شش سال پس از فروریختن ساختمان پلاسکوی تهران‌که باعث جان باختن ۱۶ آتش‌نشان و شش شهروند شد، روز گذشته در حادثه‌ای مشابه بال شرقی بزرگ‌ترین ساختمان اداری 10 طبقه‌ای در شهر آبادان به نام «متروپل» فروریخت و حجم حادثه مانند پلاسکوی تهران به‌قدری عظیم بود که همان سناریوی فرو ریختن پلاسکو در حال تکرار است و تا لحظه تنظیم این گزارش، امدادگران و نیروهای اورژانس در حال جست‌وجوی مردم مفقود شده زیر آوار ساختمان هستند.

این بار ،نگذرید از مقصران حادثه!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، طبق گزارش‌های اولیه اورژانس استان خوزستان، شش تن جان خود را از دست داده و 32 تن مصدوم شده‌اند که یکی از مصدومان دختر 10 ساله‌ای است و احتمالا ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار هستند که قطعا آمار مصدومان و فوتی‌ها تا امروز (سه شنبه)‌ افزایش پیدا خواهد کرد. مجتمع در دست ساخت متروپل در مرکز شهر آبادان و در خیابان امیرکبیر که از مراکز پر رفت و آمد شهر است، قرار دارد. در این حادثه مغازه‌ها اطراف ساختمان نیز دچار ریزش شده و بسیاری از مغازه‌های اطراف ساختمان نیز زیر آوار قرار دارند. از سوی دیگر احتمال ریزش ساختمان مجاور نیز وجود دارد.

هر چند که شلوغی خیابان و ازدحام مردم برای کمک به نیروهای امدادرسان باعث کندی روند امداد رسانی شده است، اما رئیس جمهور که در سفر عمان به سر می‌برد، به معاون‌اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌های امداد و نجات سازمان آتش‌نشانی تهران برای امداد به آسیب دیدگان، کلیه امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه ریزش ساختمان در آبادان به‌کار گیرد. محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید سلیمانی اهواز وارد استان شد. وزیر کشور نیز ساعتی پس از این حادثه در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به‌کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد. بنا به تاکید احمد وحیدی، سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور دستور داد همه امکانات خود را در این زمینه به کار گیرند و در اسرع وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند. وزیر کشور خواستار معرفی مسببان و متخلفان این حادثه به دستگاه قضائی شد. در پی این دستور، شهرداری تهران، خرمشهر، ماهشهر، شادگان به همراه سگ‌های زنده یاب به آبادان فرستاده شده‌اند. قدرت ا... محمدی، سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تهران نیز از اعزام نیروهای آتش نشان به آبادان خبر داد و اظهار کرد: «تیم آتش نشانان و نیروهای امدادی که در حادثه ساختمان پلاسکو اقدام به امداد رسانی کرده بودند در حال اعزام به آبادان هستند. همچنین ماشین‌های برش بتون و تمامی تجهیزات لازم برای آواربرداری نیز همراه با آتش نشانان در حال اعزام به آبادان است. مردم هم در حال اهدای خون برای مصدومانی هستند که ممکن است به خون نیاز داشته باشند.

مالک ساختمان، «خیر امنیت‌ساز» بود

هنوز اخباری در رابطه با علت این اتفاق منتشر نشده، اما بنا به دستور دادستانی، پیمانکار ساختمان و مالک آن دستگیر شده‌اند. رئیس کل دادگستری استان خوزستان دستور بررسی و برخورد با حادثه داده است. آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند، مالک و سازنده ساختمان متروپل آبادان، پیش‌تر لوح تقدیر «خیر امنیت‌ساز» برای ساخت کلانتری از سوی نیروی انتظامی دریافت کرده بود و در سال 97 به عنوان «کارآفرین برتر منطقه آزاد اروند» و «چهره ماندگار صنعت ساختمان» از طرف وزارت صنعت انتخاب شده بود. این اتفاق درحالی رخ داده که در دوسال اخیر مشکل سازه‌ای داشته و بارها توسط ارگان‌های مسئول به سازندگان این سازه بزرگ ابلاغ گردیده است، اما کسی پاسخگو نبوده، حتی ویدئوهایی در سال گذشته و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد این ساختمان که بزرگ‌ترین سازه اداری در شهر آبادان است، ترک‌ دارد. حتی در برخی مواقع شهرداری با ساخت این ساختمان مخالفت کرده بود، اما مالکان آن، معتقد بودند که در این رابطه سیاه‌نمایی صورت می‌گیرد. از آن‌طرف غلامرضا شریعتی استاندار سابق که بعدها رئیس استاندارد کشور شد اعلام کرده بود که ساخت چنین ساختمان‌هایی کمک به بهبود و توسعه آبادان است. امری که در مورد مشابه ساختمان پلاسکوی تهران و کلینک سینا اطهر تهران که دچار سانحه تخریب و بانی مرگ ده‌ها نفر شدند، باز اخطارهای کتبی و شفاهی فراوانی برای مالکان آنها و سازمان‌هایی که این ساختمان‌ها زیر نظرشان به فعالیت می‌پرداختند، ارسال شده اما تا زمان بروز حادثه انفجار کلینیک سینا اطهر و پلاسکو کسی پاسخگو نبود. آنطور که جلال ملکی، سخنگوی وقت سازمان آتش نشانی شهرداری تهران گفته است: «بیش از 3 هزار ساختمان ناایمن در تهران نیاز به بازنگری فوری دارند، مسئولان این ساختمان‌ها باید در سریعترین زمان از آنها رفع خطر کنند.» همچنین شهرداری اهواز از شناسایی 1564 ساختمان تجاری ناایمن خبر داده است. این آمار و اتفاقات فقط در سالروز فرو ریختن پلاسکو از سوی مسئولان بیان می‌شود و تا دی‌ماه سال آینده هیچ اتفاقی برای ایمن سازی آنها صورت نمی‌گیرد، همان‌طور که تعداد زیادی از این ساختمان‌ها متعلق به وزارتخانه‌ها هستند و تاکنون تعداد محدودی از این ساختمان‌های ناایمن نامشان منتشر شده است.

شهرداری‌ها فقط اخطار می‌دهند

اما یکی از مقصران اینگونه حوادث، شهرداری‌ها هستند. همان‌طور که در قانون آمده است، شهرداری می‌تواند رأسا اقدام به پلمب ساختمان‌های پرخطر کند؛ اخطار تنها وظیفه این روزهای شهرداری‌ها در برابر ساختمان‌های ناایمن است. رئیس پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در این رابطه به «آرمان ملی» می‌گوید: «منطقی نیست که طبق قانون، شهرداری می‌تواند اقدام به پلمب ساختمان‌های پرخطر کرده و به دلیل ناامنی‌ای که بر اثر وجود یک ساختمان آسیب پذیر و نقطه حادثه خیز برای شهروندان وجود دارد، از مالکین ساختمان خسارت اخذ کند. ضمن آنکه صرف هشدار دادن هم عقلانی نیست.» علی بیت اللهی در ادامه می‌افزاید: «به عنوان مثال پلیس راهنمایی و رانندگی که فقط هشدار نمی‌دهد و بالاخره بعد از چندبار هشدار، دستور توقف می‌دهد و وسیله نقلیه را به پارکینگ هدایت می‌کند و اینها در ادامه اجرای یک دستور قانونی هست و منطقی آن است که در ادامه به اجرا و پاسخ درست منتهی شود. اینکه فقط هشدار داده شود و در عمل هیچ اتفاقی نیفتد، اصلا مفهوم ندارد. البته باتوجه به آنکه در این زمینه با بحران‌های متعددی روبه‌و بوده‌ایم، زمان لازم را در اختیار داشته‌ایم تا قانون را به صورت روشن‌تر پیشنهاد بدهیم و مصوب و لازم الاجرا شود و جایی برای ابهام باقی نماند.» این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌گردد که پس از حادثه آتش‌سوزی در کلینیک سینا تهران، مشخص شد این ساختمان پنج طبقه «کاربری مسکونی داشته و به دلیل تغییر کاربری، مطابق با رأی قطعی کمیسیون ماده 100 مالک؛ مکلف به بهره‌برداری مجاز از ملک بوده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha