چه موقع لازم است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟ این متخصص چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟ مغز و اعصاب یا نورولوژی شاخه‌ای از علم پزشکی است که به مطالعه و درمان اختلالات سیستم عصبی می‌پردازد. در علم نورولوژی تمام این بخش‌های مغز و اعصاب مطالعه می‌شود؛ بیماری‌ها و مشکلات آنها تشخیص داده شده و برای درمان بهترین راهکارها تجویز می‌شود.

چه موقع به متخصص مغز و اعصاب نیاز داریم؟ کار او دقیقا چیست؟

متخصص مغز و اعصاب کیست؟

زمانی که پزشک عمومی در شاخه تخصص نورولوژی وارد می‌شود، به آن متخصص مغز و اعصاب می‌گویند. پزشک متخصص اعصاب را نورولوژیست نیز می‌خوانند. این متخصص اختلالاتی که بر مغز، نخاع و اعصاب تاثیر می‌گذارد را تشخیص داده و آنها را درمان می‌کند.

دکتر اعصاب می‌تواند درمان‌های تخصصی‌تری مانند درمان تشنج، میگرن، پارکینسون، مولتیپل اسکلروزیس و سکته را ارائه دهد. وی تمام علائم و بیماری‌های مربوط به مشکلات مغزی و عصبی را ارزیابی کرده و وضعیت بیمار را تشخیص دهد. در نهایت با تکیه به علم و دانش نورولوژی، بهترین درمان را ارائه می‌دهد.

فوق‌تخصص‌های مغز و اعصاب چیست؟

در تخصص مغز و اعصاب نیز درست مانند سایر شاخه‌های پزشکی می‌توان چندین زیرشاخه و تخصص را دنبال کرد. مهم‌ترین رشته‌های فوق‌تخصص مغز و اعصاب شامل موارد زیر می‌شود:

  1. پزشکی آسیب‌های مغزی (بیماری‌هایی مثل سکته قلبی)
  2. مغز و اعصاب کودک
  3. نوروفیزیولوژی بالینی یا روانپزشکی عصبی (مشکلاتی مانند صرع، اختلالات خواب و بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی محیطی مانند اعصاب عضلانی و دست)
  4. نورورادیولوژی جراحی اندوواسکولار
  5. پزشکی عصبی عضلانی
  6. ایمنی‌شناسی عصبی
  7. عصب‌شناسی عروق
  8. دردهای سیستم عصبی
  9. ناتوانی‌های رشد عصبی

چه موقع به متخصص مغز و اعصاب نیاز داریم؟ کار او دقیقا چیست؟

تفاوت متخصص مغز و اعصاب با متخصص اعصاب و روان در چیست؟

متخصصان مغز و اعصاب بیشتر در زمینه مشکلات عصبی و مغز و نخاع بیماران فعالیت دارند اما دکتر اعصاب و روان  بیشتر در خصوص مشکلات رفتاری و روانی بیماران با آنها صحبت می‌کنند. درمان نیز در همین زمینه‌ها ارائه می‌شود.

فرق دکتر اعصاب با جراح مغز و اعصاب چیست؟

نوع بیماری‌هایی که این دو تخصص تشخیص داده و درمان می‌کنند، شیوه‌های درمانی مورداستفاده، علم و تخصصی که دارند و مواردی مشابه این، بین این دو شاخه پزشکی وجود دارد.

معمولا نوع بیماری‌هایی که یک جراح مغز و اعصاب باید آن را تشخیص داده و درمان کند، شامل درمان‌هایی است که به جراحی نیاز ندارند. برای مثال درمان سکته مغزی یا درمان سردرد و ام اس. در مقابل معمولا یک جراح مغز و اعصاب بیماری‌هایی را درمان می‌کند که به جراحی نیاز دارند. مانند درمان تومورهای مغزی.

دکتر اعصاب چه معایناتی انجام می‌دهد؟

بررسی تاریخچه بیمار، بررسی علائم و نشانه‌ها، بررسی حالت تعادل در بیمار، بررسی وضعیت ذهنی، بررسی و مانیتورینگ حرکات و تعادل بیمار، انجام تست‌ها و معاینات حساسیت سنجی بیماران، بررسی تغییرات رفتاری بیماران، معاینه تغییراتی که در شنوایی و بینایی ایجاد می‌شود، بررسی واکنش‌های نوزادان و کودکان، انجام معاینات نخاعی و حرکتی، بررسی و معاینه حالت چشم‌ها و... از مهم‌ترین معایناتی است که توسط متخصص مغز و اعصاب انجام می‌شود.

نورولوژیست از چه ابزارها و آزمایش‌هایی برای تشخیص استفاده می‌کند؟

رایج‌ترین شیوه‌های تشخیصی مورد استفاده توسط یک دکتر اعصاب شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ام آر آی (MRI)
  2. سی‌تی‌اسکن
  3. تست کشش یا تست تانسیلون برای ارزیابی قدرت عضلانی بیماران میاستنی گراویس
  4. الکترومیوگرافی (EMG) برای اندازه‌گیری فعالیت مغز و عملکرد عصبی
  5. الکتروانسفالوگرام (EEG) یا نوار مغز
  6. آزمایش خون و ادرار
  7. تصویربرداری از مغز یا ستون فقرات با سونوگرافی یا پت اسکن
  8. آزمایش ژنتیک
  9. بیوپسی یا نمونه برداری از بافت‌های مغز و نخاع
  10. آنژیوگرافی مغز
  11. آزمایش مغزی نخاعی (CSF)

چه موقع به متخصص مغز و اعصاب نیاز داریم؟ کار او دقیقا چیست؟

متخصص مغز و اعصاب چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

متخصصان مغز و اعصاب بیماری‌ها و مشکلاتی که به سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی مربوط می‌شود را تشخیص داده و درمان می‌کنند. مهم‌ترین بیماری‌هایی که توسط دکتر اعصاب درمان می‌شود، شامل موارد زیر است:

جراحت سر

تمام آسیب‌هایی که به سر وارد می‌شود معمولا باید توسط دکتر مغز و اعصاب بررسی شوند.

تومور مغزی

تومورها غدد بدخیمی هستند که می‌توانند عملکرد طبیعی مغز را مختل کنند. معمولا بیماران با یک سری علائم اولیه مانند سردردهای مزمن و سرگیجه و عدم تعادل به دکتر اعصاب مراجعه می‌کنند.

درمان میگرن توسط متخصص مغز و اعصاب

حملات میگرنی معمولا به دلیل دردناک بودن و همراه بودن با علائمی مانند حساسیت به نور و صدا، تهوع و سرگیجه نیاز به مراجعه به دکتر اعصاب دارد.

اسکلروز چندگانه یا ام اس

مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن پیش‌رونده است که بر مغز و نخاع بیمار تأثیر می‌گذارد و باعث بی‌حسی، ضعف و احساس سوزن‌سوزن شدن می‌شود.

تشنج و صرع

تشنج باعث حرکات کنترل نشده و بروز احساساتی عجیب می‌شود. در بسیاری از موارد نیز باعث ازدست‌دادن هوشیاری فرد مبتلا خواهد شد. تشنج در مغز افراد شروع می‌شود و می‌تواند خطرناک باشد.

بیماری پارکینسون

پارکینسون زمانی رخ می‌دهد که مغز شما نمی‌تواند دوپامین مورد نیاز برای کنترل حرکات بدن را بسازد. این بیماری باعث لرزش، سفتی و عدم هماهنگی می‌شود.

سکته مغزی

سکته مغزی می‌تواند باعث مشکل در گفتار، کنترل احساسات و موارد دیگر شود. حتی زمانی که سکته مغزی تمام شد، برای بازیابی هر مهارتی که ازدست‌رفته است، به درمان نیاز خواهید داشت.

درمان انواع سردرد توسط متخصص مغز و اعصاب

همه افراد گاها دچار سردرد می‌شوند، اما افرادی که در هفته چندین بار دچار سردرد می‌شوند ممکن است به مراقبت‌های بیشتری نیاز داشته باشند و نیاز است توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوند.

آسیب نخاعی

آسیب‌های نخاعی ممکن است در اثر حوادث مختلفی مانند تصادف یا افتادن از ارتفاع اتفاق بیفتند.

درمان بیماری‌های مغزی و عصبی ناشی از کووید 19

بخش دیگری از بیماری‌هایی که توسط دکتر مغز و اعصاب درمان می‌شود، عوارض و مشکلات ناشی از ابتلا به بیماری کروناست؛ مانند سردرد، مشکلات شناختی، حالت تهوع و درد و مشکلات خواب.

چه موقع به متخصص مغز و اعصاب نیاز داریم؟ کار او دقیقا چیست؟

چه زمانی به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

معمولا درصورتی‌که مشکلاتی مربوط به سردرد، دردهای عصبی و... را احساس می‌کنید، باید به یک دکتر اعصاب مراجعه کنید. آیا به‌دنبال درمان مشکلات اعصاب خود هستید؟ آیا می‌خواهید با کاهش علائم عصبی خود، آرامش را به خانوادتان بازگردانید؟ می توانید از نوبت‌دهی اینترنتی مطب و مشاوره آنلاین پزشکی درمانکده به آدرس darmankade.com استفاده کنید و مشکل خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha