پژوهشگران سوئیسی در یک تحقیق جدید، نقش سه عامل مختلف را در کاهش خطر سرطان برای افراد 70 ساله و بالاتر بررسی کرده و متوجه شده اند که این سه عامل در ترکیب با یکدیگر، می توانند ریسک سرطان را تا 61 درصد کاهش دهند.

کاهش 61درصدی ریسک سرطان با مصرف ویتامین دی، امگا۳ و ورزش

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، سرطان یکی از بیماری های مرتبط با افزایش سن در جهان و دومین عامل مرگ و میر در افراد مسن است. طبق تحقیقات، با افزایش سن، شانس ابتلا به بیشتر سرطان ها افزایش می یابد.

جدای از توصیه‌های پیشگیرانه ای مانند سیگار نکشیدن و محافظت در برابر نور خورشید، تلاش‌های بهداشت عمومی که بر پیشگیری از سرطان تمرکز می‌کنند، محدود هستند. این تلاش ها در افراد میان سال و مسن‌، امروزه تا حد زیادی محدود به مواردی چون تلاش‌های غربالگری هستند.

به گفته محققان بیمارستان دانشگاه زوریخ، مطالعات نشان داده اند که ویتامین D از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند. همچنین به طور مشابه، امگا 3 نیز ممکن است از تبدیل سلول‌های طبیعی به سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و به علاوه، نشان داده شده است که ورزش نیز عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و التهاب را کاهش می‌دهد و از این رو، می تواند در پیشگیری از سرطان کمک کند.

با این حال، تاکنون مطالعات بالینی قوی برای اثبات اثربخشی این سه مداخله ساده، به تنهایی یا به صورت ترکیبی وجود نداشته است. محققان در یک تحقیق جدید تلاش کرده اند تا این خلاء پژوهشی را با آزمایش تأثیر ویتامین D3 با دوز بالا (یکی از مکمل‌های ویتامین D)، امگا 3 به عنوان مکمل روزانه و یک برنامه ورزشی ساده در خانه، به تنهایی و به صورت ترکیبی بر خطر ابتلا به سرطان مهاجم در میان بزرگسالان 70 ساله یا بالاتر، پر کنند.

آن ها برای انجام این کار، یک کارآزمایی تحت عنوان DO-HEALTH را انجام دادند. این کارآزمایی شامل یک آزمایش سه ساله در پنج کشور اروپایی (سوئیس، فرانسه، آلمان، اتریش و پرتغال) با 2157 شرکت‌کننده بوده است.

شرکت‌کنندگان در این تحقیق به‌طور تصادفی به هشت گروه مختلف تقسیم شدند تا مزیت‌های فردی و ترکیبی مداخلات را آزمایش کنند. آن ها هر سه ماه یک بار تماس‌های تلفنی چک‌آپ دریافت می کردند و معاینات استاندارد سلامت و عملکرد را در مراکز آزمایشی در ابتدا، سال اول، سال دوم و سال سوم انجام دادند.

نتایج پیگیری های این تحقیق نشان می دهد که هر سه درمان یعنی مصرف ویتامین D3، امگا 3 و برنامه ورزشی ساده در خانه دارای مزایای تجمعی در خطر ابتلا به سرطان های مهاجم بودند.هر یک از درمان‌ها دارای یک مزیت فردی کوچک بودند، اما وقتی هر سه با هم ترکیب شدند، مزایا از نظر آماری معنی‌دار و قابل توجه شدند و محققان کاهش کلی خطر ابتلا به سرطان را تا 61 درصد مشاهده کردند.

به گفته محققان سوئیسی، این اولین کارآزمایی تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده است که نشان می‌دهد ترکیب روزانه ویتامین D3، مکمل‌های امگا 3 دریایی و یک برنامه ورزشی ساده در خانه ممکن است در پیشگیری از سرطان مهاجم در میان بزرگسالان سالم و فعال 70 ساله و بالاتر مؤثر باشد.

آن ها افزوده اند: مطالعات آینده باید مزایای درمان‌های ترکیبی بیشتری را در پیشگیری از سرطان بررسی کنند و همچنین به پیگیری‌های طولانی‌تر و فراتر از دوره سه ساله ارزیابی‌شده در این کارآزمایی ادامه دهند.

این یافته های پژوهشی را نشریه بین المللی Frontiers in Aging که مخصوص پژوهش های مربوط به پیری است، منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha