همزمان با تولد سه توله‌یوز در ۱۱اردیبهشت، امیدواری‌ها برای جلوگیری از انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی به‌شدت افزایش یافت اما افسوس که این دلخوشی نیز دوام زیادی نداشت.

دامپزشک اندونزیایی در راه ایران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، قبل از تولد توله‌ها، دکتر بهرنگ اکرامی، دامپزشک متخصص مامایی و بیماری‌های تولیدمثل، وضعیت یوزپلنگ مادر را بحرانی و سلامت توله‌ها را خطرناک عنوان کرد؛ بنابراین برای حفظ سلامتی توله‌ها و یوزپلنگ مادر، «ایران» سزارین شد. دامپزشکان زیادی سزارین «ایران» را نگران‌کننده دانستند اما دامپزشک او حال «ایران» و توله‌هایش را مطلوب اعلام کرد. فردای آن روز دامپزشک سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی اعلام کرد، خوشبختانه هر سه یوز متولدشده، ماده بوده و این اتفاق نویدبخش آینده‌ای روشن در جهت زادآوری‌های نسل بعدی و افزایش جمعیت این‌گونه ارزشمند خواهد بود. اما دو روز بعد سرپرست اداره کل محیط‌زیست استان سمنان از نر بودن سه توله‌یوز متولدشده در مرکز تکثیر توران خبر داد! که البته همین امر واکنش‌های کارشناسان حیات‌وحش را برانگیخت، چراکه آن‌ها بر این باور بودند تیم نگهداری توله‌یوزهای ایران از تجارب کافی برخوردار نیستند. از سوی دیگر، برخی منابع از نپذیرفتن توله‌های «ایران» ازسوی مادرشان خبر دادند. چند روز پیش هم ایمان معماریان، مشاور دامپزشکی سازمان جهانی نجات حیوانات گفت که تیم مراقبت از توله‌های یوزپلنگ و جراح «ایران»، یوزپلنگ ماده قبل از این اصلا یوزپلنگ را از نزدیک ندیده بودند و این اولین برخورد و تماس آن‌ها با یوزپلنگ بوده است. وی همچنین گفته بود که علت نپذیرفتن توله‌ها ازسوی مادر این است که توله‌یوزهای ایران در زمان سزارین بدون دستکش ازسوی انسان لمس شده‌اند و گرفتن بوی انسان باعث شده مادر، فرزندانش را نپذیرد.

در پاسخ به این اظهارات، دکتر بهرنگ اکرامی، دامپزشک و جراح یوزپلنگ‌های پارک ملی توران در صفحه اینستاگرام خود تصاویری را از لحظه به دنیا آمدن یوزها منتشر کرد که نشان می‌دهد برخلاف این ادعا، یوزپلنگ‌ها از همان ابتدا با دستکش لمس شده‌اند. اما چند ساعت بعد، عکسی که از دکتر بهرنگ اکرامی در حال لمس توله یوزپلنگ بدون دستکش در یک صفحه خارجی منتشر شده بود، در فضای مجازی دست‌به‌دست شد.
با انتشار این عکس ماجرا برای همگان شفاف شد. بااین‌حال یکی از فعالان حمایت از این گونه در معرض خطر انقراض گفت: «ایران» از پذیرفتن توله‌هایش سرباز زده است اما درحال‌حاضر کارشناسان سازمان محیط‌زیست مجبور به استفاده از روش شیردهی به‌صورت دستی شده‌اند. همین امر نیز منجر به مرگ یکی از توله‌های «ایران» شد. دقیقا سه روز پس از تولد، یکی از توله‌یوزها تلف شد.
 دامپزشک یوز مادر دلیل آن را ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه عنوان کرد؛ موضوعی که بعدها ازسوی ایمان معماریان، مشاور دامپزشکی سازمان جهانی نجات حیوانات شفاف‌سازی شد. او بر این عقیده بود که شیردهی دستی اشتباه باعث مرگ توله‌یوز شده است.
حال با گذشت ۱۸روز از تولد توله‌یوزهای «ایران»، معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست، خبر تلخ مرگ توله‌یوز دوم را اعلام کرد.
او گفت: «دامپزشک تیمارگر توله‌یوزها متوجه تغییر در عادت دفع آن‌ها ‌شد که به‌فوریت موضوع ازسوی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات‌وحش منعکس شد و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل شده و پس از معاینه نسبت‌به درمان آن اقدام ‌کرد. پس از بررسی‌های انجام‌شده، با نظر دامپزشک متخصص، تصمیم بر این شد که توله‌ها، برای بررسی بیش تر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که متاسفانه یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد.» باوجوداین، دل میلیون‌ها ایرانی هنوز به تنها توله‌یوز باقی‌مانده خوش است؛ البته به گفته کارشناس‌های حیات‌وحش با چنین روندی امکان مرگ او نیز وجود دارد.

اعتراف به کم‌کاری/ جبران می‌کنیم!


معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت از محیط‌زیست با اشاره به اشتباهات رخ‌داده در نگهداری توله‌های «ایران» که منجر به مرگ دو توله شد، گفت: «تلاش می‌کنیم با درس گرفتن از این طرح، از ظرفیت‌های بعدی استفاده کنیم.»
حسن اکبری بیان کرد: «بخشی از این فرایند با خطای ما همراه بود و آن را می‌پذیریم. ما در این پروسه تجربه نداشتیم و دامپزشکان نیز مرتکب خطاهایی شدند.»
وی افزود: «ما «چیتا کیپر» یا نگهدارنده تخصصی یوز نداشتیم، چراکه پیش‌بینی نمی‌شد نیازمند عمل سزارین باشیم. این خطاها را می‌پذیریم.»
اکبری در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: «قطعا زمانی که تجربه کسب می‌شود این خطاها کم می‌شود. درخصوص یوز آسیایی در دنیا تجربه وجود ندارد. توله‌های زیادی در آفریقای جنوبی کشته شده که کار تکثیر را در شرایط نیمه اسارت انجام می‌دهند.»
این در حالی است که به گفته پیام محبی، رییس جامعه دامپزشکان ایران به قدری این اتفاق غیرقابل‌جبران و وحشتناک است که مسوولان سازمان محیط‌زیست نباید عذرخواهی کنند، بلکه باید استعفا دهند!
 


سازمان محیط‌زیست قدرت و توان مالی کافی
برای مقابله با اتفاقات ندارد


خشک شدن بسیاری از تالاب‌های ایران و نبود شرایط مناسب در آن‌ها برای پرندگان مهاجر، کشته شدن ببر با اسلحه، تلف شدن خرس قهوه‌ای و هزاران اتفاق ناخوشایند محیط‌زیستی هر روز در کشور تکرار می‌شود اما چرا رویه‌ها اصلاح نشده و به سمت بهبود پیش نمی‌رویم؟ این پرسش ما از دکتر ایمان معماریان، مشاور دامپزشکی سازمان جهانی نجات حیوانات است. او به «صبح‌نو» می‌گوید: دلایل این اتفاق متعدد است اما اگر تیتروار بگوییم نداشتن بودجه کافی و منابع مالی درست و امکانات کافی برای سازمان محیط‌زیست که متولی این همه کار اساسی اولین دلیل است. دوم، نداشتن اتوریته است یعنی قدرت کافی در مقابله با ارگان‌های دیگر را ندارند. در کنار این موضوعات توان قانونی هم ندارند که در کنار توان مقابله و مالی مسیری را اصلاح کنند.
او ادامه می‌دهد: همزمان دانش کافی در این زمینه در بدنه سازمان یا نیست یا اگر هست از افرادی که دانش کافی دارند استفاده نمی‌شود. نبود علاقه دلیل دیگر است. وقتی شما کارمند سازمان محیط‌زیست هستید به آنجا نمی‌روید که فقط پول دربیاورید، باید عاشق طبیعت، حیات‌وحش، کمک به سلامت جامعه و افزایش دانش باشید و اگر عاشق این موضوعات نباشید هیچ فایده‌ای ندارد و نمی‌توانید کمک کنید. نبود دانش به اضافه نداشتن توان مالی، مقابله و قانون نتیجه‌اش می‌شود شرایطی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم.
معماریان در پاسخ به این پرسش که چند اقدام ضروری و فوری برای نجات پیدا کردن محیط‌زیست از این شرایط چیست، می‌گوید: برای حفاظت از حیات وحش باید بگویم؛ درخواست بودجه و امکانات، آموزش به افراد و تربیت متخصصان و تضمین سازمان که از این افراد در این شرایطی چون تولد یوزها استفاده کند و به اضافه کمک از متخصصان بین‌المللی قطعا می‌تواند شرایط را تا حد زیادی بهبود بخشیده و مشکلات را حل کند و شاید حالا دو یوز تلف‌شده را داشتیم.

دلایل این اتفاق متعدد است اما اگر تیتروار بگوییم نداشتن بودجه کافی و منابع مالی درست و امکانات کافی برای سازمان محیط‌زیست که متولی این همه کار اساسی اولین دلیل است. دوم، نداشتن اتوریته است یعنی قدرت کافی در مقابله با ارگان‌های دیگر را ندارند. در کنار این موضوعات توان قانونی هم ندارند که در کنار توان مقابله و مالی مسیری را اصلاح کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha