شنیدن کلمه ویروس و فوراً به چیزهای بد فکر کردن آسان است. به هر حال، ویروس‌های کشنده زیادی در جهان وجود دارد. اما ویروس‌ها می‌توانند مفید هم باشند. مثلا دانشمندان از یک ویروس کشنده سرطان به نام واکسینیا در یک درمان آزمایشی سرطان استفاده کرده اند.

ویروس قاتل امیدواری جدید در مقابله با سرطان

به گزارش سلامت نیوز، امید در اینجا این است که این ویروس پاسخ ایمنی بدن در برابر سرطان را تقویت کند. این ویروس به طور خاص برای کشتن سلول های سرطانی طراحی شده است. و در آزمایش‌های قبلی روی حیوانات، دانشمندان نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را مشاهده کرده‌اند.

با این حال، می توان گفت فعلا موفقیت این ویروس ها بسیار محدود بوده است. اما این بار، دانشمندان ویروس کشنده سرطان را بطور خاص مهندسی کرده اند تا نه تنها به سلول های سرطانی آسیب برساند، بلکه آنها را برای سیستم ایمنی بدن بیشتر قابل تشخیص کند. محققان امیدوارند که این عملکرد دوگانه این ویروس به قوی‌تر شدن پاسخ بدن به سلول های سرطانی کمک کند و به سیستم های مختلف بدن اجازه دهد بهتر با سرطان مقابله کند.

آزمایشات بالینی قبلی داروهای سرطان نیز نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده است. اما، ویروس واکسینیامی تواند به باز کردن درهای جدید برای درمان سرطان کمک کند.

آزمایش اولیه پر از امیدبخشی بود

دانشمندان قبل از اینکه به سراغ آزمایشات انسانی بروند، این ویروس را روی حیوانات آزمایش کردند. در بسیاری از موارد، آنها موفقیت بزرگی را در کوچک کردن تومورها در آزمایش‌های اولیه حیوانی و آزمایشگاهی مشاهده کردند. ویروس کشنده سرطان نشان داده است که می تواند اندازه تومورهای سرطان ریه، سینه، تخمدان، پانکراس و روده بزرگ را کاهش دهد.

با این موفقیت، دانشمندان تصمیم گرفتند به سراغ آزمایش انسانی بروند. نتایج مشاهده شده در حیوانات همیشه مستقیماً در بیماران انسانی هم اتفاق نمی افتد. بدیهی است که دلایل زیادی برای این وجود دارد، اما محققان امیدوارند که این ویروس بتواند شانس بیماران را برای مقابله با سرطان بهبود بخشد.

آغاز مطالعه در انسان

در حال حاضر، واکسینیا در فاز 1 مطالعه روی 100 بیمار سرطانی آزمایش خواهد شد. این بیماران دارای تومورهای جامد متاستاتیک یا پیشرفته هستند و هر کدام حداقل دو روش درمانی دیگر را امتحان کرده اند. محققان قصد دارند این دارو را در دو گروه مختلف تجویز کنند. اولین گروه فقط واکسینیا را دریافت خواهد کرد. گروه دوم هم این ویروس کشنده سرطان را به همراه یک داروی ایمونوتراپی دریافت خواهند کرد.

البته، آزمایشات فاز 1 بیشتر در مورد ایمنی و یافتن دوز بهینه دارو است. به این ترتیب، ممکن است اثربخشی ویروس را به طور کلی ثابت نکند اما . با این حال، این یک گام بعدی مهم در یافتن احتمالاً یک روش جایگزین برای مبارزه با سرطان است. در حال حاضر انتظار می‌رود این آزمایش تا اوایل سال 2025 تکمیل شود. بنابراین، مدتی طول می‌کشد تا نتایج نهاییاین مطالعه را ببینیم. اما در مجموع به نظر می رسد که این ویروس کشنده با خاصیت دوگانه خود می تواند امیدواری های جدیدی یرای مبارزه با سرطان ها باشد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha