نتایج یک مطالعه جدید در چین نشان می دهد قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا، حتی در سطوح پایین تر از دستورالعمل های کیفیت هوای سازمان جهانی بهداشت، ممکن است در عرض یک ساعت باعث حمله قلبی شود.

قرارگیری در معرض آلودگی هوا موجب حمله قلبی در عرض یک ساعت می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، این مطالعه نشان داد قرار گرفتن در معرض هر سطحی از چهار آلاینده معمولی هوا می‌تواند به سرعت باعث شروع سندرم حاد کرونری شود.

به گزارش هلث دی نیوز،سندرم حاد کرونری یک اصطلاح توصیف کننده هر موقعیتی است که در آن خونی که به عضله قلب می‌رسد مسدود می‌شود، مانند حمله قلبی یا آنژین ناپایدار، درد قفسه سینه ناشی از لخته شدن خون که به طور موقت یک شریان را مسدود می‌کند. قوی‌ترین خطر در یک ساعت اول قرار گرفتن در معرض آلودگی رخ داد و در طول روز کاهش یافت.

«هایدونگ کان»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه فودان چین، گفت: "اثرات نامطلوب آلودگی هوا بر قلب و عروق به خوبی ثبت شده است. اما ما همچنان از اثرات بسیار سریع آن شگفت زده شدیم.»

وی گفت: «شگفتی دیگر، اثرات غیرآستانه ای آلودگی هوا بود. به عبارت دیگر، هر غلظتی از آلاینده‌های هوا مانند ذرات ریز، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و مونوکسید کربن ثبت شده در مطالعه حاضر ممکن است پتانسیل شروع حمله قلبی را داشته باشد.»

قرار گرفتن در معرض ذرات ریز، جامدات میکروسکوپی یا قطرات مایع که از اتومبیل، نیروگاه‌ها، کارگاه‌های ساختمانی و سایر منابع آلودگی می‌آیند به‌طور واضح با بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامت و همچنین ۴.۲ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان مرتبط است. این ذرات می‌توانند به قدری کوچک باشند که هنگام استنشاق به عمق ریه‌ها یا حتی جریان خون بروند.

در مطالعه جدید، محققان داده‌های پزشکی نزدیک به ۱.۳ میلیون نفر را که به خاطر حملات قلبی و آنژین ناپایدار بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ تحت درمان قرار داشتند، تجزیه و تحلیل کردند. آنها زمان شروع حوادث قلبی را براساس ساعت با غلظت ذرات ریز و ذرات درشت ماده، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، مونوکسید کربن و ازن مقایسه کردند.

یافته‌ها نشان داد با افزایش سطح آلاینده‌های مورد مطالعه، خطر حملات قلبی نیز افزایش یافت. قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن بیشترین ارتباط را داشت و به دنبال آن ذرات ریز قرار داشت و در یک ساعت اول پس از قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها، خطرناک‌ترین زمان وقوع حمله قلبی بود. این ارتباط در میان بزرگسالان ۶۵ سال و بالاتر بدون سابقه سیگار کشیدن یا سایر بیماری‌های تنفسی و افرادی که در ماه‌های سردتر در معرض تماس بودند، قوی‌تر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha