دوشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 338707

25 آوریل روز جهانی مالاریاست ، در سال ۲۰۲۰، ۲۴۱ میلیون ابتلا به این بیماری عفونی خطرناک گزارش شده که ضرورت آگاهی از آن را نمایان می کندروز جهانی مالاریا (WMD) یک اقدام بین‌المللی است که هر سال در تاریخ ۲۵ آوریل برای آموزش، پیشگیری و درمان مالاریا و تجلیل از تلاش‌های جهانی در کنترل مالاریا گرامی داشته می‌شود.

مالاریا این بیماری فراموش شده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در سال 2020، 241 میلیون مورد جدید مالاریا و 627  هزار مورد مرگ ناشی از آن در 85 کشور برآورد شده است. بیش از دو سوم مرگ و میرها در میان کودکان زیر پنج سال ساکن در منطقه آفریقایی بود.

  مالاریا را بشناسیم


مالاریا، یک بیماری عفونی خطرناک است که در مناطق گرمسیری شیوع دارد و با گزش پشه آلوده به انسان منتقل می‌شود. انگل این بیماری می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ روز پس از ورود به بدن، گردش پیدا کند و تا یک سال در کبد به صورت نهفته باقی بماند. سپس بعد از رشد کافی وارد خون شود، گلبول‌های قرمز را آلوده کند، تکثیر یابد و باعث بروز علایم بیماری شود. در این مدت چنان چه فرد ناقل و حتی بیمار توسط یک پشه سالم گزیده شود، پشه را به انگل مالاریا آلوده می‌کند و گزیده شدن هر فرد دیگر، توسط این پشه منجر به بیمار شدن او می‌شود. علاوه بر این، مالاریا از طریق انتقال مادر به جنین، خون آلوده، پیوند عضو، هموتراپی و سرنگ آلوده  هم قابل انتقال است.


   علایم و تشخیص مالاریا


اشخاصی که به بیماری مالاریا مبتلا می‌شوند، ابتدا احساس سرما و لرز می‌کنند و بعد دچار تب می‌شوند و درنهایت تعریق به سراغشان می‌آید. به این مراحل حمله مالاریا گفته می‌شود. علایم دیگر مالاریا سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم‌خونی و دردهای عضلانی است. چنان چه فرد بیمار پس از ۲۴ ساعت از بروز علایم درمان نشود ممکن است به نوع شدید بیماری مبتلا شود و جان خود را از دست بدهد. مشکلات جدی ناشی از این بیماری بنا بر ورود به هر یک از اندام‌های بدن متفاوت است.راه تشخیص قطعی مالاریا آزمایش خون است.


   ایران در آستانه ریشه‌کنی مالاریا


مالاریا در حدود یک قرن پیش مهم ترین بیماری در ایران بود و هر سال نیمی از جمعیت کشور به آن مبتلا می‌شدند. با این حال، به گزارش سازمان جهانی بهداشت ایران در آستانه ریشه‌کنی این بیماری قرار دارد.


   درمان


مالاریا با تجویز داروهایی که باعث کشتن انگل می‌شود، قابل درمان است.مالاریا می‌تواند یک وضعیت تهدید کننده زندگی باشد، به خصوص اگر به انگل P. falciparum آلوده باشید. درمان این بیماری معمولاً در بیمارستان انجام می‌شود. پزشک داروهایی را بر اساس نوع انگل تجویز می‌کند.


 

   روز جهانی مالاریا ۲۰۲۲

سازمان جهانی بهداشت شعار جهانی روز مالاریا را  اعلام کرد: «از نوآوری برای کاهش فشار  و بار بیماری مالاریا استفاده کنید و زندگی افرا د را  نجات دهید.»
هیچ ابزار واحدی که امروزه در دسترس باشد، نمی‌تواند مشکل مالاریا را حل کند. WHO خواستار سرمایه‌گذاری و نوآوری است که رویکردهای جدید کنترل ناقل، تشخیص، داروهای ضد مالاریا و دیگر ابزارها را برای سرعت بخشیدن و پیشرفت در برابر بیماری مالاریا به ارمغان آورد.


به ‌رغم پیشرفت‌های مداوم در کاهش بیماری مالاریا بین سال‌های 2000 تا 2015، پیشرفت در سال‌های اخیر به‌ویژه در کشورهای جنوب صحرای آفریقا کند یا متوقف شده است.
سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی مالاریا خواستار اقدام فوری و هماهنگ برای بازگرداندن جهان به مسیر دستیابی به اهداف 2030  و رسیدن به استراتژی جهانی مالاریا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha