یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷
کد خبر: 339432

از پاییز سال گذشته که واکسیناسیون علیه کرونا به‌صورت عمومی آغاز شد و در مدت زمان کم، خیلی‌ها واکسینه شدند، بحران به‌تدریج کمرنگ شد؛ واکسیناسیونی که حتی با وجود جهش اومیکرون، موارد مرگ و بستری افزایش پیدا نکرد.

 3 استان در واکسیناسیون کرونا اول شدند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،براساس آخرین گزارش‌های رسیده از میزان واکسیناسیون در کشور، حالا 85درصد از جمعیت بالای 12سال 2دوز و 32درصد جمعیت بالای 18سال، 3دوز واکسن دریافت کرده‌اند. به تأکید متخصصان حوزه بهداشت و درمان، واکسیناسیون علیه کرونا ایمنی قابل‌قبولی در کشور ایجاد کرده و باعث پایداری وضعیت مناسب کرونا در ماه‌های اخیر شده است.  به‌طوری که هم‌اکنون هیچ شهری در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد.

با اینکه روند واکسیناسیون در کشور قابل‌قبول گزارش می‌شود اما با گذشت نزدیک به یک سال از آغاز واکسیناسیون در کشور، تنها 3استان اردبیل، چهارمحال و بختیاری و خراسان شمالی، میزان تزریق دوز اول واکسن کرونا را به 100درصد در جمعیت (یعنی بالای 12سال) رسانده‌اند، در تزریق دوز دوم هم پوشش این استان‌ها، 90درصد بوده است.

درحالی‌که از اواسط زمستان سال گذشته، با اضافه شدن گروه سنی 5 تا 12سال به جمعیت تحت پوشش واکسیناسیون و به‌دلیل استقبال کمتر خانواده‌ها از واکسینه کردن فرزندانشان، آمار کشوری تزریق دوز دوم واکسن کرونا به 69درصد کاهش پیدا کرده است. تزریق دو دوز واکسن در کل جمعیت تحت پوشش برای 30استان کمتر از 75درصد است و تنها مازندرانی‌ها پوشش 76درصدی دارند. کمترین آمار تزریق دو دوز واکسن هم به استان‌های بوشهر، خوزستان، قم و سیستان و بلوچستان اختصاص دارد که پوششی کمتر از 60درصد دارند، این استان‌ها در تزریق دوز سوم هم پایین‌ترین رتبه را دارند.


دراین میان بیشترین تزریق دوز سوم هم برای مازندران، گیلان، آذربایجان شرقی، تهران و زنجان ثبت شده است.حالا این سؤال مطرح می‌شود که با وجود روند کاهشی کرونا در کشور، آیا آرامش کرونا پایدار خواهد بود و می‌توان به ضعیف‌ شدن ویروس کرونا و رخ ندادن پیک‌های مرگبار گذشته با همین واکسن‌ها امیدوار بود؟



تزریق دوز سوم ضروری است نه دوز چهارم!


ویروس کرونا ضعیف نشده و تنها در سویه اخیر آن یعنی اومیکرون خطر کمتری نسبت به‌سویه‌های قبلی مثل دلتا دارد و با اینکه موارد ابتلا بالاست اما مرگ‌های ناشی از آن کم است.این موضوعی است که محمد وجگانی، دبیر بورد ایمنی‌شناسی کمیته علمی کووید- 19وزارت بهداشت به آن اشاره می‌کند. او  می‌گوید: «شرایط فعلی نسبتا مناسب کرونا در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به‌دلیل واکسیناسیون رقم خورده است. با این حال باید نسبت به افزایش پوشش واکسیناسیون در کل استان‌های کشور به‌ویژه مناطقی که آمار کمتری در تزریق دوز دوم و سوم دارند، اقدام شود.»

او می‌گوید:« توصیه جدی، تزریق دوز سوم واکسن است، چرا که هر قدر پوشش افزایش پیدا کند، ضریب اطمینان و تقویت ایمنی بدن در مواجهه با بیماری بیشتر خواهد بود.» این اپیدمیولوژیست همچنین درباره دوز سالانه واکسن که وزیر بهداشت چندی پیش از تزریق آن در اواخر تابستان خبر داده بود هم توضیحاتی می‌دهد.


به‌گفته او، تزریق واکسن سالانه از سوی کمیته ملی واکسن در حال بررسی است که آیا احتیاج به آن داریم یا خیر؟ در این‌باره تصمیم نهایی از سوی آنها اعلام خواهد شد.‌ وجگانی درباره اینکه این وضعیت تا چه زمانی پایدار خواهد بود؟ هم می‌گوید: «پیش‌بینی‌ها تداوم آرامش فعلی است، نباید جامعه را دچار اضطراب کرد.

اگر سویه جدیدی در جهان نداشته باشیم یا تغییر در رفتار ویروس منجر به تبدیل شدن یک منطقه‌ به کانون بیماری نشود، این ثبات همچنان ادامه خواهد داشت.» او درباره اینکه با توجه به‌سویه اومیکرون آیا سویه‌های بعدی ویروس کرونا هم شرایط مشابهی خواهند داشت می‌گوید: «هم‌اکنون هیچ گزارشی از سویه جدید و خطرناکی وجود ندارد که تهدیدکننده جهانی باشد. در برخی مناطق مواردی از برخی سویه‌ها گزارش شده اما هنوز در این‌باره دغدغه نداریم.»



45میلیون واکسن ذخیره داریم


در شرایطی که به تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز سوم تأکید می‌شود، محسن‌ زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، از ذخیره ۴۵میلیون دوز واکسن کرونا خبر می‌دهد و می‌گوید: «واکسن به میزان کافی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز واکسیناسیون توزیع شده است و توصیه جدی وزارت بهداشت تزریق دوز سوم و همچنین دوز چهارم برای گروه‌های اعلام شده است.»


البته به‌گفته زهرایی، دریافت واکسن نباید منجر به عادی‌انگاری در کاهش پروتکل‌ها شود: «این تصور درستی نیست که با تزریق واکسن برای حضور در تجمعات بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی، هیچ مشکلی وجود ندارد، چرا که کاهش رعایت پروتکل‌ها می‌تواند منجر به گردش ویروس در جامعه و افزایش بار بیماری شود. ویروس کرونا عملکرد غافلگیرکننده دارد و باید از تمامی ابزارها ازجمله واکسن، ماسک و حفظ فاصله فیزیکی برای ثبات وضعیت کنونی بهره ‌برد.»


اما با وجود تأکید وزارت بهداشت و متخصصان به رعایت پوشش ماسک، بررسی هفته 116شیوع کووید-19 در ایران کاهش 48درصدی آن را نشان می‌دهد. مردم اردبیل، زنجان، خراسان‌شمالی، یزد، لرستان، قزوین، خراسان رضوی، تهران، اصفهان، مازندران، گیلان، کردستان، آذربایجان شرقی و قم کمتر از میانگین کشوری ماسک می‌زنند و هرمزگان تنها استان کشور است که 73درصد مردم آن پوشش ماسک را رعایت می‌کنند. همچنین میزان بررسی رعایت ماسک میان اصناف هم نشان می‌دهد که کارگاه‌ها و صنایع کوچک، رستوران‌ها، تالارهای پذیرایی، نانوایی‌ها، پاساژها، مراکز تفریحی و ورزشی کمترین میزان رعایت را دارند.
 3 استان در واکسیناسیون کرونا اول شدند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha