طرح نسخه نویسی الکترونیک در راستای اجرای تکالیف قانونی سازمان بیمه سلامت و عدم پذیرش نسخ کاغذی از دی ماه سال گذشته به صورت کشوری اجرایی شده و اکنون ۲۲ استان به سامانه آن متصل شده اند.

طرح نسخه نویسی الکترونیک متوقف نشده است /اتصال ۲۲ استان به این سامانه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،  نسخه الکترونیک بخشی از پرونده الکترونیک سلامت بوده که با همکاری دولت، مجلس و سازمان های بیمه گر بر اساس مصوبات قانونی نهاد قانونگذاری کشور به اجرا درآمده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۷ اسفندماه سال گذشته برای فراهم کردن زیرساخت های لازم در بهبود اجرای نسخه نویسی الکترونیک با هزینه های لازم برای تحقق آن موافقت کردند.

بر اساس بند الحاقی ۷ در تبصره ۱۷؛ در اجرای نسخه نویسی الکترونیک و به منظور فراهم کردن بخشی از زیرساخت های لازم از قبیل پایش، کنترل اصالت امضای الکترونیک اعضای نظام پزشکی کشور و تهیه و تامین نرم افزار کارت ریدر، توکن و اپلیکیشن و هزینه های نظارت فنی و اجرایی، سازمان های بیمه گر پایه از محل اعتبارات خود مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال سازمان تامین اجتماعی، مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال به سازمان بیمه سلامت ایران، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح اختصاص دادند.

برنامه نسخه نویسی الکترونیک تاکنون در ۲۲ استان کشور، ۹۸  درصد محقق شده و استانهای یزد، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام در حال حاضر پیشتاز اجرای نسخه الکترونیک هستند و به تحقق صد درصدی این برنامه  دست پیدا کردند.

طرح نسخه نویسی الکترونیک متوقف نشده است /اتصال ۲۲ استان به این سامانه

نسخه نویسی الکترونیک که از ۲ بخش نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی تشکیل شده از اول دی‌ماه سال گذشته با دستور رییس‌جمهوری اجرایی شد که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است که وضعیت قابل قبولی به نظر می‌رسد.

وزیر بهداشت: رشد تولید و صدور نسخه الکترونیک از سوی پزشکان و مراکز درمانی قابل قبول بوده و به بیش از ۹۰ درصد رسیده است

ماه گذشته بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد اجرای نسخه نویسی الکترونیک گفت: رشد تولید و صدور نسخه الکترونیک از سوی پزشکان و مراکز درمانی در ۲ ماه اخیر قابل قبول بوده و از ۵۲ درصد به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

وی افزود: البته هنوز مشکلاتی در رابطه با قطعی اینترنت در کشور وجود دارد که جز مواردی است که مربوط به وزارت بهداشت نیست؛ در برخی استان‌ها اینترنت آنتن دهی خوبی ندارد، اگر این موانع نباشد کار را به خوبی انجام می‌دهیم.

وزیر بهداشت،  مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری را علت اصلی تعیین مهلت برای اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: البته در این زمینه مشکلات بخش مربوط به وزارت بهداشت رفع شده و برای حل مشکلات زیرساختی نیز وزارت ارتباطات  و فناوری اطلاعات در حال حل این موضوع است و در شهرهای بزرگ به علت مشکلات زیرساخت فرصت بیشتری نیاز است.

سازمان های بیمه گر برای اجرای کامل نسخه نویسی آنلاین وارد میدان شوند و وزارت بهداشت همه تلاش خود را بکار می بندد تا این طرح ملی بطور کامل اجرایی شود

امین بیگلرخانی سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از سازمان‌های بیمه‌گر خواست برای اجرای کامل نسخه‌نویسی آنلاین وارد میدان شوند. ‌

وی افزود: برای اجرای کامل و دقیق نسخه‌نویسی آنلاین حضور میدانی و پای‌کار آمدن سازمان‌های بیمه‌گر الزامی است و انتظار داریم پا به‌پای وزارت بهداشت در این میدان قدم بردارند،  همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا پروژه ملی نسخه‌نویسی آنلاین تمام و کمال انجام شودو به سرانجام رساندن طرح نسخه‌نویسی آنلاین را یکی از مهم‌ترین وظایف خود می‌دانیم تا مردم بتوانند از خدمات آن به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری کنند.

بیگلرخانی تصریح کرد: از مهم‌ترین مزایای این طرح یکپارچه‌سازی و اتصال پلتفرم‌های مختلف نسخه‌نویسی آنلاین خواهدبود و از سوی دیگر درصد خطای احتمالی که در نسخه‌نویسی سنتی بود نزدیک به صفر خواهد شد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: از دیگر مزایای این طرح کاهش هزینه‌های مصرف کاغذ در تهیه دفترچه‌های بیمه در سازمان‌های بیمه‌گر خواهد بود که با اجرای این طرح هزینه‌های سنگین حذف و از سوی دیگر به محیط‌زیست نیز آسیب کمتری وارد خواهد شد.

طرح نسخه نویسی الکترونیک متوقف نشده است /اتصال ۲۲ استان به این سامانه

 بیگلرخانی با اشاره به اهمیت حضور و همکاری همه‌جانبه سازمان‌های بیمه‌گر در اجرای طرح نسخه‌نویسی آنلاین، اظهار داشت: برای اجرای کامل و دقیق نسخه‌نویسی آنلاین حضور میدانی و پای‌کار آمدن همه سازمان‌های بیمه‌گر الزامی است و انتظار داریم پا به‌پای وزارت بهداشت در این میدان قدم بردارند.

وی تصریح کرد: حجت بر ما تمام‌شده  که این طرح را جزو رسالت‌های کاری و جهادی خود بدانیم. وزارت بهداشت همه تلاش خود را بکار می‌گیرد تا بتواند با اجرای این طرح مسیر خدمت‌رسانی به مردم را هموارساخته و کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی را افزایش دهد و به همین منظور از همه سازمان‌های بیمه‌گر می‌خواهیم کما فی السابق به‌صورت جهادی پا در میدان گذاشته و برای به سرانجام رساندن این طرح وزارت بهداشت را یاری کنند.

محمد مهدی ناصحی مدیرعامل سازمان سازمان بیمه سلامت ایران نیز دیشب در یک برنامه خبری گفت: اجرای کامل طرح نسخه نویسی الکترونیک متوقف نشده و پیگیر حل مشکلات آن هستیم و اجرای طرح نسخه الکترونیک در همه استان‌ها، به جز تهران و خراسان رضوی به ۹۸ درصد رسیده است.

اجرای طرح نسخه الکترونیک در همه استانها به جز تهران و خراسان رضوی به ۹۸ درصد رسیده است

وی با بیان اینکه طرح قانونی نسخه الکترونیک در دو استان تهران و خراسان رضوی ۹۲ درصد اجرایی شده، در خصوص تعدد درگاه‌های این طرح، گفت: نسخه الکترونیک در مرحله بلوغ است و با توجه به کدینگ متفاوت بیمه‌ها، هماهنگی‌هایی با حضور ذی نفعان صورت گرفته است.

ناصحی تصریح کرد:  مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در مرحله فعلی درصدد است تا عدم همکاری قبلی در زمینه یکپارچه سازی سامانه بیمه‌ها را برطرف کنند و  فرصتی که طی روند اجرایی این طرح درخواست شد، برای رفع همین موانع بود و توقفی در روند اجرای نسخه نویسی الکترونیک رخ نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha