از دست می‌دهند از کل مرگ‌های کووید-   19بیشتر است، اما کسی به این موضوع حساس نیست.

ممکن است در دوره پاندمی با افزایش موارد ابتلا به دیابت مواجه شده باشیم اما این عدد در جمعیت بزرگ دیابتی‌های کشور چندان به چشم نمی‌آید. سبک زندگی و کاهش فعالیت‌های بدنی مردم باعث بروز بیماری شده و ضرورت دارد که تغذیه و شیب زندگی آنها به‌ویژه با بازگشایی مراکز آموزشی و پایان دورکاری‌ها درست شود.»‌

به‌گفته این مسئول در وزارت بهداشت، براساس بررسی‌های انجام شده در سال قبل 14.5درصد جمعیت بالای 25سال کشور دیابت داشتند و این عدد نسبت به سال 95که روند ابتلا به دیابت کاهشی و 11درصد بود، 4.5درصد افزایش را نشان می‌دهد. او می‌گوید:«پیش از پاندمی کرونا ما مداخلات خوبی در پیشگیری از بیماری داشتیم اما با شیوع کووید-19سیستم سلامت تعطیل و تمام توجهات به کرونا معطوف شد.

با کاهش بیماری، دوباره برنامه‌ها و سطح مراقبت‌های پیشگیری از دیابت افزایش خواهد یافت اما در این میان نمی‌توان نقش عوامل مخدوش‌کننده را نادیده گرفت. کرونا، مواجهه طولانی با آلودگی هوا، استرس و مشکلات اقتصادی و از همه مهم‌تر پیر شدن جمعیت و افزایش میانگین سن جامعه می‌توانند در افزایش بیماری‌های غیرواگیر ازجمله دیابت مؤثر باشند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha