امنیت مالی در دوران سالمندی یکی از موضوعات مهم برای آحاد جامعه بویژه بانوان است چرا که وقتی پا به سن می‌گذارند، نمی‌توانند همچون گذشته به فعالیت هایشان ادامه دهند. داشتن یک منبع مالی معتبر  یا همان مقرری بازنشستگی می‌تواند آسودگی برای جسم‌های خسته‌شان همراه داشته باشد اما تا چند سال گذشته بانوان خانه دار از این تسهیلات بی‌بهره بودند و در دوران کهنسالی با مشکلات بسیاری روبه رو می‌شدند، حال شرایطی برایشان ایجاد شده تا با پرداخت حق بیمه در گروه مقرری بگیران تأمین اجتماعی قرار بگیرند و ثمره پرداخت بیمه را در دوران سالمندی دریافت نمایند.

 زنان خانه دار 18 تا 50 ساله بیمه می‌شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،مجید حسن‌زاده، معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در گفت‌وگو با «ایران» از روند رو به رشد ثبت‌نام افراد در طرح بیمه‌های فراگیر خانواده ایرانی می‌گوید: براساس قانون بیمه مشاغل آزاد بیمه دانشجویان، زنان خانه دار و دختران مجرد چند سالی است که راه‌اندازی شده است و بر اساس آن افراد می‌توانند در قالب بیمه‌های فراگیر خانواده ایرانی ثبت‌نام کنند و تمام افراد یک خانواده از پوشش و تسهیلات بیمه بهره‌مند شوند.


وی ادامه می‌دهد: زنان خانه دار می‌توانند با داشتن حداقل 18 سال و حداکثر 50 سال سن با پرداخت حق بیمه در چهارچوب مشاغل آزاد با نرخ‌های 12، 14 و 18 درصد خودشان را بیمه کنند. ممکن است خانم‌های خانه‌دار تا پیش از عقد قرارداد و ثبت‌نام بیمه تأمین اجتماعی سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند که در این صورت سوابق قبلی آنها هنگام بازنشستگی محاسبه خواهد شد و اگر سن بانوان از حداکثر اعلامی سازمان بیشتر باشد مثلاً 54 سال سن در زمان ثبت‌نام داشته باشند باید از قبل معادل 4 سال پرداختی بیمه داشته باشند.


وی با اشاره به نرخ‌های این نوع بیمه بیان می‌کند: هدف این نوع بیمه آینده نگری است چرا که افراد با پرداخت حق بیمه می‌توانند از خدماتی همچون بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت بهره‌مند شوند و در برابر مشکلات پیش رو که در سنین بالا برای افراد ایجاد می‌شود، خود را بیمه کنند. این نوع بیمه زیرمجموعه بیمه مشاغل آزاد است و دارای سه نرخ 12، 14 و 18 درصد است به این صورت که اگر گزینه 12 درصد را انتخاب کنند 12 درصد روی دستمزد انتخابی‌شان اضافه می‌شود. افراد می‌توانند با توجه به شرایط سن و سابقه‌ای که دارند از حداقل تا حداکثر دستمزد را انتخاب نمایند.


معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان با اشاره به اینکه با انتخاب هر نرخ بیمه تسهیلاتی متفاوتی را دریافت می‌کنند، می‌گوید: چه بانوان خانه دار و چه دانشجویان با انتخاب نرخ 12 درصد فقط تعهدات بازنشستگی شامل حالشان می شود و اگر نرخ 14 درصد را انتخاب کنند به غیر از بازنشستگی، تسهیلات فوت هم به آن اضافه می شود و با انتخاب نرخ 18 درصد می‌توانند از همه تسهیلات در نظر گرفته شده شامل بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی بهره‌مند شوند.


حسن‌زاده با بیان آنکه طرح بیمه‌ای فراگیر چندسالی است که راه‌اندازی و اجرا شده است، بیان می‌کند: ضوابط و مقررات بیمه زنان خانه‌دار و دانشجویان چند سالی است که نوشته و اجرایی شده اما به دستور مدیرعامل سازمان دو اقدام جدی برای طرح بیمه فراگیر صورت گرفته است؛ اول آنکه طی اقدامات گسترده برای تسهیل و تسریع این امر اطلاع رسانی گسترده‌ای صورت گرفت تا افراد از حقوق اجتماعی خود آگاه شوند و این امکان برایشان ایجاد شده که سابقه بیمه داشته باشند و از مزایا و تعهداتی که قانون برای آنها در نظر گرفته است، استفاده کنند. این فرهنگ‌سازی در سطح جامعه اتفاق افتاد تا زنان خانه‌دار هم با حقوق قانونی خود آشنا شوند.

دومین اقدام تسهیل در روند دریافت این بیمه است به این صورت که افراد بدون مراجعه حضوری و فقط با داشتن شماره تلفن همراه که به نام خودشان باشد می‌توانند از طریق سامانه تأمین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir اقدام به دریافت بیمه با ضرایب دلخواه کنند. دانشجویان هم به همان صورت از طریق منوی دانشجویان می‌توانند نسبت به ثبت‌نام بیمه و تعیین ضرایب دلخواه اقدام نمایند.


وی با اشاره به افزایش تعداد بیمه‌شدگان با غیر حضوری شدن ثبت‌نام هایشان می‌گوید: شاید این نوع بیمه برای دانشجویان، بانوان خانه‌دار و دختران مجرد چند سالی است که اجرایی می‌شود اما به‌دلیل عدم اطلاع‌رسانی درست و گسترده استقبال‌ها چشمگیر نبود تا اینکه با اقدامات گسترده یک سال گذشته این نوع بیشتر به مردم معرفی شد. طبق آمارها حدود 400 هزار زن خانه دار در طرح بیمه فراگیر ثبت‌نام کردند اما طی یک سال گذشته حدود 170 هزار نفر قرارداد غیر حضوری منعقد کردند و به خانواده تأمین اجتماعی افزوده شدند. این آمار در میان دانشجویان حدود 100 هزار نفر است.


معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان در پایان صحبت‌هایش با اشاره به انتخاب سرانه درمان توسط متقاضیان بیمه بیان می‌کند: اگر افراد بخواهند از سرانه درمان تأمین اجتماعی هم برخوردار شوند باید سرانه درمان را نیز پرداخت نمایند به این صورت که در سال گذشته سرانه درمان که مصوب شورای بیمه بود حدود 71 هزار و 600 تومان بود. با پرداخت این مبلغ می‌توانند از خدمات درمانی هم برخوردار شوند اما در بیشتر موارد خانم‌های خانه دار تحت تکفل همسرانشان هستند و از سرانه درمان شوهرانشان بهره‌مند می‌شوند و بیشتر افراد به سمت دریافت مستمری بازنشستگی سوق پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha