چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۳

آبله میمونی یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم از حیوان به انسان منتقل می شود، هیچ درمان خاصی ندارد و خود به خود از بین می رود.

خطر آبله میمونی؛ توهم یا و اقعیت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،روزنامه گاردین،  شنبه گذشته، به نقل از مقام‌های اداره امنیت سلامت انگلیس اعلام کرد که یک فرد مبتلا به آبله میمونی را شناسایی کرده است. این بیمار به‌تازگی به نیجریه سفر کرده و هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران تنفسی،در یکی از مراکز درمانی لندن، بستری است. این موسسه هیچ جزئیاتی درباره جنسیت یا سن این فرد منتشر نکرد، اما گفت که در حال تلاش برای شناسایی افرادی است که در تماس نزدیک با بیمار آلوده بوده اند، از جمله افرادی که با همان پرواز سفر کرده اند.
 

  آبله میمونی چیست؟


آبله میمونی نوعی بیماری مشترک انسان و حیوان است. این بیماری توسط ویروس آبله میمون ایجاد می‌شود. آبله میمونی اولین بار در سال 1958 در یک مرکز نگهداری حیوانات در کپنهاگ دانمارک، در میان میمون های آسیایی هفته ها پس از واردات آن‌ها از سنگاپور کشف شد. در سال ۱۹۷۰
 برای نخستین‌ بار این بیماری در انسان گزارش و در سال ۲۰۱۷، شیوع آبله میمونی در نیجریه آغاز شد.


  انتقال مستقیم و غیر مستقیم


این بیماری از حیوانات به هم منتقل شده  و عفونت به صورت شاخص، از تماس مستقیم با خون مایعات بدن، ضایعات پوستی یا مخاطی حیوانات آلوده حاصل می‌شود. همچنین خوردن گوشتی که به صورت ناکافی پخته شده‌ باشد و دیگر محصولات حیوانی آلوده یک عامل خطر احتمالی است.انتقال ثانویه( از انسان به انسان) نسبتاً محدود است. عفونت می‌تواند در اثر تماس نزدیک با ترشحات تنفسی، ضایعات پوستی فرد مبتلا یا اشیای آلوده ایجاد شود. انتقال از طریق ذرات تنفسی، معمولاً مستلزم تماس طولانی مدت رو در رو است. انتقال آبله میمونی همچنین می‌تواند از طریق جفت از مادر به جنین رخ دهد.


 علایم آبله میمونی


علایم عفونت شامل تب، سردرد، استفراغ بی حالی و سفتی گردن و کمر است. این علایم ممکن است با نقص در سیستم عصبی عضلانی، مشکلات تنفسی، مشکلات بینایی و تورم غدد لنفاوی همراه باشد. این بیماری معمولاً دو تا چهار هفته طول می‌کشد و علایم می‌توانند بین پنج تا ۲۱ روز پس از عفونت ظاهر شوند. یکی از نشانه‌های اصلی آبله میمونی این است که یک تا سه روز بعد از تب،یک جوش یا ضایعه پوستی، اغلب روی صورت ایجاد می‌شود و سپس به دیگر قسمت‌های بدن سرایت می‌کند.


  آیا باید نگران باشیم؟


 سازمان سلامت  انگلیس می‌گوید: «آبله میمونی معمولاً یک بیماری خفیف خود محدود شونده است و بیشتر افراد ظرف چند هفته بهبود می‌یابند.»
دکتر کالین براون، مدیر عفونت های بالینی آژانس سلامت انگلیس درباره سرایت این بیماری گفت: «آبله میمونی به راحتی بین مردم سرایت نمی‌کند و خطر کلی برای عموم مردم بسیار کم است.»همچنین باید بدانید مرگ و میر در میان کودکان و جوانان بیشتر است و افراد دارای نقص ایمنی  هم در معرض خطر بیشتری در برابر این بیماری هستند.


 واکسیناسیون آبله،موثرترین روش


هم اکنون هیچ درمان خاصی برای آبله میمونی توصیه نمی‌شود و معمولاً این بیماری  خود به خود از بین می رود. دانشمندان معتقدند که واکسیناسیون علیه آبله در پیشگیری از آبله میمونی بسیار موثر است، اما از آن جایی که واکسن‌های نسل اول آبله دیگر در دسترس عموم نیستند واکسن جدیدتری با نام‌های تجاری( Imvanex، Jynneos و Imvamune) برای پیشگیری از آبله میمونی ساخته شده است و ضد ویروس‌های جدید هم در دست توسعه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha