سلامت نیوز: یک فوق‌تخصص گوارش کودکان گفت: طی دورانی که کودک اسهال دارد، از دادن مایعات و غذاهای شیرین، آبمیوه‌های پاکتی، نوشابه‌های گازدار و میوه به غیر از موز و سیب به کودک باید خودداری کرد.

محمدرضا اسماعیلی، فوق تخصص گوارش کودکان در گفت‌وگو با فارس افزایش مقدار دفع، بیش از 3 بار در روز به همراه افزایش حجم مدفوع با فوریت را اسهال دانست و گفت: از دلایل ایجاد اسهال مصرف غذاهای فاسد و سموم، مصرف آنتی‌بیوتیک، عفونت‌های گوارشی، ادراری و تنفسی، اختلال عاطفی و مصرف نابجای مسهل است.

وی درباره پیشگیری از ابتلا به اسهال اظهار داشت: دور نگه داشتن کودک از بیماران عفونی، پرهیز از مصرف غذاهای بسیار گرم یا سرد، نصب توری به در و پنجره‌ها برای جلوگیری از آلوده شدن مواد غذایی توسط حشرات، نظافت سرویس‌های بهداشتی، شستن دست‌ها با صابون، کوتاه کردن ناخن‌ها در کودکان و افراد مراقبت‌کننده از کودک، نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی در یخچال، نگهداری لوازم کودک در محل‌های تمیز و دور از آلودگی از عواملی است که از ابتلا به اسهال پیشگیری می‌کند‌ همچنین شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر به اسهال دچار می‌شوند.

این فوق تخصص گوارش کودکان با اشاره به نکات قابل توجه در مراقبت از کودک مبتلا به اسهال افزود: باید کودک را از خوردن نوشیدنی‌های تجاری منع کرد و تغذیه متناسب با سن کودک را در اختیار او قرار داد؛ پوشاک کودک نیز بعد از هر بار اجابت مزاج باید به سرعت تعویض شده و سپس دست‌ها با صابون به صورت کامل شسته شود همچنین باید بدن کودک را پس از هر بار اجابت مزاج شسته، خشک و سپس محل تماس با پوشک را با پماد مخصوص چرب کرد.

وی ادامه داد: در صورت تحریک پوست محل تماس با پوشک، مادر باید کودک را روزانه به مدت 20 دقیقه یدون لباس بگذارد تا در معرض هوای آزاد قرار گیرد همچنین در صورتی که پزشک برای بیمار محلول "او آر اس" تجویز کرده است، بیمار باید در مصرف به موقع آن دقت کند؛ مادر باید دقت کند تا در صورت وجود خشکی پوست، کاهش اشک و بزاق همچنین بی‌حالی و ضعف، کودک را سریعاً به پزشک برساند؛ در کودکان کمتر از 6 ماه نیز پس از برطرف شدن استفراغ باید سریعاً شیردهی از سر گرفته شود.

اسماعیلی تصریح کرد: در صورتی که حال کودک بعد از 3 روز بهتر نشد و همچنان دفع زیاد مدفوع آبکی، استفراغ مکرر، عطش زیاد، ضعف و ناتوانی در خوردن و نوشیدن، تب و خون در مدفوع وجود داشت، باید مجدداً او را نزد پزشک برد.

وی درباره روش‌های پیشگیری از اسهال، ضمن مهم دانستن تزریق واکسن سرخک برای کودکان بیان داشت: باید برای تغذیه کودک در 6 ماه نخست زندگی، از شیر مادر بهره گرفت و در کنار غذای کمکی شیر مادر را تا دو سالگی ادامه داد همچنین استفاده از غذاهای تازه و آب آشامیدنی سالم، جایگزین کردن فنجان و قاشق به جای بطری و پستانک و شست‌وشوی دست‌ها قبل از تهیه یا خوردن غذا از راهکارهای پیشگیری از بروز اسهال در اطفال است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های غیرواگیر کودکان بابل در مورد تهیه "او آر اس" نیز گفت: 4 لیوان آب جوشیده سرد شده در ظرفی بزرگ با یک بسته پودر "او آر اس" مخلوط شده و ظرف در یخچال قرار داده شود تا محلول خنک شود و یک لیوان از آن را از یخچال خارج کرده و هر 5 دقیقه یک قاشق غذاخوری به کودک داده شود.
 
وی ادامه داد: پس از نیم ساعت اگر کودک استفراغ نداشت، هر 2 دقیقه یک قاشق و مجدداً اگر استفراغ نداشت، می‌توان مقدار بیشتری از این محلول به کودک داد؛ در صورت تحمل می‌توان شیر و غذا را به تدریج به کودک داد. خانواده‌ها باید دقت داشته باشند که این محلول، در صورتی که در یخچال نگهداری شود، حداکثر تا 24 ساعت قابلیت استفاده دارد و در صورت نیاز، پس از آن باید محلول جدیدی را تهیه کرد.

وی تأکید کرد: وقتی کودکی دچار اسهال شد، آب بدنش دفع شده و پژمرده و بی‌حال می‌شود؛ باید طی دورانی که کودک اسهال دارد، از دادن مایعات و غذاهای شیرین، آب میوه‌های پاکتی، نوشابه‌های گازدار و میوه، به جز موز و سیب به کودک پرهیز شود و پس از پایان دوره اسهال کوشید تا حداقل طی 2 هفته با تغذیه مناسب و پرکالری، انرژی از دست رفته کودک جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha