مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، ماه رمضان را فرصت مغتنمی برای نظم بخشیدن به برنامه غذایی دانست.

روزه داری بهترین فرصت برای نظم بخشیدن به برنامه غذایی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مینا کاویانی، با اشاره به تأثیر روزه بر سلامت انسان گفت: روزه برای بهداشت و سلامت جسم و روان انسان بسیار مفید است.

وی با اشاره به گفته بزرگان و حکماً مبنی بر اینکه معده مرکز و خانه هر دردی است، افزود: پرهیز از خوردن غذاهای نامناسب و خودداری از زیاده روی در خوردن، اساس هر درمان و از بهترین موارد شفابخش است.

به گفته کاویانی، تجربه ثابت کرده است افرادی که به اندازه و به طور منظم غذا می‌خورند نسبت به کسانی که به طور نامنظم و بیش از حد نیاز غذا می‌خورند، سالم‌تر هستند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، ماه رمضان را فرصت مغتنمی برای نظم بخشیدن به برنامه غذایی و تمرکز بیشتر بر روی مقدار و نوع وعده‌های غذایی مصرفی عنوان کرد و ادامه داد: چنانچه اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشیم، می‌توانیم علاوه بر بهره‌گیری معنوی به سلامت جسم خود نیز بپردازیم.

وی از دیگر مزایای روزه داری به دریافت کمتر غذا و در نتیجه کاهش دریافت انرژی اشاره کرد و افزود: روزه داری سبب تعدیل ذخایر انرژی به خصوص چربی‌ها و درنتیجه کاهش وزن می‌شود.

به گفته کاویانی، روزه داری می‌تواند به کاهش کلسترول تام خون به خصوص کلسترول بد (LDL-c)کمک کند و باعث افزایش کلسترول خوب خون(HDL-c)شود که مجموعه این تغییرات به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند پرفشاری خون، چاقی و افزایش چربی‌های خون کمک می‌کند.

وی ضمن بیان توصیه‌هایی به گروه‌های خاص تاکید کرد: بیمارانی که نیاز به مصرف منظم دارو در طول روز دارند، برای روزه گرفتن حتماً باید با پزشک معالج خود مشورت کنند. در صورت اجازه پزشک نیز باید طبق نظر وی و با یک برنامه ریزی غذایی دقیق توسط متخصص تغذیه اقدام به روزه گرفتن کنند.

مسئول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور تاکید کرد که روزه داری برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود و لازم است حتماً با نظر متخصص اقدام به روزه داری کنند.

کاویانی خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در مورد روزه گرفتن کودکان و نوجوانانی که دچار سوءتغذیه یا مشکلات جسمی هستند نیز باید با نظر پزشک و متخصص تغذیه با توجه به وضعیت رشد و ذخایر بدنی آنان صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha