شیوع کرونا در ایران و انجام تست‌های تخصصی برای اینکه کادر درمانی متوجه شوند آیا یک فرد مبتلا به کرونا شده است یا نه، اهمیت آزمایشگاه‌های کشور را بیش از پیش عیان کرد. آزمایشگاه‌ها نخستین رده‌های درمانی کشور بودند که ناگهان با حجم انبوه مراجعات مردم برای انجام تست‌های تشخیص کرونا مواجه شدند و البته کادر درمانی این بخش‌ها هم بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری بودند.

آزمایشگاه‌ها آماده‌باش شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت اعتقاد دارد که آزمایشگاه‌ها از زمان شیوع کووید19 به حالت آماده‌باش درآمدند و خدمت‌رسانی آن‌ها به مردم همچنان ادامه دارد.

دکتر سیامک سمیعی در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت روز آزمایشگاه، آزمایشگاهیان را نیروهای خط مقدم مرزبانی سلامت در کنار سایر کارکنان بهداشتی و درمانی خوانده و گفته است: با شکل گرفتن شبکه تشخیص مولکولی متشکل از آزمایشگاه‌های دولتی و غیردولتی، آزمایشگاهیان کشورمان ظرفیت، توانایی و تجربه‌ای را که از این همه‌گیری به دست آوردند به یک سرمایه ماندگار نظام سلامت برای حفاظت از هموطنان‌شان در مقابل سایر تهدیدات زیستی که ممکن است در آینده رخ دهد، تبدیل کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به تاریخچه تلاش‌های آزمایشگاهیان در پاندمی کرونا به‌ویژه اقدامات‌شان در سه موج کرونا در سال‌۱۴۰۰، گفت: کمتر بیماری وجود دارد که بدون کمک آزمایشگاه تشخیص داده شود یا تشخیص آن قطعی شود. یکی از وظایف نظام آزمایشگاهی آمادگی برای بحران‌ها، فوریت‌ها و بلایایی است که در پاسخ به آن‌ها خدمات آزمایشگاهی و استمرار ارائه آن‌ها از اهمیت برخوردار هستند. نمونه بارز چنین شرایطی پاندمی کووید۱۹ است.
 
 

رکوردشکنی در دوران کرونا


مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت افزود: تا پیش از پاندمی کووید۱۹ بالاترین رکورد تعداد آزمایش‌های تشخیص مولکولی که برای یک عامل بیماری‌زا یا تهدید زیستی در کشور انجام می‌شد، مربوط به نظام مراقبت آنفلوآنزا بود که به حداکثر ۳۰هزار آزمایش در سال می‌رسید. این رکورد در بعضی روزهای همه‌گیری در کشور ما به چند برابر این عدد در روز رسید که آن را مدیون تلاش و فداکاری آزمایشگاهیان شایسته کشور در بیش از ۵۰۰آزمایشگاه کشور در بخش دولتی و خصوصی هستیم که به‌سرعت خود را برای فوریت کووید۱۹ آماده کردند.


سمیعی ادامه داد: خدمات آزمایشگاهیان در این دوره محدود به آزمایش‌های تشخیص مولکولی کووید۱۹ نبود؛ به‌طوری‌که در سخت‌ترین شرایط خدمات آزمایشگاهی که بیماران مبتلا به کووید۱۹ و سایر بیماران نیاز داشتند بدون وقفه، استمرار پیدا کرد. در تمام این مدت بیشتر همکاران آزمایشگاهی و خانواده‌های آن‌ها، به دلیل مسوولیتی که پذیرفته بودند، در معرض ریسک ابتلا به بیماری و عوارض آن قرار داشتند.
 او درباره دستاوردهای کشور در زمینه خدمات آزمایشگاهی پس از شیوع کرونا، تصریح کرد: آزمایشگاه‌ها و آزمایشگاهیان، در خط مقدم مرزبانی سلامت، با سه نقش اصلی در تولید اطلاعات مربوط به سلامت، در کنار سایر کارکنان بهداشتی درمانی قرار دارند. پایش و رصد وضعیت سلامت انسان و محیط زندگی و کارش، تشخیص و یا تایید بیماری و پایش آن، نقش‌آفرینی در پاسخ به بحران، فوریت و بلا این سه نقش اصلی هستند.


 
6هزار آزمایشگاه پزشکی در کشور داریم


سمیعی درباره تعداد آزمایشگاه‌های فعال در کشور و آزمایشگاه‌هایی که خدمات مرتبط با تست‌های کرونا انجام می‌دهند، بیان کرد: درحال‌حاضر مجموعه آزمایشگاه‌های پزشکی کشور، اعم از دولتی و غیردولتی، شامل بیش از ۶هزار آزمایشگاه است که بیش از ۵۰۰آزمایشگاه مجوز انجام آزمایش تشخیص مولکولی کووید۱۹ را کسب کرده‌اند.

با اضافه شدن آزمایش تشخیص ایمنولوژیک آنتی ژن ویروس عامل این بیماری، از روزهای آخر سال گذشته، تعداد آزمایشگاه‌هایی که آزمایش تشخیص کووید۱۹ را انجام می‌دهند به‌تدریج بیشتر خواهد شد. او ادامه داد: هزینه آزمایش تشخیص مولکولی کووید۱۹ در بخش دولتی حدود ۲۵۰هزار تومان و در بخش خصوصی حدود ۳۵۰هزار تومان است.

هزینه آزمایش تشخیص ایمنولوژیک آنتی‌ژن در بخش دولتی کمتر از ۴۵هزارتومان و در بخش خصوصی کمتر از ۶۵هزارتومان است. براساس اطلاعی که از سازوکار یکی از بیمه‌های پایه برای پوشش بیمه داریم، خدمت آزمایشگاهی کووید۱۹ فقط از آزمایشگاه‌های داوطلبی که حاضر به ارائه خدمت با تعرفه دولتی و بدون دریافت فرانشیز از بیمار باشند خریداری می‌شود. در این ارتباط فهرست حدود ۳۰آزمایشگاه از طرف بیمه اعلام شده است.

شناسایی 1820 بیمار جدید کرونایی در سراسر کشور


 مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه 30فروردین ۲۳هموطن دیگر بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۴۰هزار و ۸۷۷نفر رسید. همچنین در همین مدت یک‌هزار و ۸۲۰بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۲۴۶ نفر از آنها بستری شدند.

با این حساب مجموع بیماران کرونا در کشور به هفت‌میلیون و ۲۱۰هزار و ۷۸۸نفر رسید. همچنین یک‌هزار و ۲۶۴نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. آمار واکسیناسیون هم حکایت از آن دارد که تا صبح دیروز ۶۴میلیون و ۲۲۱هزار و ۴۶۹نفر دوز اول، ۵۷میلیون و ۴۰۰هزار و ۴۳۵نفر دوز دوم و ۲۶میلیون و ۸۲۰هزار و ۱۳۰نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۸میلیون و ۴۴۲هزار و ۳۴دوز رسید. در روز دوشنبه هم ۸۰هزار و ۵۸۸دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha