در حالی که بسیاری از مردم جهان تصور می کنند همه گیری کووید 19 پایان یافته است، مبتلایان به کووید 19 طولانی مدت یا لانگ کووید هشدار می دهند که این بیماری ممکن است افراد را تا اخر عمر از کارافتاده کند

کرونا برای این افراد یعنی کابوس

به گزارش سلامت نیوز، شلی هیدن یک مورد بیماری کووید طولانی مدت یا لانگ کووید است که می‌گوید «احساس می‌کنم مغزم شکسته است». این استاد 54 ساله علم بازاریابی از طرف های صحبت خود می‌خواهد تا حرف‌هایش را قطع نکنندتا رشته افکارش پاره نشود.

تایلر گوستافسون مورد دیگری است: او در سال 2020 از COVID-19 بهبود یافت، سپس تابستان گذشته دچار حمله قلبی شد: درد عمیق و دردناک قفسه سینه. تمام بدنش احساس گزگز شدن داشت. فشار خونش بالا رفت. سمت چپ بدنش بی حس شد و جریان فکرش کند شد. حتی دیدش هم مخدوش شد. بدتر از همه، علائم او هرگز فروکش نکردند، بنابراین این مشاور مدیریت مجبور شد کارش را ترک کند. او 30 ساله بود.

به طور مرموزی، گوستافسون اخیرا رو به بهبودی رفته است. اما هیدن همچنان با «پیک‌های» مکرر دست و پنجه نرم می کند که روزها یا هفته ها او را از نظر ذهنی و جسمی خسته می کند.

داستان‌های پزشکی وحشتناک و متناقض آنها – که فقط دو نفر از میلیون‌ها بازمانده از کووید با علائم مداوم – هستند، ماهیت هنوز مبهم این بیماری را نشان می‌دهد که پزشکان را گیج کرده و باعث شده شرکت‌های دارویی در مسیر خود فریز شوند و مطمئن نباشند سرمایه‌گذاری‌های درمانی خود را به کجا هدایت کنند.

بیماران هم می گویند که احساس می کنند در شن های روان گرفتار شده اند.

هایدن گفت: «رویکرد مراقبت از افراد مبتلا به کووید طولانی مدت بسیار بد است.  در واقع این من هستم که به پزشکانم آموزش داده ام!»

رئیس جمهور بایدن در 5 آوریل یک برنامه اقدام تحقیقاتی ملی در مورد کووید طولانی مدت را اعلام کرد. این یک همکاری عمومی و خصوصی است که بر روی پروژه  Recover، یک ابتکار 1.15 میلیارد دلاری از مؤسسه ملی بهداشت برای هماهنگی تحقیقات بر کووید طولانی مدت با مشارکت مراکز علمی از جمله UCSF  و دانشگاه استنفورد، متمرکز خواهد بود.

طی دو سال گذشته محققان در سراسر جهان هزاران نفر را اسکن، آزمایش و بررسی کردند، به این امید که چیزی را که ممکن است منجر به درمان علائم پایدار از خستگی و مه مغزی گرفته تا ضربان‌های تند قلب و از دست دادن بویایی می‌شود را کشف کنند. آنها بر این باورند که تقریباً یک سوم بازماندگان کووید واکسینه نشده و حدود نیمی از بیمارانی که واکسینه شده اند، از علائم کووید طولانی مدت رنج می برند.

دکتر استیون دیکس، محقق ارشد تحقیقاتی UCSF در پروژه تاثیر طولانی مدت عفونت با کروناویروس، گفت دانشمندان به تدریج در حال کشف نکات بیشتر در مورد این سندرم هستند. وی به تنهایی 18 مقاله منتشر کرده است، از جمله یک مقاله کوچک جدید که نشان می دهد داروی کووید پاکسلووید می تواند علائم پایدار کووید را کاهش دهد.

محققان به سه دلیل احتمالی کووید طولانی مدت اشاره می‌کنند: مجموعه‌ای از ویروس که در بدن پنهان می‌مانند، التهاب مداوم ناشی از ویروس کرونا، و فعالیت خودایمنی بدن(زمانی که سیستم ایمنی بدن خود را فعال می‌کند)

دکتر دیکس معتقد است کووید طولانی مدت چهار راه اصلی آسیب رسان به بدن دارد: علائم عصبی مانند گیجی، خستگی ناتوان کننده، مشکلات قلبی عروقی و وضعیت قلبی به نام  سندرم تاکی کاردی ارتواستاتیک وضعیتی - که در آن هنگام ایستادن فرد قلب او به تپش می افتد.

حتی تشخیص کووید طولانی مدت نیز مشکل است. دکتر دیکس گفت هیچ اشعه ایکسی برای تشخیص و هیچ آزمایش خونی برای اثبات آنچه در حال وقوع است وجود ندارد.

دکتر لری تسای، سرپرست توسعه محصولات تنفسی و آلرژی Genentech گفت آزمایش‌های بالینی برای بررسی اینکه آیا داروهای موجود می‌توانند وضعیت بیماران کووید طولانی مدت را تغییر دهند یا نه، «احتمالاً به زودی آغاز خواهند شد». اما داروهای جدید چه؟ دکتر تسای می‌گوید:« هنوز نه چنین کارآزمایی‌ها منتظر درک علمی بهتر از علت اصلی و تشخیص واضح‌تر این بیماری هستند.»

قبل از اینکه گوستافسون به کووید خفیف مبتلا شود، روزانه چند مایل می دوید، پیاده روی می کرد و گیتار می نواخت. این داستانی است که بسیاری از مبتلایان به کووید طولانی مدت تعریف می کنند: آنها تا قبل کووید فوق العاده سالم بودند. سپس احساس کردند دیگر سالم نیستند و چندین دهه از عمر واقعی خود پیرتر هستند.

گوستافسون گفت: «درد قفسه سینه من - 24 ساعته و برای هفت ماهه متوالی ادامه داشت - به معنای واقعی کلمه احساس می کردم که هر لحظه دچار حمله قلبی هستم. احساس می کردم که قلبم درون سینه ام منفجر خواهد شد.»

اما آزمایشات او نرمال بود، به جز یکی: سطح سیتوکین او که نشان دهنده میزان التهاب زیاد است.

پزشکان در استنفورد استروئیدها و سایر داروهای ضدالتهاب را برای او تجویز کردند. اما تا ماه مارس، پس از اینکه آنها نالترکسون، دارویی که برای جلوگیری از اثر مواد افیونی استفاده می‌شود، و کلشی‌سین، معمولاً برای نقرس، با دوز کم مصرف می‌شوند، او بهبودی نداشت اما بعد آن احساس آرامش کرد.

او میگوید اکنون، با «احساس حدود 65 پیشرفت» به سر کارش بازگشته، اگرچه برخی از روزها هنوز بد هستند.

حتی رسیدن به توافق بر سر تعریف کووید طولانی مدت بیش از یک سال طول کشید، اما سازمان بهداشت جهانی سرانجام در ماه اکتبر تعریفی ارائه کرد:« این سندرم معمولاً سه ماه پس از شروع کووید 19 رخ می دهد و علائم آن حداقل دو ماه طول می کشد و این علائم با تشخیص های جایگزین قابل توضیح نیستند.» این سازمان پس از گفتگو با محققان و بیماران به این نتیجه رسید که کووید طولانی مدت بر عملکرد روزمره تأثیر می گذارد، می تواند از همان ابتدای ابتلا به کووید شروع شود و در طول زمان در حال نوسان است.

یکی از این بیماران، لیزا مک کورکل از اوکلند بود. مک کورکل در مارس 2020 با علائم کلاسیک کووید: تنگی نفس، بدن درد، و حتی اندام‌های متورم به نام انگشتان پا کووید، را تجربه کرد. بعداً، او افزایش شدید ضربان قلب هنگام ایستادن، و علائم دیگری را تجربه کرد که از زمان واکسینه شدن قابل کنترل‌تر بود. اما، مانند بسیاری از افرادی که در روزهای اولیه مبتلا شده بودند، مشکل او هرگز تشخیص داده نشد.

«این یک حوزه تحقیقاتی واقعاً هیجان‌انگیز است.» دکتر لیزا گنگ، یکی از مدیران کلینیک کووید طولانی مدت در استنفورد، گفت: با این حال، ما نیاز به انجام مطالعات خوب و دقیق داریم. البته این قطعا باعث احساس ناامیدی بیماران می شود اما ما هنوز در حال تلاش برای درک علل کووید طولانی مدت هستیم.»

مانند بسیاری از مبتلایان، هیدن برای نتایج این تحقیقات بی تاب است. «مردم در این لحظه به کمک نیاز دارند - نه شش ماه دیگر یا دو سال دیگر.»

دکتر مایکل پلوسو، سرپرست بالینی و محقق ارشد LINC، که بسیاری از شرکت‌کنندگان، در آن حضور داشتند، در مورد هیدن که در مطالعه حضور داشته گفت: «مورد او بسیار شدید است. او پس از هر فعالیتی احساس خستگی بسیار زیادی دارد.»

خودش می‌گوید وقتی هر چند هفته یکبار دچار «افت» می‌شود:«احساس می کنم دارم می خزم. ایستادن برایم سخت است و راه رفتن در اتاق بسیار سخت است. بعد از خواب هم احساس آرامش نمی‌کنم، زیرا مفاصلم در طول شب درد می‌کنند و مه مغزی هم باعث می شود رشته کلام را گم کنم و حتی کلمات اشتباه به کار ببرم.»

هیدن و سایر مبتلایان کووید طولانی مدت در غیاب داروهای مناسب برای درمان به یکدیگر مراجعه می کنند و برای هم نسخه می پیچند. او روز و شب قرص‌های آلرژی مصرف می‌کند، به این امید که این قرص‌ها التهاب را کاهش دهند. او همچنین روغن ماهی و مکمل های CoQ10 و NADH مصرف می کند.

اما بیشتر از همه او از اینکه مردم ماسک ها را کنار گذاشته اند شگفت زده شده است:« دلم می خواهد به همه بگویم: نمی فهمید؟ شما می توانید با ابتلا به کووید 19 و سپس حالت کووید طولانی مدت برای مادام العمر از کار افتاده شوید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha