سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۰

عضو شورای شهر تهران گفت: شاخص‌های بهداشتی در مناطق کم برخوردار تهران مناسب نیست و از دولت و مجلس انتظار می رود ضمن توجه به موضوع سلامت تهران، در توزیع بودجه های مربوطه دقت کافی داشته باشند.

وضعیت سلامت روان شهروندان تهرانی مطلوب نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، در جریان جلسه امروز شورای شهر تهران چند تذکر از سوی اعضای شورا مطرح شد.

سوده نجفی نطق پیش از دستوری را در ابتدای جلسه مطرح کرد و گفت: متاسفانه وضعیت ارائه خدمات بهداشتی در شهر تهران نسبت به بسیاری از نقاط کشور مطلوب نیست و مدیریت شهری با استفاده از خانه‎های سلامت که در سراهای محله وجود دارد این موضوع را جبران کرده است.

او با بیان اینکه شاخص‌های بهداشتی در مناطق کم برخوردار تهران مناسب نیست گفت: از دولت و مجلس انتظار می رود ضمن توجه به موضوع سلامت تهران، در توزیع بودجه های مربوطه دقت کافی داشته باشند تا شهروندان تهران از سطح عادلانه تری از خدمات برخوردار شوند.

نجفی تاکید کرد که فضاهای عمومی شهری می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذاری بر آرامش روانی و شادکامی شهروندان داشته باشد. در این میان سلامت روانی اقشار جامعه، یکی از مباحث مهم بوده که نیازمند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های دقیق و صحیح است و اتخاذ رویکردهای نوین برنامه‌ریزی و طراحی محیط برای ارتقای سلامت شهروندان ضروری به نظر می رسد.چراکه فضاهای عمومی نامطلوب و فاقد کیفیت اجتماعی، کالبدی و خدمات شهری نه تنها مشارکت شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند بلکه موجب جامعه‌گریزی افراد هم می‌شود.

رییس کمیته سلامت گفت: متاسفانه در حال حاضر نگاه  به موضوع سلامت در شهر تهران بیشتر معطوف به سلامت جسم است و به سلامت روح و روان توجهی نمی شود که انتظار می رود در راستای ارتقای آگاهی و دانش و در واقع سواد سلامت مردم و شهروندان اقداماتی صورت گیرد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در تذکر خود به ترمیم حقوق و مزایای کارمندان ثابت و رسمی اشاره کرد و گفت: از دکتر فروزنده درخواست می کنم که درباره اینها گفت و گو کنند و توضیحی بدهند.

حبیب کاشانی تذکر خود را درخصوص منطقه ۱۷ و ۱۸ مطرح کرد و گفت: در این دو منطقه به رغم اینکه مردم بیش از سه دهه است رنج سفر با قطار را می کشند و به رغم همه تلاش ها برای زیرزمینی کردن ریل قطار اما هنوز حریم راه آهن وجود دارد و مردمی که بیش از سه دهه درگیر هستند در محله های دارای بافت فرسوده و ریز دانه قرار دارند و از محروم ترین افراد هستند.

کاشانی اضافه کرد: وقتی ریل زیر زمین رفته حریم دیگر معنایی ندارد  و باید این مشکل برطرف شود.

زهرا شمس احسان نیز تذکری درخصوص هفته سلامت مطرح کرد و گفت: باید به یک شهر سلامت محور توجه داشته باشیم و از این نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری باید پایش و رصد و ارتقا سلامت شهروندان را در  دستور کار قرار دهد چرا که در ماده ۶۸ برنامه پنج ساله به صورت مستقیم به مسأله سلامت پرداخته شده است.

او از معاونت فرهنگی و اجتماعی با توجه به برخورداری از ظرفیت ۳۵۰ خانه سلامت گفت: فاصله زیادی با اهداف مورد نظر سیاست های سلامت داریم که در شهر تهران مدنظر است. وضعیت سلامت روان شهروندان تهرانی به گواه پژوهش ها در وضعیت مطلوبی نیست و انتظار داریم برنامه های عملیاتی داشته باشیم و از شعارزدگی پرهیز کنیم.

شمس احسان تاکید کرد که باید سواد سلامت روان و آموزش مهارت زندگی برای گروه های پرخطر در دستور کار اداره کل سلامت شهرداری قرار گیرد.

مهدی عباسی تذکر خود را با انتقاد از شلوغی دقایق ابتدایی جلسه شروع کرد و گفت: فضای حاکم بر جلسه باعث شد سوالی که از آقای زالی داشتم را نتوانم بپرسم. سوال من از دکتر زالی این بود که برای تامین سرانه های بهداشتی در مسکنی که قرار است در اطراف و داخل تهران ساخته شود پیش بینی لازم انجام شده است؟ چرا که ایشان گفتند تخت بیمارستان دولتی در تهران کم داریم و اگر کمبود تخت است و قرار است ظرفیتی اضافه شود باید این موارد در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: تقویت درمانگاه های شهرداری در کیفیت ارایه و تنوع خدمات باید در دستور کار قرار گیرد. سازمان مدیریت بحران شهر تهران در پیش بینی و مقابله با بیماری های واگیردار باید در دستور قرار گیرد. همچنین فعالیت گسترده و اثربخش معاونت اجتماعی در عرصه سلامت باید مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha