با فروکش کردن کرونا تمامی  بخش‌ها و آی‌سی‌یوهای کرونا در بیمارستان‌های کشور به منظور تبدیل وضعیت‌شان به بخش‌های عادی ضدعفونی می‌شوند.

 مردم دوز سوم واکسن‌شان را تزریق کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،با این حال در حالی‌که طبق اعلام متخصصان حوزه سلامت، پاندمی از نظر جهانی تمام نشده،  بسیاری از کشورها به مرحله کنترل پاندمی رسیده‌اند و دیگر انتقال جامعه‌ای و خوشه‌ای آنچنانی نداریم اما در این میان کاهش استفاده از ماسک در نیمی از شهروندان و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته صدوشانزدهم همه‌گیری کرونا به میزان 51.66درصد و عدم استقبال بیش از 30میلیون فرد دریافت کننده دو دوز واکسن از تزریق دوز بوستر و گردش بی‌وقفه زیرسویه‌های اُمیکرون در همه نقاط جهان، نگرانی‌های تازه‌ای را ایجاد کرده است. دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا نیز از احتمال اوج‌گیری کرونا در آینده خبر داده و نسبت به عادی‌انگاری مردم هشدار می‌دهد.


در 24ساعت منتهی به روز گذشته نیز 383بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شد، 65نفرشان هم بستری شدند و 8نفر دیگر هم جان باختند. همچنین با تزریق 4هزار و ۳۵۵دوز واکسن کرونا، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۴۹میلیون و ۵۱۵هزار و ۴۶۰دوز رسید. در حال حاضر به نظر می‌رسد اُمیکرون در ایران کنترل شده است، اما با وجود کاهش میزان ابتلا و مرگ‌ومیر، مسئولان ستاد مقابله با کرونا تأکید می‌کنند که شرایط فعلی به معنی پایان بیماری نیست. دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه گزارش سویه‌های جدید در برخی کشورها نگران‌کننده است، گفت: نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه ممکن است در آینده دوباره با موج‌هایی از ویروس کرونا مواجه شویم، ایجاد شده است.


هشدارهای متخصصان حوزه سلامت پیرامون شائبه‌های تمام شدن همه‌گیری کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از روز گذشته قوت گرفته است. در همین زمینه رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن درخواست از مردم برای تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، تأکید کرد در حال حاضر کرونا در کشور کنترل شده است، اما اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به طور کامل کنار بگذاریم، اشتباه محض است.


در حال حاضر با توجه به آماری که وجود دارد، نزدیک به  ۶۹درصد جامعه دو دوز واکسن کرونا را  تزریق کرده‌اند و دوز سوم واکسن هم به ۳۳درصد جمعیت تزریق شده است. این در حالی است که سطح تزریق دوز سوم در کشور حتماً باید به بالای ۷۰درصد برسد تا اگر زمانی واریانت جدیدی از کرونا ایجاد شد، بازهم بتوانیم مانند موج ششم، کووید۱۹ را از نظر میزان بیماری شدید، مرگ‌ومیر و بستری شدن کنترل کنیم. از طرفی معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، گروه‌های واجد شرایط تزریق دوز چهارم واکسن کووید19 را به‌روزرسانی کرد.

طبق این اطلاعیه گروه سنی واجد شرایط دریافت دوز چهارم واکسن از 70سال به بالا است همچنین تأکید شده است گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، پرسنل بهداشت و درمان و افراد یا بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، لازم است دوز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. فاصله زمانی با نوبت قبلی نیز بستگی به نوع واکسن دارد.

همچنین مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست دارند  کودکان ۵ تا ۱۱ساله هم که انجام واکسیناسیون کرونا برایشان به تصویب رسیده، حتماً واکسیناسیون را انجام دهند، زیرا کودکان می‌توانند عامل انتقال بیماری باشند، بنابراین چنانچه واکسیناسیون را انجام ندهند، می‌توانند با بروز سویه‌های جدید  باعث انتقال و چرخش بیماری و ایجاد موج‌های جدید و تشدید بیماری در کشور شوند.


رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره برنامه  این وزارتخانه مبنی بر تزریق یک دوز واکسن کرونای دیگر برای همه ایرانیان در سال‌جاری، به خبرگزاری ایسنا، گفت: با توجه به شرایط بیماری کووید19 و اینکه پیش‌بینی می‌کنیم این  بیماری از دنیا حذف نمی‌شود و تغییر هم می‌کند، این واکسیناسیون می‌تواند مؤثر باشد. از طرفی ایمنی ناشی از واکسن هم همیشگی نیست. بنابراین به نظر می‌آید بحث تزریق سالانه واکسن کرونا مطرح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha