روانپزشک کودک و نوجوان با اشاره به اضطراب و بدخلقی برخی دانش‌آموزان گفت: تداوم استرس، اضطراب و علائم شکایت‌های جسمی پس از یک ماه (چهار هفته) باتوجه به تعطیلی ۲ ساله مدارس نیازمند حمایت روانشناسان است.

اضطراب دانش‌آموزان پس از ۴هفته تداوم، مستلزم حمایت روانشناس است

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهشید رابطیان افزود: بازگشایی آموزش حضوری در مدارس و مراکز آموزشی پس از ۲ سال مانند همه اتفاقات جدید یک عامل استرس محسوب شده و این اضطراب و استرس، باعث آشفتگی خلقی و اضطرابی به ویژه در کودکان می‌شود.

وی ادامه داد: مطابقت و سازگاری با شرایط جدید زمان‌بر است. این بازه زمانی برای برخی کودکان و نوجوانان یک تا ۲ روز و برای برخی دانش‌آموزان ۲ تا چهار هفته به طول انجامیده و مانند هر یک از تغییرات اساسی در زندگی صبر و آرامش والدین و کادر آموزشی مدرسه را می‌طلبد.

رابطیان یادآور شد: دانش‌آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی به دلیل فقدان تجربه کافی از حضور در مدارس و آموزش‌های تک نفره والدین، اکنون با استرس ناشی از حضور در جمع، آموزش‌های دسته‌جمعی و پاسخگویی‌ شفاهی در کلاس‌های حضوری روبه‌رو شده و این مساله نیز اضطراب و کاهش تمرکز دانش‌آموزان را به دنبال خواهد داشت.  

وی افزود: در راستای این تجارب جدید و گفت وگو با دوستان و همسالان هم (به اعتقاد مدرسان) کودکان و نوجوانان همکاری و توجه لازم را برای فراگیری دروس نشان نمی‌دهند.

این روانپزشک کودک و نوجوان با اشاره به اختلالات اضطرابی یادآور شد: برخی کودکان و نوجوانان هم به برخی اختلالات اضطرابی اعم از اختلال اضطراب جدایی، منتشر و اضطراب‌های اجتماعی مبتلا بوده و از حضور در اجتماعات، پاسخ‌های شفاهی در کلاس‌ و پای تخته رفتن اجتناب کرده و این اضطراب و نگرانی را با گریه کردن، سکوت کردن و عدم همراهی در یادگیری نشان می‌دهند.

این روان‌درمانگر گفت: کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی به طور مداوم خواهان حضور پدر و مادر در مدارس هستند و به دلایل متعدد از جمله به بهانه بیماری خواستار خروج از مدرسه، حضور والدین در کلاس و رفتن به منزل شده و نیازمند حمایت روانشناسان و روان‌درمانگران خواهند بود.

رابطیان توضیح داد: اضطراب دانش‌آموزان در کوتاه‌مدت طبیعی است اما تداوم استرس و علائم شکایت‌های جسمی پس از یک ماه (۴هفته) نیازمند ارجاع به روانشناسان و بررسی اختلالات اضطرابی است.

وی با اشاره به افت تحصیلی دانش‌آموزان در ۲ سال اخیر گفت: یکی از علل اضطراب کودکان و نوجوانان هم کاهش سطح یادگیری و افت تحصیلی است. باتوجه به آموزش مجازی، تقلب در امتحانات و استفاده از کتب درسی در پاسخگویی‌ها سطح کیفی آموزش کاهش یافته و این امر در بروز اضطراب و استرس موثر است.یکی از علل اضطراب کودکان و نوجوانان کاهش سطح یادگیری و افت تحصیلی است. باتوجه به آموزش مجازی، تقلب در امتحانات و استفاده از کتب درسی در پاسخگویی‌ها سطح کیفی آموزش کاهش یافته و این امر در بروز اضطراب و استرس موثر است

به گفته وی، در این دوران بخشی از بار آموزش مجازی به دوش والدین بوده و باتوجه به این مهم که شیوه تدریس پدر و مادر با معلم و روش نوین روز متفاوت است، دانش‌آموزان با افت تحصیلی روبه‌رو خواهند شد.  

رابطیان تاکید کرد: کادر آموزشی مدرسه نیز در این دوران دانش‌آموزان را ارزیابی کرده و مانع از تحمیل تشدید فشار درسی شوند و در پرسش و پاسخ‌ها اصطلاحا "مچ‌گیری" نکنند و در صورت مشاهده کودکان ضعیف از فرصت سه ماهه تابستان برای ارتقای سطح یادگیری بهره گرفته و برای آموزش حضوری در اول مهرماه و مقطع موردنظر آماده شوند.

اضطراب دانش‌آموزان پس از ۴هفته تداوم، مستلزم حمایت روانشناس است

مدارس سطح یادگیری دانش‌آموزان را به خانواده‌ها اطلاع دهند


این روانپزشک کودک و نوجوان ادامه داد: کادر آموزشی مدارس، سطح یادگیری دانش‌آموزان را به خانواده‌ها اطلاع داده و ضرورت تقویت دروس موردنظر را برای سه ماهه تابستان به والدین تذکر دهند.  

وی اضافه کرد: در امتحانات خرداد سختگیرانه عمل نکرده و به کودکان فرصت دهند در تابستان از لحاظ یادگیری به یک سطح قابل‌قبول دست یابند. برخی از والدین اختلالات اضطرابی، یادگیری، خلق وخو، تمرکز و توجه فرزندان را واکاوی نمی کنند در حالی که این مساله نیز باید مورد توجه پدر و مادرها قرار گیرد.

رابطیان توصیه کرد در صورت لزوم برای مراجعه به درمانگران و بهره‌گیری از درمان‌های دارویی و غیردارویی مقاومت نکنند و مشکلات رفتاری و یادگیری کودکان را به ویژه در سه ماهه تابستان بررسی و از معلمان خصوصی برای ارتقای سطح یادگیری استفاده کنند.

برگزاری اردوهای یک‌ روزه اضطراب دانش‌آموزان را کاهش می‌دهد


این روانپزشک کودک و نوجوان یادآور شد: باتوجه به تعطیلی مدارس در ۲ سال اخیر، دانش‌آموزان با فضای آموزشی، معلمان و اولیای مدرسه احساس غربت کرده و روابط دوستانه و صمیمانه برقرار نمی‌کنند. در این فرصت کوتاه می‌توان با برگزاری اردوهای یک‌ روزه (علیرغم دشواری رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا) اضطراب و استرس کودکان را کاهش داده و ترس از فضای آموزشی را برطرف کرد.

وی تاکید کرد: بازدید از اماکن مختلف، تفریح و خوشگذرانی پس از ۲ سال در کنار دوستان و همسالان، مدیران و معلمان می‌تواند ارتباط دوستانه را به محیط آموزشی بازگردانده و دانش‌آموزان را در پذیرش آموزش حضوری حمایت کند.

 مدارس سراسر کشور پس از ۲ سال همه‌گیری کرونا ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ با ابلاغ مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بازگشایی شد.

این بازگشایی به اذعان شماری از والدین و کادر آموزشی اکنون با مقاومت برای حضور در مدرسه، تغییرات خلق وخو، کاهش ارتباطات اجتماعی و مهارت‌های زندگی، تضعیف هویت دانش‌آموزی، افت تحصیلی، کاهش میزان یادگیری، تضعیف مهارت خواندن و نوشتن، حل مساله و درک مطلب روبه‌رو شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha