مقامات بهداشتی انگلستان و نیز مسئولان آژانس بهداشتی اروپا می گویند موارد بیشتری از یک بیماری مرموز کبدی را در کودکان شناسایی کرده اند. این بیماری اولین بار در بریتانیا شناسایی شد و مواردی از عفونت های جدید در اروپا و ایالات متحده کشف شده است.

شیوع هپاتیت ترسناک در کودکان اروپایی و آمریکایی

به گزارش سلامت نیوز، هفته گذشته مقامات انگلیسی 74 مورد از هپاتیت یا التهاب کبد را در کودکان از آغاز سال میلادی گزارش کردند. ویروس‌های معمولی که باعث ایجاد هپاتیت عفونی می‌شوند در این موارد دیده نشده است و دانشمندان و پزشکان در حال بررسی منابع احتمالی دیگر از جمله  COVID-19، یا عوامل دیگر مثل سایر ویروس‌ها و عوامل محیطی هستند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد که موارد دیگری از این نوع هپاتیت در کشورهای دانمارک، ایرلند، هلند و اسپانیا شناسایی شده است، بدون اینکه مشخص کند دقیقاً چند مورد کشف شده است. این گزارش اعلام کرده که مقامات ایالات متحده 9 مورد هپاتیت حاد را در ایالت آلاباما در کودکان 1 تا 6 ساله مشاهده کرده‌اند.

گراهام کوک، استاد بیماری های عفونی در امپریال کالج لندن، در این خصوص گفت: «هپاتیت خفیف در کودکان به دنبال طیف وسیعی از عفونت های ویروسی بسیار شایع است، اما آنچه در حال حاضر مشاهده می شود کاملا متفاوت است. موارد مشاهده شده نیاز به مراقبت تخصصی در واحدهای کبدی دارند و حتی تعداد کمی از بیماران نیاز به پیوند کبد هم دارند.»

البته دکتر کوک متقاعد نشده بود که COVID-19 مسئول این حالت است. او گفت: «اگر هپاتیت نتیجه کووید باشد، با توجه به شیوع بالای (COVID-19) در حال حاضر، تعجب آور است که شاهد توزیع گسترده آن در سراسر کشور نباشیم.»

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های اروپا اعلام کرده است:« در حال حاضر، علت دقیق هپاتیت در این کودکان ناشناخته است.»

دانشمندان بریتانیایی قبلاً گفته بودند یکی از علل احتمالی مورد بررسی آدنوویروس‌ها هستند، خانواده‌ای از ویروس‌های رایج که معمولاً مسئول بیماری‌هایی مانند التهاب چشم و چشم صورتی، گلودرد یا اسهال هستند. مقامات بهداشتی ایالات متحده هم اعلام کرده‌اند که آزمایش آدنوویروس 9 کودک مبتلا به هپاتیت حاد در آلاباما مثبت بوده است. برخی از پزشکان خاطرنشان کرده‌اند که آدنوویروس‌ها در کودکان بسیار رایج هستند و یافتن آن‌ها در افراد مبتلا به هپاتیت لزوماً به این معنی نیست که این ویروس‌ها مسئول بیماری کبدی هستند.

مقامات درمانی بریتانیا هرگونه ارتباط این بیماری با تزریق واکسن‌های کووید-19 را رد کردند و گفتند که هیچ یک از کودکان مبتلا واکسینه نشده بودند.

سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که اگرچه افزایش آدنوویروس در بریتانیا وجود داشته است و این نوع ویروس همزمان با بیماری کووید 19 در حال انتشار است، اما نقش بالقوه این ویروس ها در تحریک هپاتیت نامشخص است. البته ذکر شده است که تست کرونای برخی از کودکان مثبت بوده است، اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که برای تعیین اینکه آیا ارتباطی بین این موارد وجود دارد یا خیر، به تجزیه و تحلیل ژنتیکی ویروس نیاز است. در این بیانیه آمده است که هیچ ارتباط دیگری بین این کودکان در بریتانیا پیدا نشده است و هیچ یک از کودکان اخیراً به خارج از این کشور سفر نکرده است. آزمایش‌های متعدد آزمایشگاهی برای تعیین اینکه آیا یک ماده شیمیایی یا سمی ممکن است علت این هپاتیت باشد، در حال انجام است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که پنج مورد احتمالی در ایرلند و سه مورد تایید شده در اسپانیا در کودکان 22 ماهه تا 13 ساله هپاتیت رخ داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha