چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 339323

سیستان‌وبلوچستان، تهران، خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و البرز، شش استان صدرنشین در تنش آبی هستند.

نیمی از سدهای کشور خالی است

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه همشهری نوشت: «هر چه شرایط آبی فعلی کشور در بخش بارش‌ها امیدوارکننده است، در بخش ذخایر سدی ناامیدکننده است. ۲۳۱ روز از سال آبی جاری گذشته و بخش عمده بارش‌های محتمل فصلی به پایان رسیده است، اما هم‌اکنون تنها ۵۳ درصد مخازن سدهای کشور پرشده و هنوز ۴۷درصد آن خالی است. اطلاعات رسیده از دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور به همشهری نشان می‌دهد، با سپری‌شدن بخش عمده سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور ۲۶.۹۶ میلیارد متر مکعب است که نسبت به‌ مدت مشابه سال آبی گذشته ۹درصد کاهش نشان می‌دهد.

بدین‌ترتیب ورودی آب به مخازن سدها در سال آبی جاری به ۲۳.۵۰ میلیارد متر مکعب رسیده که برابر با ورودی در دوره مشابه سال گذشته است. در عین حال میزان پرشدگی سدهای استان تهران، سد زاینده‌رود در استان اصفهان، سدهای استان خوزستان و سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در شرایط فعلی به‌ترتیب حدود ۲۹درصد، ۳۲درصد، ۵۸درصد و ۷۵درصد است. در عین حال وضعیت بارندگی در کل کشور تاکنون شرایط امیدوارکننده داشته است.

امسال اگر چه نسبت به میانگین نیم‌قرن اخیر با ۲۰درصد کاهش بارش مواجه شده‌ایم اما نسبت به سال گذشته ۲۷درصد بارش‌ در مجموع استان‌ها افزایش داشت. در کانون‌های جمعیتی نیز درصد بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر منفی شد، اما به هر حال تنش آبی در آنها مثل سال گذشته قابل تصور است. بدین‌ترتیب برنامه‌ریزی‌ها و فرهنگسازی‌ برای صرفه‌جویی همچنان باید در دستور کار باشد.

استان‌های دارای بیشترین بارش

۱۷۸ میلی‌متر میزان بارش سال آبی جاری

هرمزگان ۱۹۹ میلی‌متر

کرمان ۱۲۰میلی‌متر

خراسان جنوبی ۸۹میلی‌متر

گلستان ۳۵۹میلی‌متر

نیمی از سدهای کشور خالی است

نیمی از سدهای کشور خالی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha