سلامت نیوز: همزمان با روزهایی که حیات وحش ایران، قربانی کم اطلاعی و نبود تجهیزات و فقدان مدیریت درست بحران می شوند و در هفته ای که یک پلنگ و یک خرس قربانی ندانم کاری ها شده اند، یک کفتار توسط روستاییان یزدی به آرامی و بدون آسیب، به زیستگاه خودش هدایت شد.

هدایت کفتار راه راه به زیستگاه خود توسط یک روستایی یزدی

به گزارش سلامت نیوز یک کفتار راه راه که گونه ای کمیاب و وضعیت حفاظتی آن در طبقه نزدیک به تهدید NT فهرست سرخ IUCN ( سازمان جهانی حفاظت)  قرار دارد پس از مشاهده در اولین ساعات صبح، توسط یکی از اهالی روستای "کهدوئیه" از توابع شهرستان تفت استان یزد که سوار بر وانت خود بود به آرامی و بدون هیاهو و وارد کردن ترس و استرس به حیوان، به سمت زیستگاهش هدایت شد.

این اتفاق امیدوار کننده در حالی افتاد که راننده وانت، به راحتی می توانست با خودروی خود به حیوان برخورد کرده و جان او را بگیرد؛ اما به دلیل داشتن اطلاعات و آگاهی از ارزش این گونه، با سرعتی آرام کفتار را به سمت خارج روستا هدایت کرد.

آموزش و اطلاع رسانی

این رخداد نشان می دهد آموزش جوامع محلی و آگاه سازی آنها از اهمیت حیات وحش و حفظ چرخه حیات، بهترین ابزار برای حفاظت از گونه های جانوری و تنوع زیستی است.

در بسیاری از کشورها، به روستاییان آموزش داده می شود تا با راه های لازم، حیات وحش را که به دلایل مختلف و ناخواسته وارد شهرها و روستاها شده اند از محل دور کرده و به زیستگاه خودشان هدایت کنند؛ اما در مقابل در بسیاری از نقاط کشورمان به دلیل فقدان آموزش و اطلاع رسانی درست، گونه های کمیاب حیات وحش قربانی می شوند.

به گفته کارشناسان، کفتارها دشمنان طبیعی خاصی ندارند؛ اما جمعیت آنها به دلیل عواملی نظیر تصادفات جاده‌ای، شکار توسط دامداران محلی و افراد سودجویی که آنها را به خرافه گرایان می فروشند و نیز خوردن طعمه مسموم، همه ساله در حال کاهش است. در استان یزد مهم ترین عامل مرگ ومیر کفتار  در ۸۰ درصد موارد، تلفات جاده‌ای عنوان می شود.

کفتار راه راه تنها عضو خانواده کفتارسانان در ایران است. جثه بزرگی دارد و سر و آرواره بزرگ و دندان‌های محکمی دارد؛ این حیوان می‌تواند با این دندان ها استخوان‌های بزرگ باقیمانده از لاشه سایر حیوانات را به راحتی خرد کند. گوش این گونه نیز بزرگ و پهن است و دست‌هایش بلندتر از پاهایش و موهای روی بدنش به رنگ سفید مایل به کرم تا خاکستری روشن همراه با نوارهای سیاه تا قهوه‌ای تیره است.

این حیوان به ترسویی شهرت دارد و بیشتر از انسان دوری می‌کند؛ ولی در هنگام خطر و استرس با سیخ کردن موهای پشت خود حالتی بزرگ‌تر و ترسناک‌تر به خود می‌گیرد.

کفتارهای راه راه همه چیز خوار هستند؛ ولی تغذیه آنها از لاشه احشام، حیوانات وحشی تلف شده در جاده و مناطق، پسماند مرغداری‌ها در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان یزد گزارش شده است که از بین رفتن این گونه، می تواند مشکلات بهداشتی بسیاری را برای مناطق طبیعی، روستایی و حتی شهری ایجاد کند.

رفتگران طبیعت

کفتارها با تغذیه از لاشه حیات وحش و نیز پسماند غذای دیگر جانوران، نقشی بسیار حیاتی در پاکسازی محیط طبیعی و حفظ سلامت موجودات آن دارند؛ به همین دلیل آنها را "رفتگران طبیعت" نامیده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha