دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 339477

کم خونی ناشی از فقر آهن شایعترین شکل کم خونی در سرتاسر جهان بوده و حدود 50 % از موارد کم خونی را دربر می­گیرد. تفاوت بین آنمی (کم خونی) و فقر آهن این است که فقر آهن به خودی خود بیماری نیست؛ بلکه نتیجه سوء تغذیه است که می‌تواند با کاهش هموگلوبین خون منجر به کم خونی فقر آهن گردد.

برای کم خونی فقر آهن چی خوبه؟

کم خونی فقر آهن

آهن عضو اصلی در سنتز نوعی پروتئین در سلول‌های قرمز خونی است که به آن هموگلوبین می‌گویند. هموگلوبین مولکولی است که به اکسیژن متصل شده و آن را به سلول­ های مختلف تحویل می­دهد. کم خونی فقر آهن زمانی اتفاق می‌افتد که بدن شما آهن کافی برای ساخت هموگلوبین را نداشته باشد در این حالت به علت کمبود آهن، ساخت هموگلوبین دچار اختلال شده و مقدار هموگلوبین خون به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد که در نتیجه­ ی آن توان سلول­های خونی حمل کننده ­ی اکسیژن کمتر شده و بدن نمی­تواند اکسیژن مورد نیاز خود را تامین و تحویل نماید.

علائم کم خونی فقر آهن چیست ؟

علائم کم خونی فقر آهن در ابتدا می­تواند خفیف باشد و حتی ممکن است متوجه آن­ها نشوید. به گفته انجمن هماتولوژی آمریکا (ASH)، اکثر مردم تا زمانی که آزمایش خون روتین انجام ندهند متوجه کمخونی خفیف خود نمی­شوند.

علائم کم خونی شدید ناشی از فقر آهن:

  • خستگی و ضعف عمومی
  • پوست رنگ پریده
  • تنگی نفس
  • سرگیجه
  • احساس گزگز در پاها
  • تورم یا درد زبان
  • سردی دست­ها و پاها
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم
  • ناخن­های شکننده
  • سردرد

برای درمان کم خونی فقر آهن چه باید کرد؟

برای کم خونی ناشی از فقر آهن، جایگزینی و تامین آهن به عنوان اصلی­ترین درمان مطرح است و پزشک ممکن است مصرف مکمل­ آهن را به شما توصیه کند. کم­ خونی ناشی از فقر آهن با خوردن غذاهای سرشار از آهن یا با مکمل­ های آهن خوراکی درمان می­شود.

مکمل آهن خوراکی چیست؟

انواع مختلفی از مکمل­ های آهن خوراکی وجود دارد. هدف از مصرف مکمل آهن خوراکی، درمان علائم شما با افزایش سطح آهن و هموگلوبین در بدن است. بسیاری از مردم فکر می­کنند صرفا با مصرف ترکیبات آهن نیازشان برطرف می­شود.

در صورتی که آهن قابل استفاده در بدن شما آهن المنتال یا آهن عنصری نامیده می­شود. مکمل های آهن خوراکی حاوی مقادیر مختلفی از آهن عنصری هستند. آهن المنتال یا آهن عنصری مقدار کل آهنی است که توسط بدن قابلیت جذب دارد. هر یک از مکمل­ های آهن درصد متفاوتی از آهن المنتال دارند. برای مثال میزان آهن المنتال در انواع ملح­های آن به شرح زیر است:

  • فروس گلوکونات: حاوی 12% آهن المنتال
  • فروس سولفات: دارای 20% آهن المنتال
  • فروس فومارات: حاوی 33% آهن المنتال

برای کم خونی فقر آهن چی خوبه؟

قرص ویتاول آیرون+ د3 (Iron + Vitamin D3) دارای 30 میلی گرم فروس فومارات به همراه 2000 واحد ویتامین دی بوده که در جلوگیری از کم­خونی، کمک به خون سازی و تولید انرژی نقش بسزایی دارد.

اما سوال و نکته­ی اساسی این است که چرا ترکیب آهن و ویتامین D3 در کنار هم قرار گرفته است؟

در سال­های اخیر استفاده از مکمل ویتامین D3 در درمان کم­خونی مورد توجه قرار گرفته است. در مطالع ه­ای بیان شد، زنان کره­ای که دچار کمبود ویتامین دی هستند خطر ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن بیشتری دارند. همچنین در مطالعه ی دیگری گزارش شد که شانس ابتلا به کم­ خونی در افراد مبتلا به کمبود ویتامین دی، 9/1 برابر می­باشد. در واقع افرادی که دچار کمبود ویتامینD  هستند در مقایسه با افرادی که سطح طبیعیِ این ویتامین را دارند، شانس ابتلا به کم خونی و کاهش هموگلوبین در آن ها بالاتر است.

مزیت استفاده از قرص ویتاول آیرون+ د3 (Iron + Vitamin D3):

قرص آیرون+ د3 علاوه بر آهن حاوی ویتامین دی نیز می­باشد. در این محصول به دلیل وجود ملح فروس فومارات بیشترین مقدار آهن قابل جذب را دارا می­باشد و به دنبال آن میزان هموگلوبین و گلبول­های قرمز خون نیز افزایش می­یابد. همچنین به خاطر وجود ویتامین D3 جذب آهن بیشتر شده و عوارض گوارشی ناشی از آهن نیز کاهش می­یابد.

بنابراین:

شرکت دارو سازی مهبان دارو با پیشرفته ­ترین و به روزترین تجهیزات در کنار تیم حرفه ای خود، برای اولین بار در ایران ترکیب آهن و ویتامین D3 را در محصولی با نام ویتاول آیرون+ د3 جهت پیشگیری و کمک به درمان کم خونی، در بسته های 30 عددی تولید کرده است.

نویسنده: دکتر رعنا منوچهری

  1. Hall AC, Juckett MB. The role of vitamin D in hematologic disease and stem cell transplantation. Nutrients. 2013;5(6):2206-2221.
  2. Sim JJ, Lac PT, Liu IL, Meguerditchian SO, Kumar VA, Kujubu DA, et al. Vitamin D deficiency and anemia: a cross-sectional study. Annals of hematology. 2010;89(5):447-452
  3. https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/iron-deficiency-anemia/symptoms-causes/syc-20355034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha