نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ژن‌های خاصی ممکن است خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را پیش‌بینی کنند.

ارتباط برخی ژن ها با افزایش ریسک فیبریلاسیون دهلیزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، فیبریلاسیون دهلیزی شایع‌ترین نوع آریتمی قلبی قابل درمان است.

به گزارش هلث لاین، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ژن‌های خاصی در افراد کمتر از ۶۶ سال که به بیماری فیبریلاسیون دهلیزی با شروع زودرس (EOAF) مبتلا می‌شوند، وجود دارد.

این مطالعه شامل ۱۲۹۳ شرکت‌کننده مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بود که بیماری شأن قبل از ۶۶ سالگی تشخیص داده شد و تحت توالی‌یابی کل ژنوم قرار گرفتند.

محققان انواع ژنتیکی نادری را در ۱۰ درصد از آنها یافتند.

در طول این مطالعه، ۱۷ درصد از شرکت کنندگان به طور متوسط در ۱۰ سال آینده جان خود را از دست دادند. مرگ و میر در میان بیماران با شایع‌ترین ژن‌ها با واریانت های مرتبط با بیماری ۲۶ درصد بود.

نویسندگان مطالعه نوشتند: «یافته‌ها نشان می‌دهد که انواع نادر در ژن‌های کاردیومیوپاتی و آریتمی ممکن است با افزایش خطر مرگ و میر در میان بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی زودرس، به ویژه آنهایی که در سنین پایین‌تر تشخیص داده شده‌اند، مرتبط باشد.»

آنها تاکید کردند که آزمایش ژنتیکی ممکن است اطلاعات مهمی در مورد خطر فیبریلاسیون دهلیزی برای بیماران مبتلا به EOAF، به ویژه در سنین پایین‌تر ارائه دهد.

متخصصان می‌گویند غربالگری این ژن‌ها ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، عمدتاً آن‌هایی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند یا قبلاً در سنین جوانی به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا شده‌اند.

آنها همچنین می‌گویند سبک زندگی سالم می‌تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلاء به این بیماری را در افرادی که این ژن‌ها را دارند کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha