کنه آهو یا کنه پا سیاه به عنوان عامل شیوع بیماری‌ها مشهور است، به گونه‌ای که می‌تواند بسیاری از ویروس‌ها از جمله ویروس پواسان را از طریق نیش خود منتقل کند.

تب واستفراغ؛ علائم ویروسی که با گزش کنه به جانتان می‌افتد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،ویروس Powassan در مقایسه با سایر بیماری‌های منتقله از طریق کنه که انسان را مبتلا می‌کند نادر است. بر اساس گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا، غیر از کنه آهو، دو نوع دیگر کنه وجود دارد - کنه‌های خاکستری و کنه‌های سنجاب، که اگر از حیوانات آلوده تغذیه کنند، می‌توانند ویروس Powassan را گسترش دهند. کنه آهو بیشتر احتمال دارد افراد را نیش بزند و آن‌ها را آلوده کند.

علائم اولیه عفونت با این ویروس معمولاً نامشخص هستند و ممکن است با سایر بیماری‌ها اشتباه گرفته شوند، بنابراین مهم است که بدانید آیا در معرض خطر عفونت هستید یا خیر.

از هر ۱۰ عفونت شدید پواسان، ۱ نفر کشنده است

افراد آلوده به ویروس پواسان معمولاً در عرض یک ماه پس از گزش کنه دچار علائم می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها اصلاً علائمی را بروز نمی‌دهند.

مشخص نیست که سالانه چند عفونت بدون علامت ویروس پواسان رخ می‌دهد، زیرا معمولاً گزارش نمی‌شود.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، انسان‌ها به عنوان «میزبان بن بست» این ویروس شناخته می‌شوند، زیرا نمی‌توانند آن را به افراد یا حیوانات دیگر منتقل کنند.

کسانی که علائم را نشان می‌دهند ممکن است حدود یک هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس تب، سردرد، استفراغ و ضعف عمومی را تجربه کنند.

در برخی موارد، ویروس می‌تواند باعث عفونت و تورم در اطراف مغز و نخاع شود. علائم بیماری شدید شامل گیجی، از دست دادن هماهنگی، مشکل در صحبت کردن و تشنج است.

بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری ها، از هر ۱۰ مورد بیماری شدید ناشی از ویروس پواسان، ۱ مورد کشنده است. یک فرد بالغ در آوریل گذشته در ایالت مین آمریکا پس از انتقال به بیمارستان به دلیل علائم عصبی ناشی از این ویروس جان خود را از دست داد.

حدود نیمی از افرادی که از پواسان حاد جان سالم به در می‌برند، دچار مشکلات سلامتی طولانی مدت مانند سردردهای مکرر، مشکلات حافظه و از دست دادن توده عضلانی می‌شوند.

بهترین راه برای جلوگیری از ویروس پواسان، جستجوی کنه است

هیچ درمان خاصی برای عفونت ویروس پواسان وجود ندارد، اما اگر فکر می‌کنید ممکن است به آن مبتلا شده باشید، مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. موارد شدید ممکن است به بستری شدن در بیمارستان برای حمایت از بهبودی و کاهش تورم در مغز نیاز داشته باشد.

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس و همچنین سایر بیماری‌های منتقله از طریق کنه، آگاهی از خطر گزش کنه است.

ویروس Powassan عمدتاً توسط کنه‌های ناقص توسعه یافته به نام "پوره" منتشر می‌شود که اندازه کوچکی دارند. کنه‌های بالغ بزرگ‌تر و راحت‌تر شناسایی می‌شوند، بنابراین افراد به احتمال زیاد آن‌ها را قبل از اینکه حشره قسمت‌های دهان خود را وارد کند، جدا می‌کنند.

برای جلوگیری از بیمار شدن، اگر کنه را روی بدن خود یا حیوانات خانگی خود مشاهده کردید، حتما فورا آن را بردارید. CDC همچنین توصیه می‌کند در صورتی که در منطقه پرخطر زندگی می‌کنید، لباس‌ها و تجهیزات فضای باز را با پرمترین، دافع کنه، یا استفاده از دافع حشرات مورد تایید EPA، درمان کنید.

منبع: Business Insider

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha