چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 339587

در میـــان افزایش قیمت ماکارونی، برنج و روغن، این روزهـــا بازار دارو و تجهیـــزات پزشکی و اقلام مصـــرفی بیماران خاص و معلــولان نسبت به روزهایی که ارز ترجیحی حذف نشده بود التهابات بیشتری پیـــدا کرده است. به عنوان مثال؛ افزایش قیمت تجهیزات توانبخشی مورد نیـــاز معلولان منجر به ناتوانــی افراد دارای معلولیـــت در تامین دست و پــای مصنوعی شده است.

مذاکرات وین کمبود دارو را درمان می‌کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،بهروز مروتی، مدیر کمپین پیگیری حقوق معلولان می‌گوید: «ویلچر برقی چهار میلیون تومانی، 25 تا 30 میلیون، عصای 70‌-‌60 هزار تومانی، یک میلیون تومان و سمعک استاندارد 2‌میلیون تومانی، 8 - 7 میلیون تومان و بریس‌ها و پروتزهای معلولان از 4 - 3 میلیون تومان به 50‌-‌40 میلیون تومان، باتری ویلچر برقی 400 هزار تومانی، سه میلیون تومان و دسته کنترلی ویلچر 1.5 میلیون تومانی، 5‌- 4 میلیون تومان شده است.»

قطع سهمیه داروی بیماران هموفیلی هم این روزها بر نگرانی‌های بیماران خاص افزوده. هرچند نازنین فرزادی ‌فر، رئیس هیات‌مدیره کانون هموفیلی ایران ادعای بیماران درباره کمبود داروی «فاکتور هشت» و «هیومیت» را تکذیب کرده، گزارش شهروندان حاکی از آن است که بیماران هموفیلی طی هفته‌های اخیر قادر به یافتن دارو نبوده‌اند.

براساس حساب ملی سلامت که در سال 1397 منتشر شده، 60 درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شود و به مراتب در سال 1400 و طی گذشت دو ماه از سال 1401، این رقم به دلیل پرداخت نشدن سهم بیمه‌ها از سوی دولت و عدم تعهدات شرکت‌های بیمه و همچنین تخصیص نیافتن ارز دولتی، افزایش چشمگیری نشان داده است.

اکنون 86 درصد درآمد خانوار شهری صرف تامین مواد غذایی و خوراک اولیه می‌شود و یارانه‌های واریز شده که به منظور جبران افزایش قیمت مواد غذایی پس از حذف ارز 4200 تومانی به مردم پرداخت شده است، رقم آنچنانی در برابر گرانی‌ها نیست که هزینه‌های بهداشت و درمان جبران کند. گفته ‌می‌شود برخی از داروها از پوشش بیمه خارج شده‌اند و بیمه‌ها تعهد و ضرورتی درخصوص پرداخت هزینه‌های آنها به مردم نمی‌بینند.

دست مافیای دارو قطع می‌شود؟

در همین حال، محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو وعده ارزان شدن 90 قلم دارو در کشور را داده و گفته «مابه التفاوت قیمت حدود 90 قلم دارو بعد از اصلاح قیمت به دلیل استفاده از ارز نیمایی، توسط بیمه‌ها پوشش داده نشد که با دستور رئیس‌جمهور با سازمان‌های بیمه‌گر توافق شده است که قیمت این 90 قلم دارو به قبل برگردد تا تفاوتی در پرداختی مردم از جیب نداشته باشد.»

همچنین گزارش‌ها حاکی است که برخورد با اخلال‌گران بازار اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی در دستور کار قرار گرفته و تاکید شده دستگاه قضائی اجازه نخواهد داد آرامش روانی جامعه بازیچه سودجویی برخی افراد قرار گیرد، به‌طوری که برخورد بدون اغماض با محتکرین و سلب فرصت برای احتکار اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی از سوی افراد سودجو، به‌عنوان یکی از اولویت‌های مدیران واحدهای قضائی و دادستان‌های شهرستان‌ها در کشور است.

با وجود این اظهارات، گزارش‌های میدانی از سطح شهرهای کشور نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ دارو باعث کاهش مراجعه بیماران به داروخانه‌ها شده است و مصرف دارو به طرز چشمگیری افت داشته است، که این مساله می‌تواند تاثیرات سوئی بر سلامت عمومی جامعه داشته باشد.

مشکل تولیدکنندگان دارو

گزارش‌های بورسی در ایران نشان می‌دهد که تولید و موجودی انبار داروسازان کاهش داشته و شاخص تولید صنایع دارویی همچنان رشد منفی نشان می‌دهد. افزایش 5 تا 8 برابری نرخ گاز و برق صنایع، مشکلی جدید پیش پای واحدهای تولیدی دارو در کشور گذاشته است. هزینه سوخت واحدهای تولیدی در کشور سر به فلک گذاشته است و خبر می‌رسد تعدادی از شرکت‌های داروساز کشور با کاهش ظرفیت تولیدات خود مواجه شده‌اند یا در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته‌اند.

کاهش 30 درصدی تخصیص ارز به واردات دارو منجر به مداخله وزارت بهداشت و درمان در بازار دارویی شده است تا پخش و عرضه دارو را در دست گیرد. اما در این شرایط، بازار غیررسمی از طریق شبکه قاچاق و ارز غیررسمی، دارو تهیه می‌کند و به باور انجمن داروسازان نمی‌توان انکار کرد که برخی از داروهای بازار غیررسمی از طریق شبکه رسمی کشور نشت می‌کند و به دست قاچاقچیان می‌رسد.

افزایش قیمت دارو و مذاکرات

ناظران اقتصادی ایران نسبت به آینده مذاکرات برجامی و تاثیرات توافق بر اقتصاد ایران خوشبین نیستند. درباره آینده مذاکرات برجامی در وین و تاثیر آن بر اقتصاد حوزه بهداشت و سلامت از جمله روند دارو و رفع مشکلات مردم نیازمند، می‌توان چنین نتیجه گیری کرد که حداقل بازار دارو منتظر 200 میلیارد دلار پول ایران که در گرو لغو تحریم‌هاست، نمی‌ماند. با توجه به اینکه نیاز مبرم و فوری دولت به ارز و منابع پولی است، نمی‌توان خوش‌بین بود که حتی تهاتر دارو و تجهیزات پزشکی با نفت تشدید یابد و باری از مشکلات مردم در دارو و درمان برداشته شود.

در این شرایط، مجلس و دولت هم راهی جز تصویب لایحه بودجه 1401 و کاهش و حذف ارز ترجیحی دارو نداشته‌اند. بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو پارسال در یک مصاحبه رسانه‌ای با اشاره به وجود صرفا دو میلیون دلار ارز ترجیحی برای دارو گفته بود: «واضح است که قیمت دارو چهار تا پنج برابر بالا می‌رود و اگر ارز به اندازه و به ‌موقع داده نشود وضعیت در سال 1401 به مراتب بدتر خواهد شد.

در همین حال، شرکت‌های داروسازی در ایران از افزایش نرخ فروش صدها قلم از محصولات خود با مجوز سازمان غذا و دارو خبر می‌دهند. زمزمه حذف ارز ترجیحی در اواخر سال گذشته باعث احتکار و کم فروشی اقلام دارویی و پزشکی در کشور شده بود، که سازمان غذا و دارو همزمان با آغاز فرآیند حذف ارز دولتی و یارانه دارو در ابتدای امسال بنا دارد برای تمامی اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی و مواد شوینده و بهداشتی، قیمت‌گذاری دستوری تا حداقل 5 برابر تعیین کند.

اما به نظر نمی‌رسد به‌رغم اینکه گفته می‌شود ارز ترجیحی دارو فسادزا بوده، با حذف ارز ترجیحی، رانت و فساد دارویی از بین رفتنی باشد، چراکه تجربه و اظهارات مسئولان ثابت کرده است که بعضا شرکت‌های دارویی وارداتی و شرکت‌های داروساز داخلی که دستی در مدیریت‌های سازمان غذا و دارو دارند سودهای کلانی از حوزه دارو می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha