مشخص شده است که برخی از بیماری‌های مزمن احتمال مرگ ناشی از کووید۱۹ را افزایش می‌دهند. اکنون، تحقیقات جدید عامل خطر دیگری را شناسایی می کند.

نشانه ژنتیکی پیری با ریسک ابتلا به کووید ۱۹ کُشنده مرتبط است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، به گفته محققان، تلومرهای کوتاه‌تر با افزایش احتمال مرگ ناشی از کووید ۱۹، به ویژه در زنان مسن‌تر، مرتبط است.

به گزارش هلث دی نیوز،تلومرها کلاهک‌های محافظ انتهای کروموزوم‌ها (DNA) هستند که با افزایش سن کوتاه می‌شوند. تحقیقات قبلی تلومرهای کوتاه‌تر را با تعدادی از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، از جمله سرطان و آرتروز و خطر بالاتر ابتلاء به عفونت مرتبط دانسته‌اند.

«آنا ویرسدا بردیکس»، سرپرست تیم تحقیق از مؤسسه سلامت کارلوس در مادرید اسپانیا، گفت: «یافته‌های ما طول تلومر را در مرگ‌ومیر ناشی از کووید ۱۹ دخیل می‌داند و پتانسیل آن را به‌عنوان پیش‌بینی‌کننده مرگ و عوارض شدید، به‌ویژه در زنان مسن‌تر نشان می‌دهد.»

محققان بررسی کردند که چگونه طول تلومر بر شدت کووید ۱۹ تأثیر می‌گذارد. این مطالعه شامل بیش از ۶۰۰ بزرگسال بستری در بیمارستان به خاطر ابتلاء به کووید در طول موج اول پاندمی، بود. طول تلومر در نمونه‌های خون بیماران گرفته شده در طی ۲۰ روز پس از تشخیص کووید یا بستری شدن در بیمارستان اندازه‌گیری شد.

میانگین سنی ۵۳۳ بیمار زنده‌مانده ۶۷ سال بود، در حالیکه میانگین سنی ۷۵ بیمار فوت شده بر اثر کووید ۷۸ سال بود.

در میان همه بیماران، تلومرهای کوتاه‌تر به طور قابل‌توجهی با خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ در ۳۰ و ۹۰ روز پس از ترخیص از بیمارستان مرتبط بود.

بررسی‌های بیشتر بر اساس سن و جنسیت نشان داد که تلومرهای بلندتر با ۷۰ درصد خطر کمتر مرگ ناشی از کووید در همه زنان در ۳۰ روزگی و ۷۶ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از این بیماری در ۹۰ روز مرتبط است.

در زنان ۶۵ سال و بالاتر، تلومرهای بلندتر با ۷۸ درصد کاهش خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ در ۳۰ روزگی و ۸۱ درصد کاهش خطر در ۹۰ روز مرتبط بود.

بر اساس این مطالعه، هیچ تفاوت قابل توجهی در طول تلومر بین مردانی که از کووید ۱۹ جان سالم به در بردند و افرادی که بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، وجود نداشت.

محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه مشاهده‌ای بود و علت و معلولی را اثبات نمی‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha