سلامت نیوز : صید غیرمجاز ماهی شاه کولی که به گفته مسوولان گونه ای به شدت در حال انقراض است در 100 متری یک پاسگاه محیط بانی در یکی از مناطق حفاظتی استان گیلان اتفاق افتاد؛ بدون اینکه محیط زیست کمترین توجه و برخوردی با این تخلف داشته باشد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان ضمن اینکه ماهیان صید شده را سیاه کولی عنوان کرد به سلامت نیوز گفت که صیادان غیرمجاز دستگیر شده اند و قرار است موضوع بررسی دقیق و پیگیری شود.

صید غیرقانونی گونه درحال انقراض در 100 متری پاسگاه محیط بانی محسن آباد

به گزارش سلامت نیوز روز گذشته در 100 متری پاسگاه محیط بانی محسن آباد کیاشهر در رودخانه سفیدرود شهرستان آستانه اشرفیه روستای محسن آباد استان گیلان صدها قطعه ماهی شاه کولی در فصل ممنوعیت صید، توسط ماهیگیران محلی صید شده است. آگاهان می گویند با توجه به مسافت بسیار نزدیک این محل با پاسگاه محیط بانی بعید است ماموران محیط زیست از این صید بی اطلاع باشند.

حال پرسش این است که اگر اوضاع نابسامان اقتصادی به گونه ای است که صیادان محلی قوانین را می شکنند چرا اداره کل حفاظت محیط زیست نظارتی بر این نابسامانی و قانون شکنی ندارد؟ قانون شکنی که باعث از بین رفتن تنوع زیستی و انقراض گونه های بومی آبزیان خواهد شد.

شاه کولی در نقاط مختلف گیلان اسامی متفاوتی دارد؛ کاس کولی،‌ سفید کولی، اصلک ... این ماهی ها برای تخم ریزی به صورت گله ای از دریا به رودخانه ها و تالاب ها مهاجرت می کنند و بومیان با آگاهی از این موضوع، آنها را با تورهای گوش گیر( لاکش) و یا سایر روش های غیر قانونی صید می کنند.

این در حالی است که طی سال های اخیر بارها از سوی متولیان اعلام شده که این گونه  رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پنج گونه ماهیان خاویاری و برخی از گونه‌های اردک ماهی و شاه کولی را از گونه‌های آبزی در حال انقراض کشور عنوان کرد و گفت: زیرساخت‌های مناسبی برای ایجاد بانک ژن ایجاد کرده‌ایم ولی با توجه به شدت تخریب ذخایر ژنتیکی و خطر انقراض آنها شدیدا نیازمند حمایت مسوولان هستیم.

دستگیری متخلفان

رضا زمانی مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان در پاسخ به این پرسش خبرنگار سلامت نیوز گفت:« متخلفان با رصد و پایش یگان حفاظت محیط زیست استان گیلان، در عملیاتی غافلگیرانه در کمتر از 24 ساعت از انتشار خبر، شناسایی و دستگیر و به دستگاه قضایی معرفی شده اند و ماجرا در دست بررسی و پیگیری است.»

او گفت:« اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان همچنین امیدوار است با برخورد قاطع دستگاه قضایی با متخلفان صید و شکار از این پس شاهد کاهش اینگونه آسیب به محیط زیست استان  باشیم.»

زمانی ضمن رد فاصله 100 متری محل وقوع صید غیرمجاز با پاسگاه محیط بانی گفت:« فاصله 100 متر نبوده و بیشتر است و ما به سرعت آنها را دستگیر کردیم. ضمنا گونه صید شده شاه کولی نبوده و سیاه کولی بوده است و با صیادان غیرمجاز به سرعت برخورد شده است.» 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان هشدار داد:« رودخانه سفید رود شاهرگ حیاتی و حفاظت شده جنوب دریای کاسپین و از زیستگاه های بسیار مهم ماهیان استخوانی و خاویاری است که در مصب خود در قلب پارک ملی بوجاق کیاشهر، به دریا می پیوندد. این رودخانه در فصل مهاجرت و زادآوری آبزیان محل زندگی انواع سفید ماهیان، کپور ماهیان، ماهیان خاویاری و سایر زیستمندان با ارزش دریایی است. هر گونه صید در این رودخانه ممنوع است و با متخلفین برابر قوانین برخورد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha