پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 339306

غیر از اسفنج و فیلتر هوا اقلام دیگری در خانه هستند که باید آن‌ها را به صورت منظم جایگزین کنید که در ادامه‌ی این مطلب ۱۰ مورد از آن‌ها را می‌خوانید.

۱۰ وسیله‌ی خانه که باید مرتب تعویض شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید؛ در بچگی وقتی رویای بزرگ شدن داشتیم، هیچ‌کس نمی‌گفت در بزرگسالی لازم است بخشی از پولی را که با سختی به دست آورده‌ایم صرف خرید عمده‌ی اقلامی مانند اسفنج یا فیلترهای هوا کنیم.

به گزارش ehow، حالا این حقیقت را می‌دانیم که خرج کردن اندکی پول ارزش آرامش ذهنی را دارد که می‌دانیم حاصلِ تمیزی، ایمنی و مجهز بودن فضای زندگی‌مان است. اما غیر از اسفنج و فیلتر هوا اقلام دیگری هم در خانه هستند که باید آن‌ها را به صورت منظم جایگزین کنید که در ادامه‌ی این مطلب ۱۰ مورد از آن‌ها را می‌خوانید.

مسواک

بر اساس توصیه‌ی انجمن دندانپزشکی آمریکا بهتر است هر ۳ تا ۴ ماه یک‌ بار مسواک را جایگزین کرد، به ویژه زمانی که احساس می‌کنید دندانه‌های مسواک ساییده شده‌اند یا تغییر جهت پیدا کرده‌اند. بعد از یک دوره بیماری ویروسی یا باکتریایی هم مسواک‌تان را دور انداخته و با یک مسواک نو جایگزین کنید.


بالش

تعویض بالش به واسطه‌ی چربی سر، سلول‌های پوست و کنه‌هایی که به مرور زمان روی بالش انباشته می‌شوند، ضروریست. حداقل هر دو سال یک‌بار بالش‌های قدیمی را با بالش‌های نو جایگزین کنید.

پرده‌ حمام

پرده‌ی حمام به مرور به کفِ شامپو، بدن‌شوی، صابون و سایر محصولاتی که در حمام استفاده می‌کنید آغشته می‌شود. علاوه بر این، در هوای مرطوب حمام که تهویه‌ی مناسب ندارد کپک به سرعت ایجاد می‌شود. به محض مشاهده‌ی هرگونه کدری یا کپک روی پرده‌ی پلاستیکی حمام، آن را بشویید یا با یک پرده‌ی نو جایگزین کنید.


ظرف غذای حیوانات خانگی

ظرف غذای حیوانات خانگی به سرعت کثیف می‌شود، پس حداقل چند روز یک بار شستن آن با آب داغ و صابون ضروریست. این ظروف معمولاً از فولاد ضدزنگ یا سرامیک ساخته می‌شوند و ممکن است سال‌ها بدون مشکل قابل استفاده باشند، اما ظروف پلاستیکی را باید چند وقت یکبار تعویض کنید. به محض مشاهده‌ی خراشیدگی یا غرشدگی ظرف را دور انداخته و جایگزین کنید، چون وجود خراشیدگی‌ها سبب تجمع باکتری‌هایی می‌شود که وارد غذای حیوان خانگی شما خواهد شد.

تخته‌های برش آشپزخانه

زمان تعویض این تخته‌ها به میزان مصرف شما بستگی دارد. اگر شما روزانه از تخته‌ی برش استفاده می‌کنید، پس حداقل یک بار در سال باید آن را تعویض کنید. هربار که با چاقو خراشی روی تخته‌ی برش ایجاد می‌شود جای جدیدی برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌شود.


فیلترهای هوا

فیلترهای هوا، چون در معرض دید نیستند، ممکن است تعویض آن‌ها را فراموش کنید. سیستم‌های گرمایش و تهویه‌ی هوای مرکزی (HVAC)، دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع، مرطوب‌کننده‌ها و رطوبت‌گیرها و حتی پنکه‌های خاص فیلترهای هوایی دارند که با گرد و غبار، دانه‌های کپک یا ذرات دیگر مسدود می‌شود. تمیز نگه داشتن آن‌ها برای حفظ کیفیت هوای داخلی ضروریست. هر ۳۰ روز یک بار فیلترهای هوا را بررسی کنید و فیلترهای قابل استفاده‌ی مجدد را تمیز کنید یا اگر یک بار مصرف هستند به محض مشاهده‌ی رسوب یا گرفتگی آن را تعویض کنید.


کپسول‌های آتش‌نشانی

شاید بتوان کرم ضدآفتاب یا چای کیسه‌ایِ تاریخ گذشته را بدون هیچ عوارضی مصرف کرد، اما وقتی صحبت از ایمنی آتش‌سوزی می‌شود، نمی‌توان ریسک کرد. کپسول آتش‌نشانی از نظر فنی منقضی نمی‌شود، اما ممکن است کارایی خود را زمانی از دست بدهد. هر ماه درجه‌ی کپسول را بررسی کنید. اگر سوزن از ناحیه‌ی سبز خارج شده باشد، باید کپسول را تعویض یا تعمیر کنید.

داروها

معلوم نیست با مصرف داروهای بدون نسخه‌ی منقضی شده دچار چه عوارض جانبی شویم. شاید با مصرف ایبوپروفنی که یک ماه از تاریخ انقضای آن گذشته دچار هیچ عارضه‌ای نشویم، اما قطعاً مصرف قرصی که ۵ سال منقضی شده توصیه نمی‌شود. بهتر است شرط ایمنی را رعایت کنید و داروهای تاریخ مصرف گذشته را با داروهای تازه جایگزین کنید.


فیلترهای آب

اگر فیلتر شما با سرب و رسوب مسدود شده باشد، فیلتر کردن آب فایده‌ای ندارد. در واقع، اگر آب آشامیدنیِ فیلترنشده‌ی شما از یک فیلتر کثیف عبور کند، آلوده‌تر خواهد شد. فیلتر یخچال و پارچ را حداقل ۴ ماه یک بار عوض کنید. اگر مصرفتان زیاد است، در فواصل کوتاه‌تر فیلتر را عوض کنید.


اسفنج

در میان تمام اقلام خانگی که شاید به قدر کافی آن‌ها را تعویض نمی‌کنید می‌توان به اسفنج‌های آشپزخانه اشاره کرد که تعویض آن‌ها واجب‌تر از همه چیز است. ما از این اسفنج‌ها برای تمیز کردن ظروفی استفاده می‌کنیم که نگهدارنده‌ی گوشت خام بودند یا در دهان افراد بودند و بعد تمام روز آن‌ها را در همین حالت مرطوب در سینک به حال خود رها می‌کنیم. حداقل هر ماه یک بار با تعویض اسفنج‌های کهنه با اسنفج‌های نو جلوی انتشار باکتری‌ها را به حداقل برسانید. اگر هر روز با دست ظرف می‌شویید، ممکن است هر هفته به اسفنج نو احتیاج پیدا کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha