رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ۲۵۰ قلم دارو که سال گذشته دچار افزایش قیمت شدند تحت پوشش بیمه قرار گرفت، گفت: گرانی چند قلم دارو را نباید به کل بازار دارویی کشور تعمیم داد.

۲۵۰ قلم دارو زیر چتر بیمه/ نابسامانی در مورد ارز ترجیحی را برطرف می‌کنیم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بهرام دارایی در یک نشست خبری مجازی افزود: بر اساس هماهنگی های انجام شده بیماران صعب العلاج که بصورت مستمر دارو مصرف می کنند، از طریق سرویس های ویژه که دارای چرخه سرد است، داروهای مورد نیازشان به درب منزل ارسال می شود.

وی اظهار داشت: البته این اقدام با تایید پزشک معالج، حضور مسوول فنی داروخانه و نسخه الکترونیک انجام می شود و دیگر نیازی نیست بیماران صعب العلاج حضوری به داروخانه ها برای تهیه داروی خود مراجعه کنند.

دارایی تصریح کرد: داشته های قدرتمند کشور در چرخه تامین دارو را نباید نایده بگیریم البته برخی داروخانه ها این روزها برای تامین دارو تحت فشار بودند و در کنار سرمایه گذاری در این صنعت با توجه به تعرفه ها و خدماتی که ارایه می دهند، همواره سعی کردند خدمات خوبی را ارایه دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: ما باید در ارایه خدمات باکیفیت از مسیر التهابی که به دلیل محدودیت ها و تحریم ها بوده عبور کنیم و البته انحرافاتی در حوزه دارو وجود دارد که  با سیاست گذاری، شفافیت و تبیین قوانین که رئیس جمهور نیز تاکید دارند، گام نخست را برداریم.

به گفته دارایی، نابسامانی نیز در مورد ارز ترجیحی ایجاد شده که امیدواریم بزودی برطرف شود، البته افرادی سعی کردند نگرانی در حوزه دارو برای مردم ایجاد کنند که موفق نشدند.

۱۰۰ داروخانه مجوز صفحه فروش اینترنتی دارو را گرفتند

دارایی در مورد فروش اینترنتی داروها گفت: داروخانه‌ها تنها  مکانی هستند که می‌توانند صفحه فروش اینترنتی دارو و شیرخشک و برخی موارد را داشته باشند و  ۱۰۰ داروخانه در این زمینه تاکنون مجوز گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: ارسال داروی بیماران صعب العلاج درب منزل ، در قالب پلتفرم‌های اختصاصی و با محوریت داروخانه و مسئول فنی داروساز انجام  و تحویل داروهای خاص بر اساس قوانین در بستر قانونی با حضور مسئول فنی و داروساز انجام و در این فرایند پزشک، نسخه الکترونیک و داروخانه تعریف می‌شود.

وی گفت: ۲۱ قلم دارو بیماران خاص و صعب العلاج وارد فهرست دارویی کشور شد و به شرکت های دانش بنیان اجاره می دهیم تحقیق و توسعه را ادامه و داروهای جدید با فناوری های جدید وارد کشور کنند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: پس از سه سال بسته بودن فهرست دارویی کشور ، ۲۱ قلم دارو بیماران خاص و صعب‌العلاج وارد فهرست دارویی شد و خوبی این کار آن است  وقتی شعار می‌دهیم  نیازمند تولید داروهای روز دنیا با اثربخشی بالا هستیم نیاز به جذب جوانان نخبه داریم و باید راه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان باز کنیم.

به گفته دارایی، با باز شدن فهرست دارویی این اجازه را به شرکت‌های دانش بنیان می‌دهیم که تحقیق و توسعه را ادامه و داروهای جدید و فناوری‌های جدید را وارد کشور کنیم.

وی در مورد صادرات دارو افزود: با سندیکاهای دارویی  تفاهم نامه‌هایی امضا کرده ایم تا شرایط صادرات دارو تسهیل شود، برای صادرات دارو یک خط ویژه ایجاد کرده ایم تا بتوان راه را برای گسترش بازار دارویی ایران در سایر کشورها هموار ساخت.

دارایی اظهار داشت:اگر نتوانیم راه را برای صادرات دارو باز کنیم، تولیدات داخلی بعد از مدتی متوقف می شود مانند تولید واکسن‌های کرونا که یکی از اهداف، توسعه صادرات واکسن بوده است.

وی به بحث صادرات دارو به کشور روسیه اشاره کرد و گفت: برای ایران و روسیه مهم است که از توانایی همدیگر با خبر باشند، سفرها و مذاکرات به همین جهت انجام می‌شود. در گذشته تبادلاتی با کشور روسیه در زمینه دارو و واکسن داشتیم. در سفر اخیر هم نیازها و توانمندی‌های دو طرف مشخص شد. ضریب همکاری دو کشور در زمینه دارو بالا است و در آینده نزدیک نمایشگاه دارویی خواهیم داشت که از طرف داروسازان ایرانی در روسیه برگزار می‌شود.

دارایی تصریح کرد: کشور ما توانایی خوبی برای صادرات دارو به روسیه دارد و با توجه به اینکه روسیه تحت تحریم‌هایی در زمینه مواد اولیه و دارو قرار گرفته و با توجه به زیرساخت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، می‌توانیم در این زمینه همکاری داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حوزه تجهیزات پزشکی، گرفتار ارز ترجیحی هستیم، افزود:در تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی، سهمیه ویژه نداریم و بر اساس نیازسنجی معاونت‌های درمان و توسعه وزارت بهداشت، ارز مورد نیاز به تامین تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.



سامانه تی تک با ٢۵ زیر سامانه به شفافیت در حوزه دارو کمک خواهد کرد

دارایی با بیان اینکه  سامانه تی تک با ٢۵ زیر سامانه به شفافیت در حوزه دارو کمک خواهد کرد، گفت: این سامانه مراحل تکمیل را طی می‌کند و ١٠٠ قلم از چند روز پیش تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت و  ٢ هزار و ۵٠٠ قلم دارو تحت پوشش بیمه دارو بودند که ٢۵٠ قلم داروی جدید به این تعداد افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: روزهای گذشته جوی با موضوع افزایش قیمت سرسام آور دارو در فضای مجازی به  راه افتاد که البته  باید دانست که داروی خارج از فهرست یا برند را پزشکان تجویز می‌کنند که گاهی رسانه‌ها روی این داروها متمرکز می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: به عنوان مثال در آمریکا از ١۶ هزار قلم حدود ١٠ هزار قلم را در فهرست دارویی خود قرار می‌دهند و محدودیت منابع موجب می‌شود ما داروها را برای ورود به فهرست دارویی اولویت بندی کنیم.

دارایی توضیح داد: ما داروی بیماران خاص و صعب العلاج و حتی دارویی مانند ریتالین، داروی برند را وارد می کردیم سال گذشته  دو برابر سال قبل ارز برای تامین داروی بیماران تالاسمی تخصیص دادیم و امسال یک بار جلسه قیمت گذاری دارو برای قیمت داروهایی که برای اولین بار وارد فهرست شدند برگزار شد، از این به بعد نمایندگان بیمه و نماینده سازمان حمایت و مصرف کنندگان در کمیسیون قیمت گذاری دارویی حضور خواهند داشت تا هر اصلاح قیمتی با پوشش بیمه‌ای باشد و پرداختی از جیب بیماران افزایش پیدا نکند.

وی تاکید کرد: داروهای بدون نسخه یا OTC در سال‌های اخیر ارزشان حذف شد و قیمت این داروها بالا رفت. به عنوان مثال ارز ژلوفن سال ٩٩ حذف شد.

دارایی اظهار داشت: برای کاهش پرداختی از جیب بیماران ۴٢ قلم داروی بدون نسخه و پرمصرف تحت پوشش بیمه قرار می گیرد و همچنان مشابه سال‌های گذشته ارز دارو را تخصیص می‌دهیم و اگر قرار است تغییری رخ دهد، ذی نفعان باید تضمین لازم را بدهند تا مردم تغییری در پرداختی از جیب خود با انتقال ارز به بیمه‌ها احساس نکنند.

وی تصریح کرد: به کمک وزارت رفاه اطلاعات ۵ میلیون و ۴٠٠ هزار نفر به بیمه سلامت ارسال شده‌، این افراد به صورت پیامکی از بیمه شدن خود بدون مراجعه مطلع شده اند و هر کسی که بیمه نشده است و نیاز به بستری دارد، روی تخت بیمارستان بیمه می‌شود.

معاون وزیر بهداشت از راه اندازی قرارگاهی در وزارت بهداشت به ریاست وزیر بهداشت خبر داد و گفت: این قرارگاه به طور مستقیم با معاون اول رئیس جمهور در ارتباط است تا ریل گذاری مناسب برای انتقال ارز به بیمه‌ها انجام شود.

دارایی تاکید کرد : تا تضامین لازم برای اجرای انتقال ارز به بیمه‌ها داده نشود، روند کار را تغییر نمی‌دهیم. تا اصلاحات اعمال نشوند، قیمت‌ها تغییر نخواهند کرد و بیمه‌ها هم باید کنار ما باشند.

وی یکی از چالش های مهم را تامین دارو برای بیماران دانست و گفت: در سال گذشته با چالش سنگینی مواجه شدیم که با ورود رئیس جمهور و وزیر بهداشت ارز برای دارو اختصاص یافت و داروهای حیاتی و مورد نیاز بیماران را با اولویت بندی تامین کردیم.

وی تصریح کرد: قبل از دوران همه گیری کرونا حدود ۲ سال قبل ، چهار میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی از منابع ارز ترجیحی تامین شد و سال گذشته این میزان ارز به ۲ میلیارد دلار کاهش یافت و باعث اختلال در روند تهیه و تامین دارو ، تجهیزات و ملزومان پزشکی شد.

رئیس سازمان غذا و دارو اظهار داشت:با حمایت های رئیس جمهور مردمی و وزیر بهداشت توانستیم سه میلیارد دلار ارز سال گذشته جذب کنیم.

به گفته دارایی،حدود ۲۰۰ میلیون واکسن کرونا در کشور تامین شد که از این تعداد ۵۰ میلیون دز تولید داخلی بوده و در دوران پیک ششم کرونا در سال گذشته با مدیریت خوب دولت مردمی و انجام واکسیناسیون در سطح وسیع آمار مرگ و میر کاهش یافت و حتی پایین تر از بسیاری از کشورهای غربی بوده است.

وی افزود: حمایت از شرکت های دانش بنیان در اولویت مان است و امضای تفاهم نامه که با معاونت علمی رئیس جمهوری، سازمان غذا و دارو و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت منعقد شده و پنجره واحدی برای سرعت بخشیدن و سهولت دستیابی شرکت دانش بنیان حوزه سلامت برای مجوزهای لازم و تامین دارو و تجهیزات پزشکی ترسیم شده است.

تدوین اساسنامه سازمان غذا و دارو بعد از ۱۱ سال

دارایی ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات در ۶ ماه گذشته، تدوین اساسنامه سازمان غذا و داروی کشور بعد از ۱۱ سال تاخیر و ارسال آن به هیات دولت بود که در زمینه‌های مختلف  دارو، غذا، تجهیزات پزشکی، داروهای گیاهی، فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تامین پایدار و مناسب کالاهای سلامت‌محور است و بعد از تصویب این اساسنامه می‌توانیم با سازمانی پویاتر، مستحکم‌تر و قوی‌تر امورات سلامت کشور را دنبال کنیم.

سهمیه ویژه ارزی برای شرکت‌های تجهیزاتی نداریم و نیاز سنجی صورت می گیرد

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه سهمیه ویژه ارزی برای شرکت های تجهیزاتی نداریم، گفت: تخصیص ارز به هیچ شرکت تجهیزات پزشکی  به صورت ویژه انجام نمی‌شود و سهمیه ویژه‌ای نداریم، بلکه نیاز بازار، توان شرکت‌ها و اولویت‌های خودمان را می‌بینیم و با ایجاد رقابت برای قیمت و کیفیت بهتر اقدام به تامین نیازهایمان می‌کنیم.

وی افزود: نیازسنجی واقعی مصرف تجهیزات پزشکی با همکاری معاونت درمان و معاونت توسعه همزمان انجام می‌شود و ساماندهی خدمات پس از فروش نیز در حوزه تجهیزات پزشکی بسیار مهم بوده و ما هیچ تجهیزی را تهیه نمی‌کنیم، مگر اینکه شرکت‌ها ملزم به تامین خدمات پس از فروش و تعمیر تجهیزات باشند.

دارایی در پایان خاطرنشان کرد:  از این به بعد قیمت گذاری بر روی داروها بر اساس برگزاری جلسات با حضور نمایندگان بیمه و حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده انجام می شود و  بر اساس روال قانونی وقتی قیمت‌ها مصوب شد، پوشش بیمه‌ای لازم اتخاذ می‌شود تا بعد از اعمال قیمت جدید مردم هیچ پرداخت اضافی انجام ندهند و میزان پرداخت بیماران تغییری پیدا نکند. 

وی تصریح کرد:صنعت داروسازی یک صنعت راهبردی و دارو هم کالایی راهبردی است. ۹۸ درصد داروها تولید داخل بوده و یکی از وظایف ما به عنوان دولت آن است که حمایت گسترده‌ای از این صنعت داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha