یافته های پژوهشگران نشان می دهد کمبود طولانی مدت ویتامین B12 با طیف وسیعی از علائم با ذهن و مشکلات روانی مرتبط است. کمبود ویتامین B12 به این معنی است که این ویتامینبه میزان کافی در بدن گردش نمی کند.

کمبود ویتامین ب ۱۲ منجر به مشکلات روانی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، کمبود ویتامین ها در بدن منجر به بروز مشکلات جسمی و روانی متعددی می شود و در این میان عدم تامین برخی ویتامین ها مانند B12  به طور خاص از نظر ذهنی روی افراد تاثیر می گذارند. این تاثیرات شامل مشکلات حافظه، گیجی، تحریک پذیری، افسردگی و حتی روان پریشی است.

سایر علائم فیزیکی کمبود این ویتامین شامل سردرد، خستگی، تنگی نفس و رنگ پریدگی پوست است. تصور می شود که تا شش درصد افراد زیر ۶۰ سال در جهان کمبود ویتامین B12 دارند.

این آمار برای افراد بالای ۶۰  سال، می تواند به ۲۰ درصد برسد. در این میان مهمترین نکته این است که ویتامین B12 در عملکرد و رشد سیستم عصبی و در تشکیل گلبول های قرمز نقش دارد. به گفته متخصصان، اگر کمبود ویتامین B12 درمان نشود، می تواند منجر به از دست دادن بینایی، سوزن سوزن شدن اندام ها، آسیب عصبی، زخم های دهان و مشکلات زبان شود. پزشکان توصیه می کنند افرادی که مشکوک به کمبود B12 هستند باید ابتدا آن را با آزمایش بررسی کنند.

باید توجه داشت برخی افراد به طور ویژه در معرض کمبود ویتامین B12 هستند. از جمله گروه های پرخطر در این حوزه می توان به گیاهخواران و وگان ها و همچنین افراد مسن و افرادی که دارای اختلالات گوارشی ، مانند بیماری کرون و IBD هستند اشاره کرد.

در این میان کمبود ویتامین  B12 در گروه افراد گیاهخوار و وگان به دلیل  مقدار کم این ماده در رژیم غذایی آن ها است در حالی که گروه دوم در جذب ویتامین مشکل دارند. خوشبختانه این موضوع قابل حل بوده و مصرف مکمل B12 یکی از ساده ترین راه ها برای مبارزه با این مشکل است.

بر اساس استانداردهای پزشکی، بزرگسالان به حدود 1.5 میکروگرم ویتامین B12  در روز نیاز دارند و برای کسانی که مشکل جذب دارند، ممکن است بر اساس نظر پزشک،  نیاز به تزریق منظم وجود داشته باشد.

خبر خوب این که معمولاً علائم کمبود ویتامین B12 با درمان به مرور زمان برطرف می شود با این حال، هر چه مدت  این بیماری طولانی ‌تر شده و درمان نشود، احتمال ایجاد آسیب دائمی بیشتر می ‌شود.
در خاتمه گفتنی است غذاهای سرشار از ویتامین B12 شامل صدف، تخم مرغ، ماهی، مرغ، گوشت قرمز و شیر هستند.


منبع: spring.org
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha