جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3401

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایجاد مدرسه سلامت زانو از طریق آموزش های مناسب و همچنین استفاده صحیح از مفصل زانو از جمله وظایف مهم نظام سلامت کشور است.

ایجاد مدرسه سلامت زانو در کشور حیاتی است



به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر ، دکتر محمد رضا هادیان دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در حاشیه برگزاری هجدهمین کنگره فیزیوتراپی ایران گفت: مفصل زانو مهمترین مفصل متحمل وزن بدن انسان است که در تمام فعالیت های انسان مانند ایستادن، راه رفتن و حتی نشستن در معرض فشارهای مکانیکی زیادی قرار دارد و این امرناشی از وزن، حمل بار و حتی اتخاذ یک موقعیت ثابت است.

وی گفت : برخی به اشتباه تصور می کنند که صرفا با حذف فشار روی مفصل و ثابت نگداشتن آن، مشکل حل می شود در صورتیکه عدم تحرک مناسب، خود خطرات جدی مانند آرتروز مفصل را در پی دارد چرا که تغذیه مفصل از طریق تحرک صورت می گیرد.

هادیان فشارهای طولانی وثابت روی مفصل را مانند فشار روی یک اسفنج آغشته به آب دانست که در اثر فشار، آب خود را از دست می دهد و مفصل در این شرایط آماده تخریب می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عادت های غلط در زندگی روزمره مانند نحوه نشستن به صورت چهارزانو و استفاده از توالت های ایرانی را از جمله موارد تشدید کننده آسیب به مفصل زانو ذکر کرد و گفت : موارد پیشگیرانه از ابتلا به آسیب های مفصل زانو و راه حل درمان نارساییهای ایجاد شده از جمله مواردی است که در این شرایط با آن روبرو هستیم.

هادیان گفت: آنچه مسلم است اصرار بر ادامه روش های غلط زندگی ، فرد را حتی از سنین پایین مانند 30 سالگی ، مستعد ابتلا به آرتروز می کند.

وی با اشاره به اینکه عضلات در بدن همانند کمک فنرها در ماشین عمل کرده و مانع از ایجاد فشار روی اسکلت استخوانی و مفاصل بدن می شوند، افزود: تقویت عضلات چهار سر ران و عظلات پشت ران، هماهنگی در تقویت عضلات، کاهش وزن، تغذیه صحیح، تحرک مناسب و انجام ورزش های درست وحتی الامکان با نظارت متخصصین فیزیوتراپی و طب ورزش از جمله راهکارهای پیشگیرانه و درمانی مفصل زانو است .

وی یکی از مهمترین فاکتورهای پیشگیرانه و درمان آسیب های مفصل زانو را کاهش وزن دانست وگفت : به عنوان مثال فشار وارد بر مفصل زانو در هنگام بالا رفتن از پله ها معادل 3 برابر وزن بدن و در هنگام پایین آمدن 7 تا 8 برابر وزن بدن است  و این امر خود دلیل محکمی در کاستن وزن بدن در جهت سلامت مفاصل به خصوص مفصل زانو خواهد بود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha