امنیت زنان در اماکن عمومی مانند برخی از پارک‌ها، پل‌های عابر پیاده، معابری که شمشادهای آنها بلند شده یا کوچه‌های تاریک در شب و... طی سال‌های اخیر یکی از مطالبات اصلی زنان پایتخت و کلانشهرهای دیگر بوده است. اینکه در خیابان‌ها و پارک‌های کشور امنیت وجود دارد بر کسی پوشیده نیست اما برخی از مردم احساس امنیت ندارند و بعضا باعث شکایت آنها از نهاد شهری می‌شود.

بوستان های خانوادگی در تهران با جداسازی مردان و زنان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،ولی موضوعی که این روزها تعجب برانگیز بوده، فقط در مدت چند ماه از روی کار آمدن شهردار و شورای شهر جدید، حدود 400 پارک در تهران، با محدودیت ورود زنان و مردان مواجه شده است.موضوعی که افکار عمومی به‌راحتی از کنار آن عبور نکردند و همان شائبه دیوارکشی در خیابان‌ها را که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته میان کاندیداهای اصلاح‌طلب و اصولگرا رد و بدل می‌شد، تداعی می‌کند.

در اینکه برخی از پارک‌های تهران مانند «وثوق الدوله» و «بهنود» امنیت کمتری برای زنان دارند، شکی نیست، اما اینکه بیش از 350 پارک در تهران با بنر «از ورود آقایان معذوریم» و از ورود آنها جلوگیری شود، امری است که طی روزهای اخیر شهروندان با اشکال مختلف در شبکه‌های اجتماعی به این محدودیت‌ها اعتراض کرده‌اند. پیش از این 27پارک در مناطق 22 گانه تهران به مادران و کودکان اختصاص کرده بود.

در شرایطی که علی محمد مختاری، رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره این پارک‌ها گفته است: «قرار نیست چیزی جداسازی شود، ما پارک‌هایی را برای بانوان در شهر تهران ساختیم که درخواست خود بانوان بوده و استقبال بسیار زیادی کردند و هر روز درخواست می‌کنند تعداد آنها زیادتر شود. این هم درخواست بانوان بوده است. الان از مادرانی که در محوطه پارک هستند، سوال بفرمایید که آیا درخواست شما بوده یا کس دیگری.

اما پارک جدید در زمان هفت ماهه شورای شهر ششم و شهردار جدید ساخته نشده است. همچنین حصارکشی پارک‌های محلی در پارک آفرینش در بجنورد جدیدترین اقدام مدیریت شهری کشور است. اقداماتی که به بهانه ناامن بودن فضاهای شهری برای بانوان انجام شد .آش آنقدر شور شد که کارزار مخالفت با حصار و دیوارکشی پارک توسط شهرداری بجنورد به راه افتاد و منتقدان آن را مخرب سیما و منظر شهری، عامل صدمه دیدن کسبه و محروم شدن خیل بسیاری از اهالی و مسافران از فضای پارک دانستند. اقدام شهرداری تهران نیز کم حاشیه درست نکرد تا اختصاص فضای ویژه به بانوان و دلایل آن بحث داغ شهرسازی در کشور شود.

353 پارک برای بانوان

در این میان، روز گذشته که علیرضا زاکانی، شهردار پایتخت برای ارائه گزارش به شورای شهر رفته بود، بدون توضیح درباره اقدام حصارکشی در پارک‌ها که به اعتقاد کارشناسان، از شاهکارهای مدیریتی او به حساب می‌آید اعلام کرد که «50 سال بعد از تاریخ تأسیس بهشت زهرا قرار بر این شد تا بهشت زهرا 24 ساعته شود.»

با این حال عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و همچنین سخنگوی شهرداری تهران گفت: ما علی القاعده باید 22 پارک می‌داشتیم که البته با توجه به آمادگی که وجود داشت تعدادش بیشتر شد و 27 پارک مادر و کودک تا پانزدهم فروردین آماده شد. قرار است در مرحله بعد در 124ناحیه کار انجام شود و سپس در همه محلات که 354 محله داریم که فکر می‌کنم غیر از یک یا دو محله که کل محله پادگان است، بقیه محلات همه دارای یک پارک مادر و کودک با همین مشخصات می‌شود.

توجه کنید که در نقطه نهایی این کار، حداکثر 353 پارک مناسب‌سازی می‌شوند. در صورتی که در تهران ما بیش از 2200 پارک داریم. ضمن اینکه نمی‌توان گفت از این 2200 پارک، 353تا برای این کار کم می‌شود. چون بعضی از این پارک‌ها ماهیت دوگانه پیدا می‌کنند و فقط بخشی از پارک‌های بزرگ به مادر و کودک اختصاص می‌یابد.

اما و اگرهای یک طرح

با این حال محمود میرلوحی، عضو سابق شورای شهر تهران در رابطه با این موضوع به «آرمان ملی» می‌گوید: از زمان تصدی‌گری آقای کرباسچی بر شهرداری تهران، دیوارهای پارک‌های تهران برداشته شدند. محدودیت برای ورود به پارک‌ها، باعث شده بود که عده‌ای از افراد معتاد و بیکار پارک را به‌عنوان یک پناهگاه امن تلقی کنند و دیوارها مانع دید مردم و نقطه امن برای کارهای خلاف آنها شده بود.

با برداشتن دیوارها در آن زمان، پارک‌ها عمومی شد و سپس بحث امنیت زنان و کودکان به میان آمد که اگر برخی از زنان بخواهند در پارک‌ها با لباس راحت و با امنیت ورزش کنند پارک‌های عمومی، این احساس امنیت را از آنها می‌گیرد. در این راستا در خیابان شهید مفتح، لویزان و چندین مراکز استخر زنان و... برای ورزش آنها ایجاد کردیم. متاسفانه زنان در داخل آپارتمان‌ها، معمولا از تابش نور آفتاب محروم هستند و مشکل کسری ویتامین D و پوکی استخوان دارند و یکی دیگر از اهداف ساخت پارک‌های مختص بانوان برای این موضوع بود.

اما حالا اگر دوستان ما در شورای شهر ششم می‌خواهند به این ظرفیت‌ها اضافه نمایند کار بسیار خوب و پسندیده‌ای است، چون در حال حاضر در کل تهران حدود پنج تا شش پارک اختصاصی برای بانوان از حدود دو هزار و 200 پارک و بوستان داریم و ممکن است در 22 منطقه تهران 22 پارک را مختص بانوان کنند، این کار بسیار خوب و پسندیده است، اما زمانی‌که بیشتر پارک‌های تهران را دیوار کشی و محدودیت برای آقایان یا بانوان ایجاد نمایند، این کار همان شعاری است که در انتخابات می‌دادند.

دیوارکشی بازخورد اجتماعی منفی دارد

ما در ابتدای انقلاب نیز با اینگونه رفتارها مواجه بودیم و برخی نیز در کلاس‌های درس‌ میان دختران و پسران دیوار جدا کننده گذاشته بودند که این امر با مخالفت حضرت امام خمینی (ره) مواجه شد. اینکه امروزه افکار عمومی با این موضوع، به شکل خوبی برخورد نمی‌کند، یا اینکه اعضای فعلی شورای شهر تهران موضوع را به‌خوبی توضیح ندادند یا قصدشان این است که پارک‌ها را کاملا زنانه مردانه کنند! باعث سوءتفاهم شده است. اگر در هر منطقه‌ای یک یا دو عدد پارک مختص بانوان باشد که بسیار اتفاق خوبی است، اما پارک در محله‌ای که 1000 تا 2000 متر وسعت دارد را چطور می‌خواهید به چند زن و کودک اختصاص دهید. متاسفانه این طرح‌ها پخته و کارشناسی شده نیست و دود آن به چشم دولت می‌رود. اگر طرح را دقیق بنویسند و به اطلاع عموم مردم برسانید، مردم می‌دانند که تابلوی ورود آقایان ممنوع برای خواهران یا همسران خودشان است.

میرلوحی در پایان صحبت‌هایش معتقد است که بافت شهری تهران در مناطق‌7‌-‌8‌-‌9‌-‌10‌-‌11‌قادر به ساخت بوستان‌های محلی جدید نیست و نمی‌توان در آنها پارک 1000 یا 2000 متری ساخت یا پارک لاله و ملت را دیوارکشی و مختص آقایان و بانوان کنیم. ما اعلام کردیم مردم محله از زن، کودک و مرد از صبح تا شب با هم در صف شیر و نان و خرید و مدرسه هستند، حالا شما می‌خواهید در بوستان آنها را جدا کنید؟‌ بوستان‌های محلی جایی برای این محدودیت‌ها نیست و باید شورای شهر و شهردار تهران در رابطه با این طرح شفاف سازی و تامل بیشتری بر روی این طرح داشته باشد تا باعث سوءتفاهم میان مردم نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha