سرطان بیضه یک چیز عجیب و غریب نیست. این سرطان شایع ترین سرطان تشخیص داده شده در مردان 30 تا 39 ساله با میانگین سنی 33 سال است. برای همین باید علائم و نشانه های این حالت را شناخت و موارد خودآزمایی را دانست

چگونه خودمان وجود توده در بیضه را تشخیص دهیم؟

توده های بیضه بیشتر آنها به دلیل مساله ای بی ضرر، مانند تجمع مایع (کیست) یا وریدهای متورم در بیضه ها (واریکوسل) ایجاد می شوند. اما گاهی اوقات آنها می توانند نشانه یک چیز جدی مانند سرطان بیضه باشند. سعی نکنید علت توده خود را خودتان تشخیص دهید - همیشه به پزشک عمومی مراجعه کنید.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر کریستوفر سوینی، انکولوژیست پزشکی در موسسه سرطان دانا-فاربر و عضو کمیته مشاوره جهانی سرطان توضیح داد: «از هر 250 مرد، سالانه 1 نفر به سرطان بیضه مبتلا می‌شود که هر سال منجر به حدود ده هزار مورد جدید از این سرطان در ایالات متحده می‌شود.

سرطان بیضه زمانی که قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته تشخیص داده شود بسیار قابل درمان است و مانند بسیاری از سرطان ها، تشخیص زودهنگام برای کمک به مبارزه با آن کلیدی است. به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند که مردان حتما با علائم آشنا شوند و خودآزمایی های معمولی را انجام دهند.

دکتر داگ فلورا، مدیر اجرایی مرکز سرطان مراقبت‌های بهداشتی سنت الیزابت، گفت: «در صورت تشخیص زودهنگام، میزان درمان برای اکثر موارد سرطان بیضه می‌تواند از ۹۵ درصد فراتر رود». در واقع، هنگامی که به موقع تشخیص داده شد، پزشکان می توانند انتظار داشته باشند که بیش از 90 درصد از بیماران سرطان بیضه را با تنها یک درمان کاملا مداوا کنند.

چگونه خودمان وجود توده در بیضه را تشخیص دهیم؟

اما اگر ندانید به دنبال چه چیزی بگردید، تشخیص می تواند سخت باشد - به خصوص اگر در گروه سنی جوان تر باشید. فلورا گفت: «بیشتر پزشکان معمولاً هنگام برخورد با بیماران جوان و سالم به سرطان فکر نمی کنند، بنابراین هوشیاری بیشتری برای علائم هشداردهنده ظریف ضروری است.»

داشتن توده بیضه چه حسی دارد؟

یک توده بیضه ممکن است در هنگام لمس سخت یا نرم احساس شود و اندازه آن متفاوت باشد. همچنین ممکن است دردناک، حساس یا متورم باشد، اما برخی از توده ها ممکن است کاملاً بدون درد باشند.

چگونه متوجه می شوید که یک توده سرطانی است؟

یک توده، برآمدگی یا تورم غیر قابل توضیح می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل جدی‌تر در زیر پوست باشد. برجستگی هایی که سرطانی هستند معمولاً بزرگ، سفت و بدون درد هستند و به طور خود به خود ظاهر می شوند. اندازه توده در طول هفته ها و ماه ها به طور پیوسته افزایش می یابد.

آیا توده های بیضه شایع هستند؟

توده بیضه یک بیماری نسبتاً شایع است که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. توده های بیضه ممکن است در مردان، پسران نوجوان یا کودکان کوچکتر رخ دهد. آنها ممکن است در یک یا هر دو بیضه قرار گیرند. توده های بیضه می تواند نشانه ای از مشکلات بیضه های شما باشد.

آیا توده های بیضه رشد می کنند؟

اگر تومور بیضه زود تشخیص داده شود، ممکن است به اندازه یک نخود باشد، اما می تواند بسیار بزرگتر شود. درد، ناراحتی یا بی حسی در بیضه یا کیسه بیضه، با یا بدون تورم. تغییر در احساس بیضه یا احساس سنگینی در کیسه بیضه از علائمی است که نشان میدهد شما باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

آیا توده بیضه از بین می رود؟

اکثر توده ها نرم و پر از مایع هستند و ممکن است کیسه بیضه شما کمی متورم به نظر برسد. اینها معمولاً بی ضرر هستند و اغلب بدون درمان از بین می روند. برخی از توده ها جامد هستند و ممکن است به یکی از بیضه های شما چسبیده باشند. توده‌های سفت‌تر می‌توانند نشانه مساله جدی‌تری باشند.برای همین است که باید در صورت احساس غیر نرمال بیضه ها حتما و سریع به پزشک مراجعه کنید.

testicular-cancer-symptoms1-5b2190e41d64040037c9891a.webp

در زیر، پزشکان تعدادی از این عوامل هشدار دهنده را مطرح کرده‌اند:

یک ندول روی بیضه ها

شایع ترین علامت سرطان بیضه یک ندول یا توده سفت است که در بیضه احساس می شود.

دکتر علی جومخاوالا، جراح انکولوژی اورولوژی در لس آنجلس، توضیح داد: «اکثر سرطان‌های بیضه زمانی تشخیص داده می‌شوند که بیماران خودشان توده را احساس کنند». وی تاکید کرد که با هر توده جدید یا غیرطبیعی در بیضه، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

دکتر جردن آر. لوسکین، متخصص اورولوژی در مرکز پزشکی گود سامریتان افزود: «این علامت معمولاً بدون درد است. حداقل 90 درصد مردان با این علامت که معمولاً با خودآزمایی مشخص شده است، مراجعه می کنند. البته این ندول می تواند توسط یک شریک جنسی نیز احساس شود. پس حتما اگر توده یا چیزی مشکوک در بیضه های خود احساس کردید، فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.»

بیضه هایی که احساس «متفاوت» دارند

تغییر در احساس بیضه، با یا بدون توده، می تواند یک علامت هشدار نیز باشد. دکتر مادبرا، متخصص سرطان در مرکز سرطان دارتموث نیوهمپشایر، گفت: «سرطان بیضه به عنوان یک توده بدون درد در بیضه شروع می شود. اگرچه اغلب یک توده سخت مشخص وجود دارد، اما بسیاری از موارد به صورت تفاوت‌های ظریف در احساس بیضه ظاهر ‌شوند. توده سرطان می تواند زیر سطح بیضه پنهان شود یا کل بیضه را تحت تاثیر قرار دهد و احساس یک توده مشخص را سخت کند.»

درد بیضه

دکتر جومخاوالا گفت: « هر شروع درد شدید و ناگهانی بیضه باید باعث ارزیابی فوری شود، زیرا این می تواند نشانه ای از پیچ خوردگی بیضه باشد، وضعیتی که در آن بیضه پیچ خورده و جریان خون خود را قطع می کند. اما درد تدریجی‌تر که مداوم است نیز باید ارزیابی شود، زیرا این می‌تواند نشانه سرطان بیضه باشد. افراد که درد مزمن دارند می توانند در این مرحله یک معاینه شخصی انجام دهند تا ببینند آیا توده یا ندول جدیدی در بیشه های شان وجود دارد یا خیر. در صورت شک، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.»

درد شکم، کمر یا پهلو

بسیاری از مردم درد کمر را با یک تمرین سخت، یا به سادگی به بالا رفتن سن ارتباط می‌دهند اما لوسکین گفت: «همه اینها می تواند درست باشد، اما درد مداوم نباید نادیده گرفته شود، به خصوص اگر در وضعیت بدنی نسبتاً خوبی هستید و فعالیت شدید انجام نداده‌اید.»

کمردرد زمانی رخ می دهد که سرطان بیضه به غدد لنفاوی پشت شکم گسترش یابد. لوسکین گفت: «این غدد لنفاوی اغلب به عنوان غدد لنفاوی پاراآئورت یا رترو صفاقی شناخته می شوند. به بیماران توصیه می کنم اگر کمردرد برای هفته‌ها ادامه داشت یا زمانی که بر فعالیت‌های عادی مانند کارهای خانه، رانندگی یا نشستن پشت میز تاثیر گذاشت، به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشند. هر گونه درد جدید و شدید در ناحیه شکم، کمر یا پهلو باید توسط پزشک مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.»

سرفه، سردرد یا تغییرات بینایی

دکتر مایکل کارلاس، مدیر بخش اورولوژی در بیمارستان استمفورد، گفت: «سرفه جدید می‌تواند تظاهری از دلایل مختلفی باشد و نشانه بسیار نادری از سرطان بیضه پیشرفته است که به ریه‌ها سرایت کرده است.»

به طور مشابه، دلایل متعددی برای سردرد یا احتمالاً تاری دید وجود دارد. با این حال، اشکال نادر سرطان بیضه که پیشرفته هستند و به مغز سرایت کرده‌اند، می‌توانند باعث تغییرات بینایی، شروع جدید سردرد یا حتی تشنج شوند. دکتر کارلاس گفت: «این یافته‌ها در سرطان بیشه نادر هستند، اما در این شرایط، باید حتما معاینه بیضه و همچنین ارزیابی‌هایی نظیر آزمایش خون و مطالعات تصویربرداری برای فرد انجام شود.»

تست توده در بیضه چگونه باید انجام شود؟

چگونه خودمان وجود توده در بیضه را تشخیص دهیم؟

  1. یک دوش یا حمام آب گرم بگیرید تا گرما باعث شل شدن پوست کیسه بیضه شما شود.
  2. آلت تناسلی خود را دور نگه دارید.
  3. یک بیضه را با هر دو دست معاینه کنید.
  4. هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا احساس بیضه های خود را بررسی کنید.اگر احساس یک توده به اندازه نخود دارید باید به پزشک مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha