سه‌شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 340176

اعلام گمرک ایران در رابطه با ورود جدید محموله‌های شیرخشک رژیمی و به جریان افتادن اظهارنامه بیش از ۵۹۰ هزار قوطی برای ترخیص، بار دیگر تأیید می‌کند که سازمان غذا و دارو حتی قبل از واردات،‌ در جریان ورود یک میلیون قوطی شیرخشک بوده است.

جزئیات تازه از واردات شیرخشک‌های رژیمی

به گزارش سلامت نیوز، ایسنا نوشت: پیگیری ها، از گمرک ایران برای دریافت آخرین وضعیت ترخیص محموله‌های شیرخشک رژیمی اطفال با این توضیح لطیفی-سخنگوی گمرک- همراه شد که از مجموع ۱۸ فقره اظهارنامه قبلی حدود ۴۰۰ هزار و ۶۰۴ قوطی شیرخشک دارویی از گمرک تهران ترخیص شده است. این در حالی است که ۲۲ فقره اظهارنامه در جریان انجام تشریفات گمرکی قرار گرفته که در مجموع ۵۹۰ هزار و ۸۶۴ قوطی شیرخشک را دربر می‌گیرد که برای ۱۷ فقره از این اظهارنامه‌ها  حکم خروج صادر شده و به زودی ترخیص خواهد شد.

وی در رابطه با وضعیت شیرخشک‌های معمولی در جریان ترخیص نیز گفت که تعداد سه فقره اظهارنامه شامل ۲۰۷ هزار و ۶۴۸ قوطی شیرخشک معمولی در حال طی کردن تشریفات گمرکی قرار دارد.

 ماجرا از این قرار است که در اوایل اردیبهشت‌ماه و با کمبود در بازار برای تأمین شیرخشک رژیمی اطفال، سازمان غذا و دارو اعلام کرده بود که حدود یک میلیون از این شیرخشک در گمرک وجود دارد که در حال طی کردن فرایند ترخیص است. مدتی بعد گمرک ایران با این توضیح که مشکل این محموله‌ها تائید ثبت‌سفارش و تمدید تعهدنامه صاحب کالا برای انجام تعهدات قبلی است که هر دو باید از سوی سازمان غذا و دارو انجام شود، اعلام کرد که توافقاتی برای ترخیص انجام و در حالی طی فرایند تشریفات گمرکی است.

چندی بعد در ۲۶ اردیبهشت، گمرک آمار تازه‌ای منتشر کرد که نشان داد شیرخشک‌های رژیمی موجود در گمرک،‌ یک میلیون نیست؛ به طوری که در آن زمان در مجموع حدود ۶۰۰ هزار قوطی شیرخشک رژیمی و مابقی آن ۳۰۳ هزار و ۴۸ قوطی  مربوط به شیرخشک‌های  معمولی بوده است.

اما مدتی بعد سازمان غذا و دارو در واکنشی به حواشی شیرخشک‌های وارداتی اظهارات قابل تاملی مطرح کرد مبنی بر اینکه اطلاعی از ورود محموله‌های شیرخشک رژیمی نداشته و گمرک هم این سازمان را در جریان قرار نداده است، در حالی این اعلام تکرار ماجراهای قبلی در حوزه واردات اقلام دارویی بود که مسئولان غذا و دارو تاکید کردند گمرک نباید اجازه ورود اقلام بدون ثبت سفارش را می‌داده است. این موضع سازمان غذا و دارو با واکنش‌هایی از سوی گمرک همراه بود مبنی بر این که این سازمان مرجع تحویل گیرنده کالا نیست و از سویی سازمان غذا و دارو از ورود محموله‌های شیرخشک، مطلع بوده و حتی ثبت‌ سفارش، چند ماه در کارتابل وزارت بهداشت مانده است، این موضوع البته در پیگیری از واردکنندگان هم تائید شد و تاکید کردند سازمان غذا و دارو در جریان واردات این شیرخشک‌ها حتی قبل از خرید بوده و با هماهنگی آن، این واردات صورت گرفته است.

با این حال گذشت مدتی کوتاه از این حواشی و دریافت آمار جدید از واردات صورت گرفته و اقلام وارد شده طی هفته‌ گذشته نشان داد که اخیرا مجموع ورود شیرخشک‌های دارویی به حدود یک میلیون قوطی رسیده است، این همان عددی است که سازمان غذا و دارو ابتدای اردیبهشت ماه اعلام کرد و نشان می‌دهد که این سازمان حتی قبل از ورود محموله‌ها به گمرک هم از جریان واردات آن مطلع بوده است، هرچند که نسبت به آن ابراز بی‌اطلاعی کرده بود.

در این رابطه باید یادآور شد مکاتبه آبان‌ماه سال گذشته دارایی -رئیس سازمان غذا و دارو- با پیمان‌پاک -رئیس سازمان توسعه تجارت - را که با اشاره به مکاتبه معاون وقت فنی گمرک ایران مبنی بر قرار گرفتن اطلاعات کلیه کالاهای وارده به انبارهای مراجع تحویل گیرنده به صورت برخط در سامانه جامع تجارت، درخواست می‌کند نسبت به دسترسی به اطلاعات و رصد کالاهای سلامت محور وارده به انبارها و گمرک اقدام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha