سلامت نیوز: حکم قصاص فردی که با شلیک به سر دو محیط ‌بان زنجانی آنها را به شهادت رسانده بود امروز در زندان مرکزی زنجان اجرا شد. شهادت این محیط بانان جوان، رقم شهیدان سازمان حفاظت محیط زیست را به 147 رساند.

اجرای حکم قصاص قاتل محیط‌ بانان زنجان

به گزارش سلامت نیوز و به نقل از روابط عمومی دادگستری زنجان حجت‌الاسلام اسمعیل صادقی‌نیارکی در اینباره خبر داد:« به دنبال به شهادت رسیدن دو نفر از محیط‌ بانان در حین انجام مأموریت در زنجان توسط افراد ناشناس، برای پیگیری بررسی موضوع و بازداشت مرتکبان، دستورات فوری صادر شده بود و در همین راستا نظر به حساسیت و آثار روانی و اجتماعی موضوع بر مردم، پرونده مذکور در کم‌ترین زمان ممکن رسیدگی و حکم نهایی صادر و پس از تایید در دیوانعالی کشور صبح امروز (دوشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۱) در محل زندان مرکزی زنجان اجرا شد.»

رییس‌کل دادگستری استان زنجان ادامه داد:« دستگاه قضایی استان در راستای اجرای عدالت و احکام اسلامی با جدیت و بر اساس قانون به وظیفه خود عمل خواهد کرد و نمونه بارز این امر اجرای همین حکم بود که با پیگیری‌های انجام شده توانستیم پرونده با فوریت رسیدگی و حکم اجرا شود.»

شهید مهدی مجلل و میکائیل هاشمی در ۱۶ فروردین‌ ۱۴۰۰ در عملیات تعقیب ‌وگریز شکارچی غیرمجاز در زنجان به شهادت رسیدند. این حادثه هنگامی رخ داد که در حین تعقیب و گریز بین افراد ناشناس و محیط‌ بانان که در تعقیب یک خودروی نیسان در منطقه حفاظت شده "فیله خاصه" استان زنجان و در مجاورت استان آذربایجان شرقی بودند اصابت گلوله سلاح جنگی، به کشته شدن محیط بانان انجامید. میکائیل هاشمی متولد ۱۳۵۸ و آقای مهدی مجلل متولد 1366 بودند.

جزییات حادثه شهادت دو محیط بان زنجانی

جزییات حادثه غم انگیز شهادت دو محیط بان زنجانی همان روزها از زبان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست وقت استان زنجان به رسانه ها اعلام شد. او پس از دریافت اولین پیام دو محیط‌بان شهید، خود را به منطقه رسانده و همراه با سه همکار دیگرش به دنبال ردی از مهدی و میکاییل بوده است.

او گفته بود:« عصر روز دوشنبه بود که محیط ‌بانان «مهدی مجلل» و «میکاییل هاشمی» که با خودروی پیکاپ سازمانی، شکارچیان نیسان سواری را تعقیب می‌کنند. سرنشینان خودرو با وجود درخواست‌های مکرر این دو محیط ‌بان متوقف نشدند. به همین خاطر از مرکز استان تقاضای نیروی کمکی و انسداد جاده را کردند. من به همراه نیروهای کمکی با خودروی فوتون محیط ‌بانی به منطقه رفتیم. جاده آسفالته را مسدود کردیم؛ اما شکارچیان چند کیلومتر جلوتر وارد یک راه خاکی شدند. 10 دقیقه منتظر شدیم اما خبری نشد. به همین خاطر شروع به جست‌وجو کردیم. هیچ ردی نبود. فرضیه‌های زیادی وجود داشت. می‌دانستیم حادثه تلخی رخ داده است. پاسخگوی تلفن و بی‌سیم نبودند. هرچه پیش می‌رفتیم اضطراب مان بیشتر می‌شد؛ اما اثری از مهدی و میکاییل نبود. این عملیات با تاریک شدن هوا دشوارتر شده بود. بامداد سه‌ شنبه دوباره جست‌وجو را آغاز کردیم.»

دستگیری متخلف سابقه دار

او ادامه داد:« خودروی فوتون مهدی و میکاییل را در یک راه فرعی حوالی روستای الوارلو پیدا کردیم. مردی را دیدیم که در حال پیاده شدن از خودرو بود. تصور کردیم میکاییل است، اما جلوتر که رفتیم متوجه شدیم یکی از همان شکارچی‌هاست که دوباره به منطقه برگشته است. شاید قصد داشت صحنه‌ سازی کند تا مسیر پرونده را تغییر دهد. متهم که حدودا 45 سال داشت را دستگیر کردیم و با پلیس تماس گرفتیم. بررسی صحنه نشان می‌داد درگیری متخلفان با حافظان محیط زیست از داخل خودرو به پایین کشیده شده بود. متهمان، مهدی و میکاییل را از خودرو پیاده کرده و به سرشان شلیک کرده بودند. متهم تحویل پلیس آگاهی شد. متهم در بازجویی‌ها ادعا کرد که در قتل محیط‌ بانان نقشی نداشته؛ اما از طرف قاتلان برای پاک کردن آثار جرم به محل حادثه فرستاده شده است. مأموران پلیس برای دستگیری شکارچیان قاتل عازم روستای محل سکونت‌شان شدند؛ اما متهم با مأموران درگیر شد تا جایی که دست یکی از عوامل پلیس را هم شکست. مأموران در خانه این متهم سه اسلحه شکاری و مقادیری گوشت شکار متعلق به آهو کشف کردند. متهمان به مرکز پلیس آگاهی انتقال یافتند و به درگیری مسلحانه و قتل محیط ‌بانان اعتراف کردند.

یکی از متهمان 45 سال دارد و سابقه ‌دار است. پیشتر هم به خاطر شکار آهو دستگیر شده بود. مردی هیکلی و تنومند که ساکن زنجان است. این متهم به همراه مرد دیگری که در یکی از شهرستان‌های میانه زندگی می‌کند برای شکار به منطقه فیله خاصه آمده بودند و دست به جنایت زدند.

با شهادت دو محیط بان زنجانی، رقم شهدای سازمان حفاظت محیط زیست به 147 تن رسید. 147 نفری که برای حفاظت از مناطق چهارگانه محیط زیست و ثروت های طبیعی عمومی جان خود را در حین انجام وظیفه از دست دادند. حال باید دید این تراژدی قرار است تا کجا ادامه یابد؟ آیا آموزش جوامع بومی و شکارچیان و محیط بانان و قانون مداری و مجازات متناسب با جرم برای شکارچیان غیرمجاز می تواند این حوادث را کاهش دهد؟  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha