جمعه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۹
کد خبر: 338620

حمایت از محیط زیست و درختان و طبیعت وظیفه انسانی ماست.

روز جهانی زمین

به گزارش سلامت نیوز، همه ساله در جهان در روز 22 آوریل مصادف با 2 اردیبهشت ماه، در راستای حفاظت از محیط زیست و سلامت کره ی زمین اقدامات مهمی برنامه ریزی شده و اجرا می گردد. از جمله هدف های مهمی که در راستای آنها کوشش فراوانی می شود،  می توان به کمک به حل بحران تغییرات آب و هوایی، پایان بخشیدن به آلودگی پلاستیکی، حفاظت از گونه‌های در معرض  خطر انقراض اشاره کرد. نشست ها و کارگاه‌های آموزشی  مختلفی نیز در این روز برگزار می شود مانند : جمع کردن زباله‌های رها شده در طبیعت، کاشت درخت، کمتر کردن استفاده از کاغذ و پلاستیک، عدم استفاده از وسایل نقلیه دودزا و هشدار در مورد تغییرات آب و هوایی.

ایده ی روز جهانی زمین

 ایده روز زمین  متعلق به جان مک کانل است،  وی که فعال صلح جهانی در کنفرانس محیط زیست یونسکو می باشد ایده ی خود را در  سال 1969 در شهر سان‌فرانسیسکو مطرح کرد. البته او روز 21 مارس مصادف با اول فروردین و آغاز فصل بهار، سرسبزی و تولد دوباره زمین را به‌عنوان روز زمین پیشنهاد داده و اولین روز از فروردین سال 1970 هم اولین روز زمین گرامی داشته‌شد. با گذر زمان سناتوری آمریکایی با نام گیلرد نلسون، در سال 1970 روز 22 آوریل را به‌عنوان روز زمین مطرح کرد و پس از آن در سال 1990 این روز به‌عنوان روز جهانی زمین شناخته شد. او این پیشنهاد را پس از آن که سواحل سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال 1969 شاهد نشت گسترده نفت بود، ارائه کرد. دراین حادثه هزاران پرنده، جانور دریایی و هر جانداری که در آن ناحیه بود به کام مرگ کشانده شد.

sun

پیشرفت تکنولوژی، آلودگی محیط زیست

پیشرفت تکنولوژی سهم بزرگی در رفع نیاز های ما داشته  اما متاسفانه در مقابل آسیب های شدیدی را به محیط زیستمان و کره ی زمین وارد کرده است. برای مثال، بسیاری از کشورها همچنان از نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق استفاده می‌شود که آلودگی زیادی ایجاد می‌کنند. در این روز ها با شروع پاندمی جهانی کرونا و  تعطیل شدن کارخانه‌ها و کمتر شدن تردد وسایل نقلیه، اجازه نفس کشیدن دوباره به زمین داده شده و سطح آلودگی هوایی را کمتر کرد، پس با کمی تعقل می توانیم پی ببریم که هنوز برای اینکه به نفس کشیدن زمین کمک کنیم دیر نیست، زمین تنها سهم ما نیست و آیندگان ما و  تمام موجودات زنده  از آن سهم دارند. باید به یاد داشته باشیم که همیشه حکومت ها و مسئولین موظف نیستند که همه کار ها را انجام داده و برعهده بگیرند بلکه ما هم به‌عنوان شهروندان عادی جامعه می‌توانیم تا حد زیادی به سلامتی زمین کمک کنیم. لازم نیست کارهایی که انجام می دهیم خیلی دشوار باشند، هر فرد می تواند به اندازه ی خود در حفظ سلامت محیط زیستش هرچند جزئی سهیم باشد.

چگونه در سلامت محیط زیست نقش داشته باشیم؟

  1. از کاغذ کمتری استفاده کنیم : هرچقدر از کاغذ کمتری استفاده کنیم، درختان کمتری نیز قطع می شوند.
  2. از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم : استفاده از وسایل نقلیه عمومی و یا دوچرخه به جای اتوموبیل شخصی، می تواند نقش زیادی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.
  3. درخت بکاریم : به نسبت شرایط محیط زیستی منطقه ی خود درخت بکاریم و مانند فرزند خود به سلامت آن توجه داشته باشیم.
  4. در مصرف آب صرفه جویی کنیم:   آب مایه حیات انسان‌هاست و بدون آن نسل بشر منقرض می‌شود و با تغییر اکوسیستم، زمین به ویرانه‌ای خشک و بی آب و علف تبدیل می‌گردد، مراقب هدر رفتن آب باشیم.
  5. مدیریت زباله و پسماندها : زباله های خود را تفکیک کنیم و آن  ها را در گوشه و کنار شهر به حال خود رها نکنیم.
  6. از وسایل و ظروف پلاستیکی استفاده نکنید : پلاستیک در طبیعت تجزیه نمی‌شود و زمان خیلی زیادی را در محیط باقی می‌ماند. پس بهتر است برای حفظ زمین و محیط زیست تا حد امکان از وسایل پلاستیکی استفاده نکنیم. ( از بطری و فنجان‌های یک بار مصرف برای آب و قهوه و چای استفاده نکنید. )
  7. کاهش مصرف برق با خاموش کردن کامل وسایل برقی از جمله رایانه ها هنگامی که از آنها استفاده نمی کنیم.
  8. استفاده از فرش در خانه ها می تواند به افزایش دمای خانه و در نتیجه کاهش مصرف انرژی کمک کند.
  9. وقتی به مسافرت می رویم، زباله های خود را در طبیعت رها نکنیم.
  10. به فضای سبز محل زندگی خود آسیب وارد نکنیم و در  حفظ پوشش گیاهی منطقه خود بکوشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha