شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 339080

باران پرطراوت بهاری در هفته‌ای که با تعطیلات عید فطر هم همراه بود در همه استان‌های کشور بارید. آمار نشان می‌دهد در هفت روز گذشته به طور میانگین معادل 9.5 میلیمتر باران در سراسر کشور باریده که نسبت به بارش میانگین 5.5 میلیمتر بارش در هفته دوم اردیبهشت 30 سال گذشته از افزایش 73.4 درصدی برخوردار بوده است. البته با وجود این بارش‌ها هنوز میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری تاکنون نسبت به میانگین بلندمدت 30 ساله، 58.5 درصد کمتر است.

دیمزارهای تشنه سیراب شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،«کبری رفیعی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: روز گذشته (جمعه) همچنان شاهد بارش‌های خوبی در استان‌های گیلان، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، اصفهان، البرز، تهران و چهارمحال و بختیاری بودیم که برای این استان‌ها هشدار سطح نارنجی هواشناسی به دلیل احتمال آبگرفتگی وزش باد و با بالا آمدن آب رودخانه‌ها صادر شده بود.


وی افزود: امروز دامنه فعالیت این سامانه به استان‌های مازندران، قزوین، زنجان و فارس نیز کشیده می‌شود و انتظار می‌رود این سامانه بارشی تا روز سه‌شنبه در کشور فعال باشد. وی همچنین از ورود گرد و غبار شکل گرفته در عراق به کشورمان از روز جمعه خبر داد و تصریح کرد: این پدیده به مرور به مرکز کشور می‌رسد. بارش‌های هفته گذشته در عین حال موجب شادی کشاورزان شد و برخی از کشت‌های دیم را از خطر نابودی نجات داد.

«‌هامون مکوندی» مدیرکل هواشناسی کشاورزی  گفت: وقوع این بارش‌ها برای بخش کشاورزی بسیار بموقع بود و می‌توان گفت دیمزارهای استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و لرستان را از خطر نابودی نجات داد. وی افزود: البته بخشی از دیمزارهای استان‌های جنوبی متأسفانه از بین رفته و پراکنش بارش‌ها در خوزستان و بوشهر دردی از دیمزارها دوا نکرد.


هر چند بارش‌ها در این روزها موجب خوشحالی کشاورزان و مردم شد اما در برخی استان‌ها از جمله اردبیل، خراسان شمالی، خراسان رضوی و ایلام موجب سیلاب، گرفتگی معابر و خسارت به بخش کشاورزی شد و مشکلاتی را برای مردم به وجود آورد.«سیدهادی محمدی» معاون عمرانی فرماندار شیروان به ایرنا گفت: سیل و بارندگی چند روز اخیر در این شهرستان خراسان شمالی، ۱۳۰ میلیارد ریال به حوزه کشاورزی و تأسیسات زیربنایی خسارت وارد کرده است.


به گفته وی، در حوزه جهاد کشاورزی ۵۸ میلیارد ریال، راهداری ۳۲ میلیارد ریال، بنیاد مسکن ۳۰ میلیارد ریال، آبفا ۲ میلیارد ریال، برق ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و شهرداری پنج میلیارد ریال خسارت وارد شده است.در همین حال «احسان کریمی» معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تربت حیدریه هم میزان خسارت وارده ناشی از بارندگی اخیر و وقوع سیل به بخش شهری و روستایی این شهرستان را ۱۱ میلیارد و ۱۷۶ میلیون تومان اعلام کرد. در همین حال «مرتضی امیری» دادستان عمومی و انقلاب گناباد هم گفت: شهروندان آسیب دیده از سیلاب می‌توانند از افراد و مسئولانی که بر اثر کوتاهی‌های آنان متحمل خسارت شده‌اند، در دستگاه قضایی شکایت کنند که به شکایت‌های آنها با اولویت رسیدگی می‌شود.


وی افزود: برای مقصران اصلی و مسئولانی که به دلیل کوتاهی‌های آنان در عمل به وظایف‌شان منجر به بروز خسارت‌های زیادی در سیلاب یازدهم و دوازدهم اردیبهشت‌ماه جاری به مردم شده‌اند، پرونده قضایی تشکیل می‌شود، این افراد باید بابت کوتاهی‌های خود پاسخگو باشند و هیچ گونه مماشاتی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.


امیری بیان کرد: بعد از وقوع سیلاب سال گذشته برخی مسئولان دستگاه‌های اجرایی و سایر بخش‌ها باید به وظایف خود در کاهش آسیب‌ها و مخاطرات برای وقوع سیلاب‌ها و حوادث بعدی عمل می‌کردند، ولی به دلیل توجه نداشتن به این مسأله خسارت‌های زیادی به مردم وارد شد.
«سید ابراهیم علوی» مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هم گفت: خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع و منابع تأمین آب ۱۰۰ روستا و ۲ شهر در این استان بر اثر سیلاب اخیر دچار خسارت شد.


وی افزود : خط انتقال آب یک مجتمع هفت روستایی در تربت حیدریه نیز دچار شکستگی و قطع جریان آب شد، در شهرستان‌های نیشابور نیز چهار روستا، در خوشاب یک روستا و در فیروزه هزار متر از خط انتقال چهار روستا تحت تأثیر سیل قرار گرفت و تصفیه‌خانه فاضلاب روستایی با بستر نیزار در فیروزه نیز آسیب دید که همه این مشکلات رفع شده است.


سید جواد یحیی‌زاده، سرپرست فرمانداری خلخال اردبیل هم گفت: بارش شدید باران و تگرگ در نیمه اول اردیبهشت ماه موجب جاری شدن سیل در مناطق مختلف این شهرستان شده و بالغ بر ۴۸۰ میلیاردریال خسارت مالی برجای گذاشته است.


رئیس ستاد مدیریت بحران خلخال اظهار کرد: جاری شدن سیل در ۲۰ روستای این شهرستان علاوه بر تخریب راه‌های این روستاها موجب وارد شدن خسارات سنگین مالی به واحدهای دامی و تلف شدن دست‌کم ۵۰ رأس دام روستائیان این شهرستان شده است. احمد وحیدی معاون برنامه‌ریزی فرمانداری رازوجرگلان خراسان شمالی هم تصریح کرد: سیل ۲۰ میلیارد ریال به بخش‌های غلامان و مرکزی این شهرستان خراسان شمالی خسارت زد.

از میزان خسارت ۱۸ میلیارد ریال به بخش کشاورزی و ۲ میلیارد ریال نیز در بخش راه‌ها، پل‌ها و تأسیسات زیربنایی بوده است.مهدی عباسپور، فرماندار خواف در خراسان رضوی گفت: به دلیل بارش شدید باران، سیلاب برخی از مناطق این شهرستان را دربر گرفت همچنین شماری از چوپان‌ها در تنگل خرگرد خواف گرفتار سیلاب شدند.


رمضانعلی قاسمی مدیر جهاد کشاورزی گناباد هم گفت که سیل و تگرگ یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ۲۷۹ میلیارد و ۷۰ میلیون ریال به بخش کشاورزی از جمله محصولات زراعی و باغی و همچنین قنوات این شهرستان خسارت وارد کرد. فرشاد یاسمی، مدیرکل امور عشایری ایلام هم گفت: سیلاب بهاری روزهای اخیر ۶۰ میلیارد ریال به عشایر استان خسارت وارد کرد. این خسارت‌ها به ایل راه‌ها و وسایل زندگی عشایر وارد شد.

کلیم‌الله وثوقی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل با بیان اینکه دهم اردیبهشت ماه بارش شدید و رگبار باران موجب جاری شدن سیل در برخی از روستاهای این استان شد، ‌گفت: برآورد اولیه نشان می‌دهد که به اماکن و راه‌های این استان بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha