چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷

استادیار و معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه:« اگر مرغ فروشی ها به این مرحله برسند که مرغ در حال فاسد شدن است آن را بر می گردانند و بسته بندی مرغ ها را تعویض می کنند و مرغ را قطعه بندی می کنند یا منجمد می کنند و بعد راهی بازار می کنند.»خاطرنشان کرد:« این احتمال مبنی بر اینکه اگر یک گوشت مرغی در حال فاسد شدن یا بو گرفتن باشد بتوانیم با روش های مختلفی آن را بوزدایی کنیم بله احتمال این اتفاق وجود دارد. البته بوزدایی به این روش ها برای تهیه مرغ های قطعه بندی شده ؛ مرینیت و فرآوری شده مثل فیله های سوخاری و یا جوجه کباب های آماده مرسوم تر است.»

شستشوی مرغ فاسد با سرکه واقعیت دارد؟

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، گرانی های اخیر باعث شده کمپین هایی برای نخریدن اقلامی که گران شده از جمله مرغ راه اندازی شود. در برخی شهرها مردم از خریداری مواد غذایی که گران شده است، خودداری کرده اند و اخیرا هم کلیپ هایی از دور ریز تخم مرغ و شیرهای تاریخ مصرف گذشته به دلیل خودداری مردم از خرید آنها منتشر شده است. اینبار اما خبر درباره مرغ های فاسد است.

در روزهای اخیر پیامی در فضای مجازی به صورت گسترده دست به دست می شود که خبر از تعویض بسته بندی مرغ های فاسد و روانه کردن مجدد آن با تاریخ جدید به بازار می دهد. در این پیام آمده است:«دوستان سلام، دیشب یکی از دوستامون که توی کشتارگاه کار میکنه فیلم فرستاد که مرغای این چندروز اخیر رو برگردوندن کشتارگاه پلاستیکاشو باز میکردن آب سرکه میزدن که بوش گرفته شه دوباره پلاستیک میکردن تا با تاریخ جدید بدن تو بازار گفت لطفا به هرکسی که میتونید بگید نخرن چون مرغای فاسد رو دارن برمیگردونن تو بازار.» البته منابع آگاه این موضوع را تایید کرده اند.

برای بررسی صحت این ماجرا و اینکه آیا واقعا با شستشوی مرغ ها با سرکه می توان جلوی فساد مرغ را گرفت با یکی از متخصصین این حوزه مصاحبه کردیم که البته وی نظر چند کارشناس دیگر که فعال در زمینه پرورش مرغ بوده و نیز مسوول فنی یکی از فروشگاه های زنجیره ای است را هم جویا شده که در مصاحبه می خوانید.

شستشوی مرغ فاسد با سرکه واقعیت دارد؟

دکتر حمیدرضا خدایی، دکترای تخصصی علوم دامی، در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، در واکنش به فیلم منتشر شده در فضای مجازی درباره تعویض بسته بندی و تغییر تاریخ مرغ های فاسد، گفت:« این فیلم هیچ نکته خاصی را نشان نمی دهد یعنی در این فیلم شاهد یک صحنه ای هستیم که می تواند مربوط به یک کشتارگاه باشد که می خواهد قطعه بندی مرغ را انجام دهد. همچنین این فیلم  می تواند مربوط به یک رستوران باشد که قطعه بندی مرغ را انجام می دهند این صحنه کاملا طبیعی است و حتی ممکن است فیلم مربوط به یک کارخانه تولید سوسیس و کالباس باشد. بنابراین این فیلم هیچ مسئله ای تحت عنوان تعویض بسته بندی مرغ و تغییر تاریخ آن را نشان نمی دهد.»


وی در واکنش به شستشوی مرغ فاسد با سرکه برای از بین بردن بوی نامطبوع آن و روانه کردن مجدد آن به بازار، خاطرنشان کرد:« اینکه گفته می شود مرغ فاسد را اگر آغشته به سرکه یا هر ماده دیگری کنیم باید گفت مرغی که فاسد شده باشد با هیچ چیزی نمی توان آن را برگرداند. مثل یک لاشه ای می ماند که از بین رفته و ما صرفا با بوزدایی کردن از آن نمی توانیم آن را مجددا به چرخه مصرف برگردانیم، اما به هر حال این احتمال مبنی بر اینکه اگر یک گوشت مرغی در حال فاسد شدن یا بو گرفتن باشد بتوانیم با روش های مختلفی آن را بوزدایی کنیم بله احتمال این اتفاق وجود دارد. البته بوزدایی به این روش ها برای تهیه مرغ های قطعه بندی شده ؛ مرینیت و فرآوری شده مثل فیله های سوخاری و یا جوجه کباب های آماده مرسوم تر است. همچنین در این شرایط می توان مرغ را منجمد کرد و پس از مدت ها انجماد ، بوی مرغ هم به حداقل می رسد.»


وی افزود:« ساده ترین راه برای بوزدایی از مرغ مانده، قرار دادن مرغ در درون آب یا حتی شستشوی مرغ ها با آب لیمو است. سرکه اساسا بوی خوبی ندارد و اگر مرغ را با سرکه شستشو دهند ممکن است لاشه مرغ بوی مضاعفی بگیرد و الزاما به کار نمی آید ضمن اینکه توجه کنید ما خودمان هم به صورت طبیعی برای از بین بردن بوی زهم مرغ  روش های گوناگونی را حتی در آشپزی داریم برای اینکه بتوانیم این بو را از بین ببریم که یکی از این راه ها استفاده از آبلیمو است که باعث می شود بافت مرغ تردتر شود و یک مقداری مزه مرغ را هم بهتر می کند.»


وی تاکید کرد:« روش های خیلی بهتری برای جلوگیری از فاسد شدن یا بو گرفتن مرغ وجود دارد که یکی از آنها روش انجماد مرغ است که به مدت طولانی تر می توان مرغ را نگهداری و به فروش رساند. روش دیگر ارسال آن به کارخانه های سوسیس و کالباس و مصرف صنعتی مرغ است بنابراین ضمن اینکه اعلام می کنم ما نمی توانیم بسته بندی مجدد و تغییر تاریخ تولید مرغ را رد کنیم چون اساسا در بازار نیستیم ولی این روش ها برای بازگردادن مرغ به چرخه بازار شاید روش خیلی مرسومی نباشد بخصوص در این ماه که الان با توجه به فراوانی مرغ این کار به نظر جالب نمی آید. ما معمولا در زمان گرم سال مثل مرداد ماه است که ممکن است کمبود مرغ داشته باشیم و شاید از این روش ها استفاده شود.»


دکتر خدایی در ادامه گفت:« اگر به کشتارگاه های مرغ مراجعه کنید بخصوص کشتارگاه های قدیمی تر شما می بینید که وقتی مرغ کشتار می شود به خاطر اینکه بازارپسندی آن بالاتر رود و یک مقدار هم وزن بگیرد حوضچه های آب یخ در این کشتارگاه ها وجود دارد که ممکن است مرغ ها را درون این حوضچه ها قرار دهند که این کار باعث می شود هم رنگ مرغ سفیدتر شود و هم وزن بیشتری پیدا کند این کار به بازار پسندی مرغ برای فروش کمک می کند.»


وی گفت:« شاید به راه افتادن پویش مرغ نخریم به مسئله مرغ های فاسد شده دامن زده است که البته این در تخصص بنده نیست. به نظر می آید زمان آن فرارسیده است که تشکل های مرغدار و مرغداری ها بالا رفتن قیمت نهاده های دامی و تاثیر آن بر روی قیمت مرغ را به طور کامل برای مردم توضیح دهند. مردم هم قاعدتا حرف های مرغداران را خیلی بهتر از حرف های افراد دیگر می پذیرند.»


وی در پاسخ به اینکه مردم چطور مرغ تازه را از مرغ مانده تشخیص دهند، گفت:« در مورد مرغ های منجمد، اگر بلورهای یخ و یخ زدگی هایی در بسته بندی مرغ ببینیم این نشان دهنده این است که قطعا مرغ یک بار یخ گشایی شده است و مجددا یخ زده شده است و وجود این بلورهای یخ نشان دهنده این است که مدت زمان زیادی از تولید این مرغ منجمد گذشته است. مرغ های گرم، بافت نرم و محکم و صورتی رنگی دارد در حالی که مرغ های مانده یا مرغ های یخ گشایی شده قطعا بافت محکمی ندارند و بافت مرغ حالت پژمردگی و سستی دارد به خاطر اینکه مدت زمان زیادی از تولید آن گذشته است.»


وی تاکید کرد:« ری پکیج کردن مرغ مسئله ای نبوده که تا کنون اتفاق نیفتاده باشد. اگر ببینند مدت زمان زیادی از تولید مرغ گذشته است و به فروش نرسیده است ممکن است یک بار بسته بندی مرغ ها را تغییر دهند و مرغ را در آب قرار دهند که باعث سفید شدن رنگ مرغ می شود و مجددا مرغ را بسته بندی کرده و روانه بازار می کنند.»


وی افزود:« استفاده از نگهدارنده ها در کارخانجات صنایع غذایی و تولید سوسیس و کالباس مرسوم است . اینکه آیا واقعا استفاده از یک نگهدارنده مثل سرکه یا آبلیمو مقرون به صرفه است باید بر روی آن تامل کرد ضمن اینکه راهکارهای بهتری مثل منجمد کردن یا استفاده صنعتی از مرغ مرسوم است.»


وی در پایان گفت:« بنده نظر یک متخصص کنترل کیفی و بهداشت مواد غذایی گروه دامپزشکی را در اینباره جویا شدم که اظهارات وی حرف های بنده را تایید می کند. این متخصص عنوان کرده است اگر مرغ فروشی ها به این مرحله برسند که مرغ در حال فاسد شدن است آن را بر می گردانند و بسته بندی مرغ ها را تعویض می کنند و مرغ را قطعه بندی می کنند یا منجمد می کنند و بعد راهی بازار می کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha