یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲

با ارتقای سطح دانش خود درباره ی بیماری های صعب العلاج، می توانیم به دوستان بیمار خود در کنترل و درمان بیماری آنها یاری برسانیم.

روز جهانی تالاسمی

سلامت نیوز : هشتم ماه مه (هجدهم اردیبهشت ) به منظور فراهم آوردن فرصتی برای بیماران تالاسمی و داشتن زندگی عادی و معمولی در کنار افراد سالم از طرف سازمان جهانی بهداشت (WHO)  به عنوان روز جهانی تالاسمی برگزیده شده است. این روز جهت کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری و توجه هرچه تمام تر مسئولان و مردم به بیماری تالاسمی میباشد. هدف مهم این روز « فراهم آوردن امکانات درمانی  مطابق با استانداردهای تعیین شده ی جهانی و فراهم آوردن خون سالم و کافی برای بیماران مبتلا به بیماری تالاسمی و همچنین عدم تولد کودکی بیمار» است.

تالاسمی چیست؟

تالاسمی یک بیماری مادرزادی یا بیماری زنتیکی است که در پی آن هموگلوبین که وظیفه ی  انتقال اکسیژن در خون را برعهده دارد، شکل طبیعی خود را از دست می دهد؛ در نتیجه سلول های قرمز خون تضعیف شده و به سرعت از بین می روند؛حاصل آن کم خونی شدید خواهد بود که رشد و تکامل و فعالیت اعضای حیاتی را مختل می کند. این بیماری ژنتیکی از طریق والدین به کودک منتقل خواهد شد، پس والدین بیمار حتما باید تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند. اگر والدین هردو ژن معیوب  را داشته باشند کودک به شکل ماژور و اگر یکی ژن معیوب را داشته باشد بیماری به صورت مینور خود را نشان می دهد. افراد مبتلایی که تنها یک ژن معیوب دارند هم می توانند مانند سایر افراد زندگی عادی داشته باشند ولی  در زمان ازدواج باید دقت کافی را داشته باشند تا با فرد مبتلای دیگری ازدواج نکنند. 

انواع تالاسمی

  1. تالاسمی آلفا
  2. تالاسمی بتا
  3. تالاسمی دلتا
  4. هموگلوبینوپاتی ترکیبی

شایع ترین علائم

  1. ضعف
  2. خستگی
  3. کندی رشد
  4. پوست رنگ پریده یا مایل به زرد
  5. بدشکلی های استخوان صورت

راه های پیشگیری

  1.    عدم ازدواج دو فرد با ژن تالاسمی مینور یا ناقل تالاسمی
  2.   انجام مشاوره ژنتیک زوج ناقل و تعیین ژن معیوب پدر و مادر قبل از بارداری 

شعار های روز جهانی تالاسمی

  1. ۲۰۲۰ : زمان تلاش جهانی برای قابل دسترس کردن و مقرون به صرفه کردن درمان های جدید برای بیماران
  2. ۲۰۲۱ : رسیدگی به نابرابری های بهداشتی در جامعه ی جهانی تالاسمی
  3. ۲۰۲۲ :‌آگاه باشید؛ به اشتراک بگذارید: اهمیت بدهید؛ همکاری با جامعه جهانی، دانش تالاسمی را بهبود می بخشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha