نتایج یک بررسی گسترده در آفریقای جنوبی نشان داده است که با وجود اینکه 97 درصد مردم مورد آزمایش قرار گرفته در خون خود آنتی بادی برعلیه بیماری کووید 19 دارند ( به دلیل ابتلای قبلی یا واکسیناسیون) اما این کشور وارد موج پنجم همه گیری شده است. البته خوشبختانه بیماری خفیف بوده و میزان بستری و مرگ ناشی از آن پایین است.

آفریقای جنوبی وارد پیک پنجم کرونا شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فورچن، در یک مطالعه انجام شده در اولین ماه‌های سال میلادی که در آن 3395 نمونه از اهداکنندگان خون اخذ شده بود نشان داده بود که در آن مقطع یعنی در انتهای موج چهارم بیماری در این کشور، نشان داد که 87 درصد از مردم آفریقای جنوبی قبلاً به ویروس آلوده شده بودند، در حالی که کمی بیش از 97 درصد مردم این کشور یا سابقه واکسیناسیون یا سابقه ابتلای قبلی به بیماری یا هر دو را داشته اند. این مطالعه توسط مرکز مطالعه و پژوهش دانشگاه Stellenbosch  با شیوه مدل‌سازی و آنالیز اپیدمیولوژیک و با استفاده از ظرفیت‌های سیستم خدمات ملی خون آفریقای جنوبی انجام شد.

این یافته ها توانایی نوع اومیکرون، به ویژه زیرشاخه های جدید BA.4 و BA.5 برای آلوده کردن افرادی که دارای ایمنی در مقابل ابتلا به بیماری فرض می‌شدند، را نشان می دهد. با این حال، علیرغم اینکه تعداد موارد مثبت روزانه به رکورد موارد مثبت روزانه در این کشور در کل دوران همه گیری نزدیک می‌شود، تعداد موارد بستری در بیمارستان‌ها بسیار کمتر از امواج قبلی بوده است و مرگ و میر نسبتا کمی ثبت شده است.

محققان سهیم در انجام این تحقیق گفتند: «فشار عفونی و بیماری زایی نوع اومیکرون فوق‌العاده بالا است، به طوری که چنین افزایش قابل توجهی در شیوع و پیک جدیدی در این مرحله اپیدمی را ایجاد کرد. در حالی که مطالعات نشان می‌دادند تقریبا تمامی مردم به دلیل ابتلا به بیماری یا انجام واکسیناسیون آنتی بادی بیماری را در بدن خود دارند اما میزان موارد ابتلای جدید بسیار بالارفته است. با توجه به چنین مواردی باید گفت این بالاترین میزان بماری زایی است و به سختی می توان میزان شیوعی بالاتر از این را تصور کرد.»

آفریقای جنوبی با بیش از یکصد هزار مورد مرگ به طور رسمی ثبت شده (و بیش از سه برابر این تعداد در صورت استفاده از داده های غیررسمی)، آفریقای جنوبی بیشترین آسیب را از ویروس کرونا در آفریقا داشت. داده های غیررسمی میزان مرگ و میر در سال‌های کرونایی را با میزان متوسط مرگ و میر این کشور در چند سال قبل از شروع همه گیری کرونا – متوسط مرگ در هر سال - مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که احتمالا کووید 19 عامل نزدیک به سیصد هزار مرگ در این کشور بوده است.)

هر دو نوع اولیه اومیکرون و زیرشاخه‌ های BA.4 و BA.5 ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شدند. این کشور نیمی از 40 میلیون بزرگسال خود را واکسینه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha