آمارها نشان می دهد برگزاری دوره های آموزش برای اهدا كنندگان و ارتقا سطح آگاهی آنان در زمینه خون و فرآورده های خونی باعث رشد كمی اهدا كنندگان تا 47 درصد با انگیزه های نوع دوستانه است.

::درمان>>47 درصد اهدا كنندگان با انگیزه نوع دوستانه خون اهدا می كنند
دكتر ابوالقاسمی مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: سازمان انتقال خون ایران برای آموزش به اهدا كنندگان و كاركنان و پرسنل خود برنامه های مدونی دارد.
وی ادامه داد: یكی از مشكلات فعلی آگاهی نداشتن متخصصان و پزشكان در زمینه انتقال خون است و به همین منظور برای افزایش كارایی و بهبود عملكرد پرسنل سازمان در تمامی استانها كارگاه های مختلفی برگزار می شود و استادان خارجی روش های نوین ارتقا كیفیت خون و فرآورده های خونی را آموزش می دهند، همچنین كارگاه های ISO (ایزو) برای استاندارد سازی بهتر نیز برگزار می شود.
وی تصریح كرد: یكی از برنامه های آینده اجرای طرح موسسه آموزشی پژوهشی سازمان انتقال خون ایران با همكاری معاونت آموزشی وزارت بهداشت و درمان است كه در جلسه آینده شورای گسترش دانشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.
كه با اجرای این طرح پزشكان و متخصصان مدرس و مبلغ طب انتقال خون می شوند.
وی گفت: نخستین سمینار بین المللی طب انتقال خون با حضور دانشمندان مختلف و استادان در اردیبهشت سال 86 در سازمان انتقال خون برگزار می شود.
وی افزود: برای آموزش اهدا كنندگان، پزشكان در پایگاه های انتقال خون سراسر كشور جلسه هایی را برگزار می كنند و آنها را با اهدا خون و سلامت فرآورده های خونی آشنا می كند.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تاكید كرد: آمارها نشان می دهد 47 درصد اهدا كنندگان خون با انگیزه های نوع دوستانه مراجعه می كنند كه هرچه این آمار افزایش یابد نشانه ارتقا سلامت خون و فرآورده های خونی است.
قرص آهن از اول آذر میان زنان اهدا كننده توزیع شده است، همچنین دكتر ابوالقاسمی نقش زنان در اهدا خون را مهم دانست و گفت: اكنون مصرف كنندگان زن و مرد برابر است در حالی كه اهدا كنندگان زن 9 درصد است و در مقایسه با سایر كشورها 20 درصد اهدا كنندگان خون زنان تشكیل می دهند.
وی ادامه داد: آمارها نشان می دهد در استان های لرستان و كرمانشاه تعداد زنان اهدا كننده قابل توجه است كه برای افزایش میزان مشاركت زنان باید فرهنگ سازی انجام شود.
وی تصریح كرد: از اول آذر برنامه توزیع قرص آهن در پایگاه های انتقال خون برای زنان اهدا كننده اجرا شده است.
دكتر ابوالقاسمی كم خونی را عامل اصلی خون ندادن زنان دانست و گفت: به علت باروندی و نوع تغذیه زنان كمترین مشاركت را در اهدا خون دارند.
وی تاكید كرد: با اجرای این طرح زنان اهدا كننده بعد از مراجعه به پایگاه انتقال خون با 30 قرص در 10 روز تحت درمان قرار می گیرند و آهن از دست رفته بدن جایگزین می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha