دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵

 اختلالات روانی و مشکلات روحی، برخی را در تنگنای سختی قرار داده، در شرایطی که حدود ۳۰ تا 40 درصد افراد جامعه به نوعی اختـــلال روانی را تجربه می‌کنند، جمعیتی بالـــغ بر 34 میلیون نفر در معرض بیماری‌های روحی و روانی هستند و این آمار به‌نوعی نیمه پر لیوان و در نگاه خوشبینانه است، چون برخی از کارشناسان اجتماعی، بر این باورند که بیش از 50 درصد جامعه پس از پشت‌سر گذاشتن روزهای سخت معیشتی، بیکاری و کووید 19، دچار اختلالات روانی شده‌اند و این امر را می‌توان در آمارهای مربوط به نزاع، درگیری‌های خانوادگی و کودک و همسر آزاری، سرقت‌های خشن و زورگیری و... مشاهده کرد.

تعرفه‌های نجومی برای مردم بیکار و بی‌اعصاب

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،اگر امروز برخی مجبور شوند و دست به کارهای خشن و خلاف عرف انجام دهند به دلیل استرس و فشارهای روحی و روانی است. در این شرایط که منشأ بسیاری از اختلالات روحی و روانی در کشور ما، مشکلات و تنگناهای زندگی است، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی (روانشناسی)‌ نیز آب سردی بر پیکره جامعه بود. هنوز داغ هزینه‌های درمان کرونا به‌دلیل درمان فروکش نکرده که تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی (روانشناسی) در بخش‌های دولتی و خصوصی در سال 1401 تعیین شد و به‌نوعی رفع این مشکلات را برای اقشار متمول جامعه، ساده‌تر کرد.

در این میان، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور گفت: درخواستی را برای ردیف بودجه بیمه‌ای برای خدمات روانشناسی در سال 1401 به مجلس شورای اسلامی ارائه دادیم تا با ورود بیمه‌های پایه و تکمیلی در دستور کار مسیر درمان برای بسیاری از مردم در معرض خطر که تمکن مالی ندارند تسهیل یابد اما سازمان‌های بیمه‌گر زیر بار این خدمات نمی‌روند و می‌گویند این موضوع برای آنها سودی ندارد و در صورت ارائه خدمات از دولت سوبسید دریافت می‌کنند.

او گفت: «در حال حاضر23. 8 دهم درصد از مردم جامعه نشانه‌های روانشناختی را از خود نشان دادند.» همچنین در متن سیاست‌های کلی سلامت بر ارتقای سلامت روان جامعه تاکید شده است اما با این حال خدمات روانشناسی تحت پوشش بیمه‌ها قرار نگرفته‌اند.

207000 تومــــان برای 45 دقیقه روانشناسی!

تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره برای کارشناسان ارشد و دکترای تخصصی بخش دولتی در صورت داشتن پروانه صلاحیت حرفه‌ای، به ترتیب مبلغ 60 هزار تومان و 70 هزار تومان تعیین شده است. همچنین تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره برای کارشناسان ارشد و دکترای تخصصی بخش خصوصی مبلغ 176 هزار تومان و 207 هزار تومان تعیین و اعلام شده است. تعرفه‌های مربوط برای 45 دقیقه خدمت است.

بر اساس سوابق حرفه‌ای، از زمان دریافت پروانه تخصصی، برای افراد با سابقه کار بالای 15 سال، 15 درصد به مبلغ پایه افزوده می‌شود. در این میان اگر یک فرد فقط سه جلسه از خدمات مشاوره و روانشناسی استفاده کند مبلغی بالغ بر 900 هزار تومان پرداخت نماید (البته به‌غیر از هزینه‌های دارو). در این میان نکته جالب، امتناع روانشناسان از پذیرش بیماران دارای بیمه است و هزینه‌های آنها آزاد محسوب می‌شود.

در شرایطی که مسئولان سازمان روانشناسی و خدمات مشاوره‌ای فقط طی سال‌های اخیر از این امر ابراز نگرانی کرده‌اند و صحبت‌های آنها به هیچ اقدام عملی از سوی سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت منتهی نشده، مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور ضمن تاکید بر لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات مشاوره و روانشناسی، گفته است: «به نظر می‌رسد سیاستگذاران در برنامه‌ریزی سیاست‌های کلی تامین اجتماعی باید نگاه جامعی به این موضوع داشته باشند.»

بهزاد وحیدنیا گفت: «30 درصد افراد استرس، اضطراب و افسردگی متوسط و شدید را تجربه می‌کنند. در حال حاضر براساس بند ج ماده 102 قانون ششم توسعه، دولت مکلف بوده آموزش و مشاوره مستمر برای گروه‌هایی از جمله جوانان، نوجوانان قبل، حین و دست کم 5 سال بعد از ازدواج را زیر پوشش بیمه پایه و تکمیلی دولت قرار دهد. هرچند که این قانون مشخصا تکلیف نکرده که چه دستگاهی متولی پیگیری تحقق این بند از قانون است اما بر این اساس، سازمان بهزیستی جلساتی را برگزار و بحث‌های استاندارد بیمه را برای این گروه‌ها طراحی و آن را به تصویب شورای عالی بیمه سلامت رسانده و پیگیری‌هایی نیز جهت پیاده‌سازی امر داشته است.»

مشکلی که دیده نمی‌شود

یک جامعه‌شناس نیز این امر را تایید می‌کند و معتقد است که مسائل و آسیب‌های اجتماعی که از اختلالات روانی سرچشمه می‌گیرند به دلیل گسترش مشکلات است. امیر محمود حریرچی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» بر این باور است، زمانی‌که ما می‌دانیم که بیش از 80 تا 90 درصد آسیب‌هایی نظیر اعتیاد، طلاق، افسردگی، اضطراب و... به دلیل تنگناهای مالی است، چطور به جای کمک به افراد جامعه، کاری می‌کنند که آنها نتوانند خودشان را درمان کنند؟‌ وی در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: « زمانی‌که وزارت بهداشت و درمان پیش از شیوع کرونا گفته بود که از هر چهار ایرانی، یک نفر به اختلالات روحی و روانی دچار است، آنها یعنی نمی‌دانند که در دوران شیوع کرونا این آمار به‌نصف رسیده است.

تا به امروز 7 میلیون و 225 هزارنفر به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود 141 هزار خانوار به‌دلیل این بیماری و مرگ عزیزانشان داغدار شدند و حدود 90 درصد آنها حتی نتوانستند که یک مراسم سوگواری برای عزیزانشان برگزار نمایند. این داغ نهفته در عدم سوگواری و هزینه‌های چند ده میلیونی برای درمان این بیماری، بخش بزرگی از جامعه را در شرایط وخیمی قرار داده، این آمار، منهای افرادی است که در دوران رکود شدید اقتصادی و کرونا یا کارشان را از دست داده‌اند یا ورشکسته شده‌اند و اگر آنها را بررسی کنیم، وضعیت خطرناک است.»

ارتباط ماکارونی و افسردگی

این جامعه‌شناس با اشاره به افزایش 200 تا 300 درصدی قیمت برخی از اقلام خوراکی طی یک ماه اخیر مانند ماکارونی و نان، این عامل را شوک بزرگی به بدنه جامعه و افزایش مشکلات روحی و روانی می‌دانند که بزرگ‌ترین عارضه آن، افسردگی است، و خاطرنشان می‌کند: «در این شرایط که دوران پسا کرونا را پشت‌سر می‌گذاریم، برخی به‌جای اینکه درمان مشکلات روحی و روانی را در اولویت نخست قرار دهد و درهای مراکز روانشناسی و مشاوره را بر روی مردم باز کند، مردم تهیدست را از این مراکز فراری می‌دهند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha