دوشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 339203

روانشناس و مدرس دانشگاه با تاکید بر ضرورت پذیرش همزیستی با کرونا گفت: از منظر روانی، پذیرش این واقعیت دشوار است، اما بشر باید این مساله را پذیرفته و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل متوقف نکند.

ضرورت پذیرش همزیستی با کرونا

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مهدی عسکری‌پور  افزود: شماری از کشورها با شیوع کرونا در جهان موضوع "همزیستی با کرونا" را مطرح کرده و طرح‌ها و سمینارهای متعددی را در زمینه ضرورت همزیستی بشر با این ویروس، تاثیرات این همه‌گیری در سال‌های آینده و تغییرات سبک زندگی برگزار کردند.

وی تصریح کرد: برخی دانشمندان نیز از واژه "مسالمت‌آمیز" برای زندگی با کرونا استفاده کرده و مطابق با نظریات متخصصان این حوزه نتیجه‌گیری ‌شد که این ویروس همانند ویروس آنفولوآنزا و سرماخوردگی قابل‌کنترل نبوده و به مانند سرخک و سرخجه و فلج اطفال ریشه‌کن نخواهد شد.

وی افزود: بنابراین برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها با این فرضیه طراحی شده و با کمک متخصصان حوزه بهداشت و درمان تمرکز بر راهکارهای جلوگیری از شیوع بیماری، معالجه و درمان و چگونگی ادامه زندگی با کرونا قرار گرفت.  

همزیستی با کرونا نیازمند "پذیرش" واقعیت

این روان‌درمانگر توضیح داد: پذیرش این واقعیت که یک بیماری همواره با بشر زندگی می‌کند، دشوار است. رعایت اصول و ضوابط بهداشتی، استفاده از ماسک و الکل و دستکش، اضطراب و ترس ناشی از بیماری در درازمدت خسته‌کننده و پذیرش این مساله را دشوار خواهد کرد.

وی افزود: بنابراین برای همزیستی با کرونا در مرحله نخست باید این واقعیت را پذیرفت که این ویروس فعلا با بشر زندگی می‌کند. گاه وضعیت بیماری تشدید می‌شود و مجددا به مرحله کنترل می‌رسد.

عسکری‌پور ادامه داد: در حال حاضر هم بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، اماکن تجاری، فرهنگی و هنری و ورزشی حاکی از پذیرش این موضوع است. با تشدید کرونا محدودیت‌ها افزایش یافته و با کاهش بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز کاهش و از منظر روانی، فشارها تضعیف می‌شود.

وی اضافه کرد: اما این پذیرش باید با آگاهی همراه باشد. یکی از دلایل اصلی ترس، ابهام و ناآگاهی در خصوص یک مساله است. بنابراین پذیرش این واقعیت (ماندگاری حیات ویروس کرونا با بشر) باید با آگاهی در باره چگونگی تشدید وضعیت بیماری، راهکارهای محافظتی، عوارض و تبعات بیماری و چگونگی ادامه زندگی طبیعی همراه باشد و همچنین به شهروندان یادآوری شود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا نیز نباید متوقف شود.  

به گفته این استاد دانشگاه، اکنون (در مرحله بهبود وضعیت بیماری) از ارزش اخبار مربوط به کرونا هم کاسته شده و تضعیف بیماری جامعه را به سمت "عادی‌سازی" سوق داده است. این عادی‌انگاری در شرایط پیک (اوج بیماری) خطرساز می‌شود، اما در شرایط طبیعی قطعا رعایت این ضوابط به شدت گذشته ضروری نخواهد بود.

ضرورت مشارکت جمعی برای مقابله با کرونا از طریق تزریق واکسن

عسکری‌پور تاکید کرد: روند تزریق واکسن هم باید ادامه داشته باشد؛ واکسیناسیون سراسری نقشی اساسی در کاهش شمار مبتلایان و جانباختگان این بیماری داشته و این موضوع باید مورد توجه شهروندان قرار بگیرد.

وی همچنین با اشاره به ارتقای سطح بهداشت عمومی در جامعه افزود: امروز سطح عمومی بهداشت نیز در جامعه افزایش یافته و این یکی از تبعات ارزشمند همه‌گیری است. کادر بهداشت و درمان کشور نیز باید به مانند دوره‌های اوج بیماری صیانت از سلامت هموطنان را ادامه دهند.

۳۰ درصد جمعیت جهان بنابر دلایل ژنتیکی به کووید۱۹ مبتلا نمی‌شوند

این استاد دانشگاه با اشاره به برخی مقالات معتبر دنیا یادآور شد: بنابر برخی از آخرین تحقیقات علمی، ۳۰ درصد از جمعیت جهان بنابر دلایل ژنتیکی هرگز به کرونا مبتلا نمی‌شوند و صرفا می‌توانند ناقل بیماری باشند. رعایت ضوابط بهداشتی و مقابله با کرونا توسط این جمعیت نیز ضروری است.

ضرورت پذیرش همزیستی با کرونا / رعایت پروتکل‌های بهداشتی متوقف نشود

عسکری‌پور ادامه داد: برخی شهروندان نیز علیرغم تزریق هر سه دز واکسن، مبتلا به وسواس‌های فکری و عملی بوده و رعایت اصول بهداشتی مقابله با کرونا را افراط‌گونه ادامه می‌دهند وبه طور مداوم اخبار و اطلاعات مخرب (منفی) را دنبال می‌کنند، این گروه قبل از همه‌گیری کرونا مبتلا به برخی اختلالات روانی بوده و در حقیقت پیش‌زمینه وسواس‌های فکری - عملی را داشته‌اند.

وی توضیح داد: این جمعیت هم باید با آگاه‌سازی درباره واقعیت‌ها اعم از بهبود وضعیت همه‌گیری کرونا و تاثیرات واکسیناسیون توجیه شده و نظافت و محافظت بیش از اندازه را کنار بگذارند و ضمن رعایت متعارف بهداشت بتوانند به زندگی طبیعی بازگردند.

عسکری‌پور اظهار داشت: بنابراین بیماری کووید۱۹ به مانند مرگ، هر لحظه می‌تواند در کمین انسان باشد و نباید زندگی طبیعی بشر را با اختلال مواجه کند. با علم به این واقعیت و پذیرش می‌توان ضمن محافظت از سلامت، زندگی طبیعی انسانی را نیز ادامه داد.

۱۳۵۲بیماری کووید۱۹ به مانند مرگ، هر لحظه می‌تواند در کمین انسان باشد و نباید زندگی طبیعی بشر را با اختلال مواجه کند. با علم به این واقعیت می‌توان ضمن محافظت از سلامتی، زندگی طبیعی را نیز ادامه داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha