یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 339157

یک متخصص برجسته انگلیسی گفت: اکنون تولید واکسن به منظور جلوگیری از انتقال بیماری کووید باید در اولویت قرار گیرد.

لزوم تولید واکسن برای جلوگیری از انتقال کروناویروس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، "سر جان بل"، متخصص برجسته انگلیسی گفت: این پرسش مطرح است که واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ که تا حد زیادی در جلوگیری از مرگ‌ و میرهای جمعی موفق عمل کرده اند تا چه مدت باید مورد استفاده قرار بگیرند و اکنون متخصصان باید روی ساخت واکسنی تمرکز کنند که انتقال ویروس را متوقف کند.

به گزارش روزنامه گاردین،موفقیت چشمگیر واکسن‌های کووید در بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که درگیر سویه اُمیکرون بوده اند منجر به کاهش شدید مرگ و میر و ابتلا به نوع شدید بیماری شده است.

سر جان بل، استاد دانشگاه آکسفورد و یکی از اعضای سابق کارگروه واکسن انگلیس که روی واکسن آکسفورد/آسترازنکا کار کرده است، اظهار کرد: ما به یک واکسن جدید برای توقف انتقال ویروس نیاز داریم و ایده‌های جالب زیادی وجود دارد.

وی افزود: دیگر شاهد مرگ‌ و میرهای گسترده ناشی از این بیماری که آمار آن بسیار وحشتناک بود، نیستیم. با این حال، شیوع کروناویروس همچنان یک چالش است زیرا منجر به بستری شدن افراد آسیب‌پذیر در بیمارستان می‌شود، بسیاری از افراد را از زندگی روزمره باز می‌ دارد و تعدادی از افراد را با مشکلات جسمی طولانی ‌مدت مواجه می ‌کند.

متخصصان امیدوارند با اسپری‌های بینی که هدف آن ایجاد مصونیت در بینی و گلو است از عوارض این بیماری کاسته شود و به تزریق واکسن نیازی نباشد. بیش از دوازده آزمایش در حال انجام است.

وی گفت:‌ این پرسش مطرح است که آیا هر یک از واکسن‌های فعلی، آینده بلند مدتی دارند یا خیر. هیچ یک از آنها در متوقف کردن انتقال بیماری خیلی خوب عمل نکردند و به مرور زمان و با بروز سویه های جدید در پیشگیری از بیمار شدن افراد عملکرد آنها ضعیفتر شده است. بنابراین چند انتخاب داریم. می توان هر بار که سویه ای ظاهر شد واکسن جدیدی ساخت و ممکن است از واکسن اولیه عملکرد ضعیفتری داشته باشد. احتمالا می توان از واکسن های موجود برای تقویت سیستم ایمنی افراد مسن در فاصله های زمانی مناسب استفاده و از مرگ آنها جلوگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha